• Anonym (Twitc­h)
    Äldre 26 Mar 12:46
    560 visningar
    17 svar
    17
    560

    Vad fan ska jag göra?

    Jag vet inte vad jag ska göra.

    Älskar min kille så mycket men vi bråkar väldigt ofta. Jag har problem med ångest och har sagt tlll honom att vi måste försöka sluta med våra bråk eller så måste vi göra slut. Som det är nu har jag ibland tagit sjukdagar för att jag mått så dåligt av våra bråk. Ofta eskalerar det för något ord jag skriver fel och han tolkar det som att det visar att jag är "egoistisk" "bara skyller på omvärlden istället för att ta tag i mina problem" osv. Till saken hör att jag gått i terapi i många är och har mina strategier att använda vid ångest men de hjälper inte alltid. Han har kallat mig idiot, dum, korkad, pucko, prinsessa, egoist, naiv, opålitlig, att jag provocerar honom med hur jag är. Och däremellan när vi är sams är jag världens bästa i princip. Jag vill bara ha lugn och ro och sluta bråka någon gång! Ofta börjar tjafset på messenger och jag försöker säga sluta och att vi tar en paus tills vi är lugnare men slutar med att vi sitter i timmar och han skriver så fort och till slut råkar jag skriva något fel varav han gör slut och blockerar mig överallt. När jag ringer vägrar han svara och lägger på säkert tio gånger när han väl svarar. Nu sa jag att jag inte kom iväg till jobbet idag och att jag inte klarar det här mer och att vi måste försöka hitta ett sätt att lösa situationen så vi inte bråkar såhär. Då säger han att jag måste lösa problemet, vilket enligt honom är min ångest ???? Snälla hjälp mig - är det så att källan är min ångest?

  • Svar på tråden Vad fan ska jag göra?
  • Anonym (oj)
    Äldre 26 Mar 13:00
    #1

    Vill du leva så?

    Du har ett ansvar för din egen skull, dumpa!

  • Anonym (Kerst­in)
    Äldre 26 Mar 13:30
    #2

    Det är dags att du lämnar honom och gör det direkt. Ni är i början av ett kontrollerande förhållande där han försöker förminska dig och få dig att må sämre. Successivt trycker han ner dig tills du inte känner att du är värd någonting.Väldigt många förhållande som dessa slutar i våld. Det är inte säkert att din kille kommer att bli våldsam men de tidiga tecknen finns där.

    Dags för dig att lämna honom, bli fri, må bra och senare hitta en kille där du blir gladare och starkare av förhållandet - inte tvärtom.

  • hellot­here87
    Äldre 26 Mar 13:35
    #3

    Vilken härlig ost kärleksfull relation ni verkar ha. Låter som rena drömmen!

  • Anonym (Twitc­h) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 14:41
    #4

    Men är det på något sätt så att det är min ångest som är problemet? Han vägrar lyssna på det jag säger och att ångesten är grundorsaken att jag inte klarar av jobbet. Jag vet bara att jag mådde bra och var redo att jobba och peppad men sedan bråkade vi och mitt mående dippade totalt efter det.


    Anonym (Kerstin) skrev 2019-03-26 13:30:51 följande:

    Det är dags att du lämnar honom och gör det direkt. Ni är i början av ett kontrollerande förhållande där han försöker förminska dig och få dig att må sämre. Successivt trycker han ner dig tills du inte känner att du är värd någonting.Väldigt många förhållande som dessa slutar i våld. Det är inte säkert att din kille kommer att bli våldsam men de tidiga tecknen finns där.

    Dags för dig att lämna honom, bli fri, må bra och senare hitta en kille där du blir gladare och starkare av förhållandet - inte tvärtom.


  • hellot­here87
    Äldre 26 Mar 14:42
    #5

    Du låter otroligt skör. Gissat på att du har en odiagnostiserad borderline.

  • Anonym (Twitc­h) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 14:46
    #6
    hellothere87 skrev 2019-03-26 14:42:51 följande:

    Du låter otroligt skör. Gissat på att du har en odiagnostiserad borderline.


