• Anonym (Julia)

    Min sambo har helt plötsligt blivit svartsjuk!

    Min sambo och jag har varit ett par i 3 år och bott ihop i ca 2 av dem.
    Vi har en hel del egna intressen och gör saker både var för sig och tillsammans vilket vi båda har tyckt varit väldigt bra! Vi litar på varandra och båda har vänner av motsatta könet.
    Eftersom jag tidigare har levt ihop med en svartsjuk man så är detta saker som jag värdesätter högt hos min nuvarande sambo! Kan tillägga att jag aldrig har varit otrogen varken i denna relation eller i mina tidigare eller ens varit i gråsonen för det!

    Under de senaste veckorna har jag märkt av små tecken av svartsjuka hos min sambo! Det kan t.ex vara att han tycker att jag kommer hem sent, luktar annorlunda eller att han kollar över axeln när jag håller på med min telefon och frågar vem jag skriver till eller vem jag fick sms i från? Jag har frågat honom om varför han undrar. Men han påstår att han inte gör det, "man får väl fråga"? brukar han säga!
    Och det får man väl, men det har han ju inte känt behov av förut?

    Jag vet verkligen inte vart detta kommer ifrån helt plötsligt, jag har inga nya bekantskaper eller tycker att jag beter mig annorlunda! Jag känner igen tecknen så väl från mitt ex. och är jätterädd för att hamna i en likadan relation igen!!

  • Svar på tråden Min sambo har helt plötsligt blivit svartsjuk!
  • Anonym (Nemona)

    Den gemensamma nämnaren är du.

    Tyvärr söker man sig ofta till samma typer av partners. Även om han inte visat tecken på det innan så betyder inte det att det inte funnits svartsjuka. Det kan oxå vara ditt synsätt. Du är mer uppmärksam på tecken på svartsjuka. Är man hungrig ser man bara mat överallt. Den där känslan..

    Det kan oxå vara att du har ?skapat? hans svartsjuka utan mening. Att ditt beteende gentemot honom är så som han gör mot dig nu? Du har kanske sagt saker hela tiden som är helt oskyldiga men som han anammat och tagit efter.

    Jag spekulerar hej vilt som du märker!

  • fornminne

    Var vaksam. Om beteendet eskakerar, sätt dig ner och prata allvar med din sambo. Säg att du inte kan acceptera ogrundad svartsjuka, eftersom du har tagit skada av det i en tidigare relation. Känner han till din historia? Geberellt behöver det du skriver inte vara så farligt, men om det eskakerar är det ett varningstecken.

  • Anonym (-)
    Anonym (Julia) skrev 2019-03-26 10:57:51 följande:

    Min sambo och jag har varit ett par i 3 år och bott ihop i ca 2 av dem.
    Vi har en hel del egna intressen och gör saker både var för sig och tillsammans vilket vi båda har tyckt varit väldigt bra! Vi litar på varandra och båda har vänner av motsatta könet.
    Eftersom jag tidigare har levt ihop med en svartsjuk man så är detta saker som jag värdesätter högt hos min nuvarande sambo! Kan tillägga att jag aldrig har varit otrogen varken i denna relation eller i mina tidigare eller ens varit i gråsonen för det!

    Under de senaste veckorna har jag märkt av små tecken av svartsjuka hos min sambo! Det kan t.ex vara att han tycker att jag kommer hem sent, luktar annorlunda eller att han kollar över axeln när jag håller på med min telefon och frågar vem jag skriver till eller vem jag fick sms i från? Jag har frågat honom om varför han undrar. Men han påstår att han inte gör det, "man får väl fråga"? brukar han säga!
    Och det får man väl, men det har han ju inte känt behov av förut?

    Jag vet verkligen inte vart detta kommer ifrån helt plötsligt, jag har inga nya bekantskaper eller tycker att jag beter mig annorlunda! Jag känner igen tecknen så väl från mitt ex. och är jätterädd för att hamna i en likadan relation igen!!


