• Anonym (Arg)

    Stulet paket, vems ansvar?

    Häromdagen fick jag tydligen ett paket lämnat utanför dörren när jag inte var hemma, detta blev stulet.

    Kontaktade först företaget, men de sa att det är posten jag ska kontakta. Sagt och gjort och de vägrar också ta på sig ansvaret.

    Så vad gör jag nu? Vill ju inte betala för något jag inte ens fått.

  • Svar på tråden Stulet paket, vems ansvar?
  • Anonym (jur)

    Den som har anlitat/beställt tjänsten av transportören ska hantera detta ärende då det är där det finns ett avtalsförhållande beträffande transporttjänsten.

    Har du medgivit att transportören får lämna paket utanför din dörr så har du ett eget ansvar och det hela blir lite mer komplicerat.

  • hellothere87

    Du blev ägd med andra ord. Bara att betala och se glad ut.

  • Anna60

    Om jag medger att man får hänga mitt bokpaket på handtaget, så är det JAG som tar risken att det blir stulet. Så nånstans har du antagligen gett ditt medgivande. Har du inte det, då bör posten (brevbäringen) ta ansvaret.

  • CitronTulo

    När jag har beställt grejer så har jag sett att det ganska ofta brukar stå att det görs en bedömning om paketet kan lämnas i brevlådan eller till ett utlämningsställe (där man sedan får hämta ut det). Det bör väl då vara företaget som levererar det som avgör vart det lämnas. Kolla vad som stod på beställningsbekräftelsen om du har den kvar?

    Tänker i så fall att om paketet inte gick ner i brevlådan så de har valt att lägga det utanför så är ju inte ansvaret ditt?

  • Anonym (Micke)

    Hej

    Om du inte muntligen eller skriftligen givit ditt medgivande att lämna paketet utanför
    dörren så är du inte ansvarig.

    Företaget som skickat paketet är ansvariga för att det levereras till dej, det är dom som anlitat posten/postnord inte du och därmed är det dom som skall reklamera til posten och inte du.
    Du har rätt till ny leverans eller pengarna tillbaka.

  • Anonym (A)
    Anonym (Micke) skrev 2019-03-28 14:18:19 följande:
    Hej

    Om du inte muntligen eller skriftligen givit ditt medgivande att lämna paketet utanför
    dörren så är du inte ansvarig.

    Företaget som skickat paketet är ansvariga för att det levereras till dej, det är dom som anlitat posten/postnord inte du och därmed är det dom som skall reklamera til posten och inte du.
    Du har rätt till ny leverans eller pengarna tillbaka.
    Håller med, det är inte ditt ansvar utan det borde företaget vara.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Micke) skrev 2019-03-28 14:18:19 följande:

    Hej

    Om du inte muntligen eller skriftligen givit ditt medgivande att lämna paketet utanför
    dörren så är du inte ansvarig.

    Företaget som skickat paketet är ansvariga för att det levereras till dej, det är dom som anlitat posten/postnord inte du och därmed är det dom som skall reklamera til posten och inte du.
    Du har rätt till ny leverans eller pengarna tillbaka.


    Precis som det står i #1
  • Anonym (jur)
    Anonym (Micke) skrev 2019-03-28 14:18:19 följande:

    Hej

    Om du inte muntligen eller skriftligen givit ditt medgivande att lämna paketet utanför
    dörren så är du inte ansvarig.

    Företaget som skickat paketet är ansvariga för att det levereras till dej, det är dom som anlitat posten/postnord inte du och därmed är det dom som skall reklamera til posten och inte du.
    Du har rätt till ny leverans eller pengarna tillbaka.


    Precis som det står i #1
  • Raney

    Hej, tänkte bara svara eftersom det är en del spekulationer i tråden, varav ingen stämmer. 

    Såhär säger lagen: 

    Risken för varan övergår från säljaren till köparen när varan avlämnas. Enligt förarbetena till Konsumentköplagen anses inte en vara vara överlämnad när den lämnas utanför en lägenhet (till skillnad mot om det vore utanför ett hus). Detta gäller även om din sambo uttryckligen önskat detta leveranssätt (se SOU 1984:25 s. 263, prop. 1989/90:89 s. 70 samt Herre & Ramberg, Konsumentköplagen [26 november 2019, Version 5, JUNO] kommentaren till 6 § under rubriken 3.4.2 Konsumentens besittning). Notera att även om det finns en ny Konsumentköplag (och nu aktuellt avtal ingick så att den är tillämplig) är nämnda förarbeten fortfarande relevanta.

  • Anonym (Micke)
    Raney skrev 2022-09-14 18:04:46 följande:

    Hej, tänkte bara svara eftersom det är en del spekulationer i tråden, varav ingen stämmer. 

    Såhär säger lagen: 

    Risken för varan övergår från säljaren till köparen när varan avlämnas. Enligt förarbetena till Konsumentköplagen anses inte en vara vara överlämnad när den lämnas utanför en lägenhet (till skillnad mot om det vore utanför ett hus). Detta gäller även om din sambo uttryckligen önskat detta leveranssätt (se SOU 1984:25 s. 263, prop. 1989/90:89 s. 70 samt Herre & Ramberg, Konsumentköplagen [26 november 2019, Version 5, JUNO] kommentaren till 6 § under rubriken 3.4.2 Konsumentens besittning). Notera att även om det finns en ny Konsumentköplag (och nu aktuellt avtal ingick så att den är tillämplig) är nämnda förarbeten fortfarande relevanta.


    Detta har prövats gällande företaget Budbee,
    kunden får valet ringa på och ta emot leverans eller lämna utanför dörr
    När paketet lämnats tar chaufören en bild och skickar sms till kunden att paketet
    står utanför dörren.  Tingsrätten dömde till Budbees fördel och att kunden dels valt
    hur leveransen skulle ske och fått meddelande att paketet var utanför dörr och
    om kunden då inte tog in paketet så var det på egen risk.
Svar på tråden Stulet paket, vems ansvar?