    Något som provocerar dig i min tråd? För som jag ser det har du inte skrivit någon form av kommentar som är hjälpsam eller inriktad på att försöka ge råd. Blev du besviken att jag inte besvarade din första kommentar?
  • Anonym (Kerst­in)
    Äldre 26 Mar 14:56
    #7
    Anonym (Twitch) skrev 2019-03-26 14:41:09 följande:

    Men är det på något sätt så att det är min ångest som är problemet? Han vägrar lyssna på det jag säger och att ångesten är grundorsaken att jag inte klarar av jobbet. Jag vet bara att jag mådde bra och var redo att jobba och peppad men sedan bråkade vi och mitt mående dippade totalt efter det.


    Det är precis så det fungerar med en kontrollerande man, du tror att det är dina svagheter som är orsaken till hur han uppför sig. Det är det inte. Han försöker få dig svag och vända problemet så att du tror att det är fel på dig. Om han hade varit en normal stöttande man hade han gett dig stöd och hjälpt dig med din ångest. Du hade känt dig starkare med hjälp av honom.

    I en relation skall båda parter vara vinnare, man skall ge och få och gå starkare varje dag tack vare sin partner.

    Om du inte känner stöd, lojalitet, kärlek och förstående från honom så ska du lämna honom.
  • Anonym (Kerst­in)
    Äldre 26 Mar 14:59
    #8
    hellothere87 skrev 2019-03-26 14:42:51 följande:

    Du låter otroligt skör. Gissat på att du har en odiagnostiserad borderline.


    Oavsett vad du gissar på som kan man väl enkelt säga att en borderline utredning kräver mer än att läsa ett kort inlägg. Så enklast är väl om du tar din lilla amatörpsykologi nån annanstans.

    Sen är det också så att om TS skulle ha några problem eller till och med en diagnos så skall hennes kille stötta henne, hjälpa henne och älska henne för den hon är. Kan han inte det så ska han packa ihop sina saker och gå. Om hon inte får stöd eller känner att hennes kille gör henne starkare så ska hon gå.

    Som det är nu så sänker han henne bara och gör en eventuell diagnos mycket värre.
  • Anonym (Twitc­h) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 15:02
    #9
    Anonym (Kerstin) skrev 2019-03-26 14:59:19 följande:

    Oavsett vad du gissar på som kan man väl enkelt säga att en borderline utredning kräver mer än att läsa ett kort inlägg. Så enklast är väl om du tar din lilla amatörpsykologi nån annanstans.

    Sen är det också så att om TS skulle ha några problem eller till och med en diagnos så skall hennes kille stötta henne, hjälpa henne och älska henne för den hon är. Kan han inte det så ska han packa ihop sina saker och gå. Om hon inte får stöd eller känner att hennes kille gör henne starkare så ska hon gå.

    Som det är nu så sänker han henne bara och gör en eventuell diagnos mycket värre.


    Tack för stödet och för ditt andra mycket klargörande nlägg. Nej, jag har inte borderline men däremot PTSD efter mobbning plus våldtäkt och en hel del problem med ångest i perioder.
  • Äldre 26 Mar 15:07
    #10
    +1
    Anonym (Twitch) skrev 2019-03-26 14:41:09 följande:

    Men är det på något sätt så att det är min ångest som är problemet? Han vägrar lyssna på det jag säger och att ångesten är grundorsaken att jag inte klarar av jobbet. Jag vet bara att jag mådde bra och var redo att jobba och peppad men sedan bråkade vi och mitt mående dippade totalt efter det.


    Det är din pojkvän som är problemet. I ett kärleksfullt förhållande hånar och förminskar man inte varandra oavsett om man bråkar eller inte, det han håller på med är inte ok... Han har fått dig att tro att det är ditt fel när det egentligen han som beter sig väldigt omoget och irrationellt.

    Tänk igenom vad du vill göra och kom upp med en plan.
  • Anonym (dumpa­)
    Äldre 26 Mar 15:46
    #11
    +1
    Anonym (Twitch) skrev 2019-03-26 14:41:09 följande:

    Men är det på något sätt så att det är min ångest som är problemet? Han vägrar lyssna på det jag säger och att ångesten är grundorsaken att jag inte klarar av jobbet. Jag vet bara att jag mådde bra och var redo att jobba och peppad men sedan bråkade vi och mitt mående dippade totalt efter det.