    Antingen är det något här som du behöver vara uppmärksam på eller så kan det vara så att du antingen ser något som inte finns eller att det är något som triggat igång det hela?
    Om han har ställt en oskyldig fråga som du reagerat på så kan han ha märkt på ditt svar att det var något och då känt att "oj, tänkt om det är något som hänt", i och med att du reagerat annorlunda än du brukar? Sedan blir det en ond cirkel av det. Han känner antagligen av att du reagerar på ett sätt du inte brukar, och då är det lätt att koppla det till att det hänt något, medan det för din del bara handlar om att du uppfattar honom som svartsjuk?

    Jag hade ett ex som var otrogen och han började helt plötsligt reagera på sådant jag tyckte var helt normala frågor och tyckte hela tiden jag "frågade ut honom", trots att det egentligen bara var normal kommunikation. Kanske inte riktigt på den nivån som du beskriver med "vem fick du sms av" Men jag kan känna igen det lite från mitt ex. Speciellt i kombination med att komma hem senare utan att berätta att man blir sen, lukta annorlunda osv. Dvs ändra mönstret från vad man normalt gör eller berättar. Säger inte att din sambo gör rätt, men med mina erfarenheter så kan jag ändå förstå din sambo lite..

    Sedan kan det ju också vara så att han egentligen är skadligt svartsjuk och det är nu det börjar smyga fram, och då är det bra att du uppmärksammar tecknen tidigt. Jag skulle absolut försöka ta upp det här med honom för hur som så behöver ni ju båda känna att ni kan lita på varandra, annars kommer det bli en destruktiv relation av det..
  • TriC

    Det kan absolut vara så att det sedan en tid, eller kanske länge, finns något som skaver lite hos honom. Kanske att han upplever någon av de där manliga vännerna du har som lite väl intresserad av dig, och att det är en känsla som långsamt växt hos honom och nu börjar skina igenom. (Att manliga vänner väldigt ofta är attraherade av sina kvinnliga vänner är något som vi män är fullt medvetna om)

    Jag tycker verkligen att du ska prata med din sambo om detta och fråga om det är något som inte känns bra för honom. Be honom att vara ärlig, och var inte dömande. Kanske är det något han uppfattat fel och att en förklaring därmed kan få slut på hans oro. Eller i värsta fall så är det en helt ogrundad svartsjuka hos honom som kan utvecklas till att bli ett problem för er, och då är det bra att ta tag i detta så snart som möjligt. 

  • Panke

    Det kan vara ett tecken på att han är otrogen. Vissa hanterar det på detta vis, anfall är bästa försvar och som man känner sig själv känner man andra.

    Säg till på skarpen att hans svartsjuka är hans problem och att han får hantera den på egen hand.

  • Anonym (...)
    Panke skrev 2019-03-26 12:42:58 följande:

    Det kan vara ett tecken på att han är otrogen. Vissa hanterar det på detta vis, anfall är bästa försvar och som man känner sig själv känner man andra.

    Säg till på skarpen att hans svartsjuka är hans problem och att han får hantera den på egen hand.


    Instämmer med detta inlägg. På sig själv känner man andra, han har kanske själv börjat få känslor för någon tjejkompis eller kollega och projicerar det på dig?
  • Anonym (Kvinna)

    Det kan vara en händelse (t.ex. ett meddelande, telefonsamtal, någon han sett dig på stan med) som får honom att misstro dig. Istället för att fråga dig om saken växer misstanken hos honom.

    Det kan även vara något han själv gjort. Ibland ser man sina egna misstag i den andra. 

    Jag tycker du genast skall sätta dig ner och prata med din sambo om saken. Försök komma på ett sätt att prata om de lugnt och utan att strida. Om du inte får honom att berätta ärligt var skon trycker kommer inte problemet att gå bort. Det bara eskalerar med tiden.

Svar på tråden Min sambo har helt plötsligt blivit svartsjuk!