• Trudna
    Äldre 26 Mar 17:31
    1628 visningar
    24 svar
    24
    1628

    Hur länge bär man toxoplasmos om jag är smittad!

    Hej! Läst på en del om toxoplasmos eftersom jag har katt och bytt på lådan fram till v 5-6 när jag fick besked om att jag är gravid. Har gått tre dagar sen beskedet- så nu börjar alla orotankar :)

    Det jag inte kan hitta är- om jag nu är smittad och bär på toxoplasmos just nu- hur länge pågår är ?sjukdomen? aktiv. Om jag fick toxoplasmos för 2 år sedan har jag förstått att jag kan vara immun. Men vill veta ifall jag borde ta ett blodprov och kolla om jag bär på infektionen nu - nu byter jag ingrepp lådan något mer. En annan fundering läst att äggen inte smittar förrän efter 48 timmar- jag har mer eller mindre bytt på lådan 1-2 gånger per dygn så risken att blivit smittad känns inte så stor- samtidigt är det unga katter jag har. Har inte fått svar på min fråga när jag letat på nätet om hur länge sjukdomen härjar i kroppen, varken på nätet eller 1177.

    Så om någon vet- eller kan hänvisa till trovärdig länk så skulle det stilla min oro

  • Svar på tråden Hur länge bär man toxoplasmos om jag är smittad!
  • Äldre 27 Mar 11:47
    #1

    Hittar inget svar om detta heller, men undrar - hur länge har du haft katt? Om den har funnits hos dig över ett år, så är mest troligt att du redan är immun.

  • Trudna
    Äldre 27 Mar 12:37
    #2

    Jag hade först katt i 18 år, sedan ett år utan katt och nu har jag två kattungar på 11 månader. Ätit rätt mycket grönsaker oclså och inte tänkt på det här med att kloka dem så noga.

    Jag har också hört det där om att jag kanske redan haft det- men samtidigt ska det ju smitta om jag stoppar händerna i munnen efter jg rengjort lådan och det har jg aldrig gjort.

    Så att risken är ändå inte så stor. Men det jag mest vill veta nu är hur länge infektionen pågår i kroppen ifall man skulle ha det.

  • Äldre 27 Mar 14:03
    #3
    Trudna skrev 2019-03-27 12:37:11 följande:

    Jag hade först katt i 18 år, sedan ett år utan katt och nu har jag två kattungar på 11 månader. Ätit rätt mycket grönsaker oclså och inte tänkt på det här med att kloka dem så noga.

    Jag har också hört det där om att jag kanske redan haft det- men samtidigt ska det ju smitta om jag stoppar händerna i munnen efter jg rengjort lådan och det har jg aldrig gjort.

    Så att risken är ändå inte så stor. Men det jag mest vill veta nu är hur länge infektionen pågår i kroppen ifall man skulle ha det.


    Läste nu att inkubationsperiod hos människa är allt mellan 4 och 21 dagar. Sen om du säger att du haft en katt i 18 år, så är du typ 99,9% immun.
  • Trudna
    Äldre 27 Mar 18:35
    #4

    Jo men det har jag också sett men inkubationstiden är ju från att du blir smittad till att det bryter ut. Sen då- du går ju inte runt och är smittad resten av livet. Det är tiden från smittan bryter ut till att man är immun och inte berörs av parasiten som jag vill veta. Usch så himla oroligt eftersom det ändå är kattungar nu jag har- men visst jag har haft katt i 18 år- men de gick inte utomhus förrän sista 10 åren. Blodprov kan ju visa om jag är immun, har pågående infektion eller inte har haft toxoplasmos. Och då vill jag veta- tex om dom säger att jag är immun- när kan rimligen jag tidigast ha blivit smitttad? För en månad sedan? Eller när...

  • Äldre 27 Mar 18:37
    #5

    Kan ju blivit smittad av att andas in damm från kattlådan med din förra katt med.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Trudna
    Äldre 27 Mar 20:15
    #6

    Nej det smittar inte via damm- det är inte luftburen parasit utan jag måste ha kommit i kontakt med avföringen och sedan fört ?äggen? in i munnen. Det enda jag vill veta är som sagt är när jag väl blivit smittad hur länge pågår infektionen.....

    Allt annat vet jag typ efter att ha läst på

  • Äldre 28 Mar 08:30
    #7
    Trudna skrev 2019-03-27 18:35:00 följande:

    Jo men det har jag också sett men inkubationstiden är ju från att du blir smittad till att det bryter ut. Sen då- du går ju inte runt och är smittad resten av livet. Det är tiden från smittan bryter ut till att man är immun och inte berörs av parasiten som jag vill veta. Usch så himla oroligt eftersom det ändå är kattungar nu jag har- men visst jag har haft katt i 18 år- men de gick inte utomhus förrän sista 10 åren. Blodprov kan ju visa om jag är immun, har pågående infektion eller inte har haft toxoplasmos. Och då vill jag veta- tex om dom säger att jag är immun- när kan rimligen jag tidigast ha blivit smitttad? För en månad sedan? Eller när...


    Jag kan ha fel, men vad jag förstår så visar blodprovet endast om du har antikroppar i blodet. Dessa kan vara där från pågående infektion just nu eller från din smitta för 18 år sedan.
    Det är inte att du går och är smittad hela livet utan efter den första smitta så har du antikroppar i blodet som gör att du inte blir smittat igen (det är precis som med de flesta barnsjukdomar som vi får - man blir immun efter första gången).
    Sedan tror jag inte att det är nån skillnad om du har kattungar eller vuxna katter - katter kan bli smittade av toxoplasmos flera gånger under livet, men inte människor. Med andra ord - do oroar dig helt i onödan
  • Trudna
    Äldre 28 Mar 18:16
    #8

    Om det är så kan man alltså inte konstatera om jag kan blivit oturligt smittad de senaste 6 veckorna?

    Vill ju inte bära på någon smitta nu när jag är gravid. Är det värt att be bm om blodprov? Om jag inte har parasiten så är det ju skönt-? men också oro att få den ???? om jag har antikroppar och det är som du säger så kommer jag vara orolig att jag blivit smittad under första 5 graviditetsveckorna ????

  • Äldre 29 Mar 07:43
    #9
    Trudna skrev 2019-03-28 18:16:48 följande:

    Om det är så kan man alltså inte konstatera om jag kan blivit oturligt smittad de senaste 6 veckorna?

    Vill ju inte bära på någon smitta nu när jag är gravid. Är det värt att be bm om blodprov? Om jag inte har parasiten så är det ju skönt-? men också oro att få den ???? om jag har antikroppar och det är som du säger så kommer jag vara orolig att jag blivit smittad under första 5 graviditetsveckorna ????


    Om du ska känna dig lugnare, så kan du visst be BM om blodprovet (men först kolla om det verkligen visar "färsk" smitta eller bara antikroppar i öht).
    Däremot förstår jag inte varför du oroar dig just nu - jag menar varför tror du att du kunde ha blivit smittat just under dessa 5 veckor och inte när du hade katte tidigare?
  • Trudna
    Äldre 29 Mar 10:21
    #10

    För att det är kattungar- som nu ät 11 månader och läste någonstans att oftast om man blir smittad är det under kattens första levnadsår. Risken lär väl inte vara stor men nojig då det är farligt för fostret i början. Men det är ju farligt även att oroa sig ???? få se vad bm säger. Kanske känns bättre efter ett besök. Om jag skulle ha antikroppar kan jag fortsätta att byta på lådan riskfritt då?

Svar på tråden Hur länge bär man toxoplasmos om jag är smittad!