    Det spelar ingen roll, man kallar inte folk för idiot osv. Han är inte en bra person, även om det säkert är påfrestande för honom också. Han väljer fel sätt att hantera deta, han låter det gå ut över dig 
  • Anonym (A)
    Äldre 26 Mar 15:52
    #12
    Anonym (Twitch) skrev 2019-03-26 14:41:09 följande:

    Men är det på något sätt så att det är min ångest som är problemet? Han vägrar lyssna på det jag säger och att ångesten är grundorsaken att jag inte klarar av jobbet. Jag vet bara att jag mådde bra och var redo att jobba och peppad men sedan bråkade vi och mitt mående dippade totalt efter det.


    Kan ju vara en kombination. Din ångest kanske gör det svårare för dig. Men i vilket fall som helst så verkar han vara en skit. Så lämna honom, du förtjänar någon bättre.
  • Anonym (Solkl­art)
    Äldre 26 Mar 17:25
    #13
    Anonym (Twitch) skrev 2019-03-26 14:41:09 följande:

    Men är det på något sätt så att det är min ångest som är problemet? Han vägrar lyssna på det jag säger och att ångesten är grundorsaken att jag inte klarar av jobbet. Jag vet bara att jag mådde bra och var redo att jobba och peppad men sedan bråkade vi och mitt mående dippade totalt efter det.


    Nej det är inte ångesten som är problemet på något sätt alls.. dumpa och hitta en vettig kille istället!
  • Anonym (Twitc­h) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 19:54
    #14

    Tack för alla svar. Ja nu får jag silent treatment och jag håller mig undan då han sa till mig att jag ska lämna honom ifred. Det är så svårt att lämna, när vi ses och umgås är det riktigt bra för det mesta men blir det bråk... Aldrig varit med om någon som sagt så elaka saker och fått mig att känna mig så värdelös tror jag. Det som blir konflikt i huvudet är att jag inte beter mig felfritt - jag har ibland fallit in i samma beteenden och därmed har jag inte a "clean slate". Jag försöker verkligen men efter flera timmar konversation klarar jag det ibland inte längre och då känner jag mig helt värdelös som betett mig så, eller så har jag råkat formulera mig fel och då bryter helvetet lös.

  • Anonym (Kerst­in)
    Äldre 28 Mar 08:51
    #15
    Anonym (Twitch) skrev 2019-03-26 19:54:14 följande:

    Tack för alla svar. Ja nu får jag silent treatment och jag håller mig undan då han sa till mig att jag ska lämna honom ifred. Det är så svårt att lämna, när vi ses och umgås är det riktigt bra för det mesta men blir det bråk... Aldrig varit med om någon som sagt så elaka saker och fått mig att känna mig så värdelös tror jag. Det som blir konflikt i huvudet är att jag inte beter mig felfritt - jag har ibland fallit in i samma beteenden och därmed har jag inte a "clean slate". Jag försöker verkligen men efter flera timmar konversation klarar jag det ibland inte längre och då känner jag mig helt värdelös som betett mig så, eller så har jag råkat formulera mig fel och då bryter helvetet lös.


    Man kan inte gå runt och hela tiden tänka på hur man skall bete sig i ett förhållande.

    Snälla, för din egen skull, ta dig ur förhållandet och bli stark i dig själv.
  • Anonym (Anony­mm)
    Äldre 28 Mar 09:01
    #16

    Var inte med honom. Du ska aldrig tillåts ett enda fult ord.

  • Äldre 28 Mar 11:27
    #17
    Anonym (Twitch) skrev 2019-03-26 14:41:09 följande:

    Men är det på något sätt så att det är min ångest som är problemet? Han vägrar lyssna på det jag säger och att ångesten är grundorsaken att jag inte klarar av jobbet. Jag vet bara att jag mådde bra och var redo att jobba och peppad men sedan bråkade vi och mitt mående dippade totalt efter det.


    Hur kan din ångest vara orsak till bråk? Är det så att du pratar för mycket om det och han blir arg över det? Ingen kan tvinga honom att lyssna på det. Han kan säga att han inte orkar höra det igen och gå därifrån. Det måste du i så fall acceptera. Men om han kallar dig för något elakt - då är det han som börjar bråka. 

    Det går att leva utan bråk. Min man och jag har endast haft ett litet bråk på 11 år. Om ni båda är sakliga och trevliga, pratar om saker i lugn och ro och inte säger något elakt till varandra, så går det att inte bråka.
Svar på tråden Vad fan ska jag göra?