• Lunkebro

    Arvskifte

    Arvskiftet är genomfört av bouppteckningsbyrån . En av delägarna vägrar skriva på för en skitsak.

    Enligt boutredarna måste vi anmäla till tingsrätten som skall utse en advokat som skiftesman. denne genomför sedan ett ?tvångsskifte? Detta skulle kosta 30-40? kr !!

    Finns det inget billigare sätt att fixa det på?

    Eller någon advokat somrar 500kr/timme i st f 3000-4000kr/timme.?

  • Svar på tråden Arvskifte
  • Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-26 13:49:40 följande:

    Arvskiftet är genomfört av bouppteckningsbyrån . En av delägarna vägrar skriva på för en skitsak.

    Enligt boutredarna måste vi anmäla till tingsrätten som skall utse en advokat som skiftesman. denne genomför sedan ett ?tvångsskifte? Detta skulle kosta 30-40? kr !!

    Finns det inget billigare sätt att fixa det på?

    Eller någon advokat somrar 500kr/timme i st f 3000-4000kr/timme.?


    Ja, alla inser att det inte värt den insatts det kommer ta av tid, pengar och energi att gå via skiljeman och 
    - accepterar skitsaken eller 
    - tar bort skitsaken.


  • Aniiee

    Det är väl bara att ändra på skitsaken så delägaren blir nöjd.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Str8fwd

    Varför ska ni ha en skiftesman om arvsskiftet redan är gjort av en boutredningsman....ni kan ju inte skifta två ggr.

  • Kjell2
    Str8fwd skrev 2019-03-26 18:03:32 följande:

    Varför ska ni ha en skiftesman om arvsskiftet redan är gjort av en boutredningsman....ni kan ju inte skifta två ggr.


    Om någon av delägarna tycker att bodelningen är fel och inte skriver på så blir det så.
  • Str8fwd
    Kjell2 skrev 2019-03-26 18:07:55 följande:
    Om någon av delägarna tycker att bodelningen är fel och inte skriver på så blir det så.
    Ja iofs, men det stod att det var genomfört, hade i så fall skrivit upprättat av bodelningsman.

    Hur som helst så skulle man vilja veta vad skitsaken är, är det verkligen något litet så är det väl bara ge med sig. svårt annars vid dödsfall och arv. det som är litet för en person kan te sig väldigt viktigt för en annan. avvägningen Affektion och reellt värde kan vara svår.
  • Kjell2
    Str8fwd skrev 2019-03-26 18:20:45 följande:

    Ja iofs, men det stod att det var genomfört, hade i så fall skrivit upprättat av bodelningsman.

    Hur som helst så skulle man vilja veta vad skitsaken är, är det verkligen något litet så är det väl bara ge med sig. svårt annars vid dödsfall och arv. det som är litet för en person kan te sig väldigt viktigt för en annan. avvägningen Affektion och reellt värde kan vara svår.


    Det finns väl ett förslag som en av parterna inte acceptera. Blir väl chickenrace till stor kostnad och förstörd relation.
  • Lunkebro

    [quote=79528892][quote-nick]Str8fwd skrev 2019-03-26 18:03:32 följande:[/quote-nick]Varför ska ni ha en skiftesman om arvsskiftet redan är gjort av en boutredningsman....ni kan ju inte skifta två ggr.[/Jag kan så lite om sånt här och jag tycker det är extremt tragiskt att ha behövt lära mig om det.

    Men det är tydligen så det går till när skiftet går i stå. Bouppteckningsbyrån kan inte handlägga ett tvångsskifte. Utan tingsrätten måste utse en advokat som genomför det.

  • Lunkebro

    [quote=79528685][quote-nick]Aniiee skrev 2019-03-26 16:18:33 följande:[/quote-nick]Det är väl bara att ändra på skitsaken så delägaren blir nöjd.

    [/Håller med dig till 100% men de som tvistar har lagt in så mycket prestige i detta så dom vill inte backa. Det är troligen gamla konflikter som kommer upp till ytan.

    Det ör tragiskt förnedrande och pinsamt för alla inblandade.

  • Lunkebro

    [quote=79528487][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-03-26 14:23:10 följande:[/quote-nick]Ja, alla inser att det inte värt den insatts det kommer ta av tid, pengar och energi att gå via skiljeman och 

    - accepterar skitsaken eller 

    - tar bort skitsaken.

    [/Precis????

  • Kjell2
    Lunkebro skrev 2019-03-27 11:03:43 följande:

    [quote=79528892][quote-nick]Str8fwd skrev 2019-03-26 18:03:32 följande:[/quote-nick]Varför ska ni ha en skiftesman om arvsskiftet redan är gjort av en boutredningsman....ni kan ju inte skifta två ggr.[/Jag kan så lite om sånt här och jag tycker det är extremt tragiskt att ha behövt lära mig om det.

    Men det är tydligen så det går till när skiftet går i stå. Bouppteckningsbyrån kan inte handlägga ett tvångsskifte. Utan tingsrätten måste utse en advokat som genomför det.


    Vad gäller skitsaken? Är det något med en finansiellt värde eller i huvudsak affektionsvärde?


Svar på tråden Arvskifte