• Anonym (??)

    Äckligt att inte duscha efter idrott?

    Har tre idrottande barn, en som simmar, en som spelar tennis och en som spelar fotboll. Den enda som duschar innan hemgång är den som simmar.

    Hamnade i en diskussion med en vän om detta och hon tycker det är äckligt och dåliga vanor att jag inte tvingar dem att duscha innan de åker hem.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Äckligt att inte duscha efter idrott?
  • Anonym (Pappa)

    Jag antar att de åker hem och duschar? Då är det ju hugget som stucket.

  • Anonym (..)

    Varför skulle det vara äckligt och konstigt? Gissar att dom duschar när dom kommer hem istället? Min son vägrar duscha på skolan och jag tvingar inte till det när det är något han mår dåligt över. Jag själv ställer mig inte heller och duschar offentligt om det inte är ett måste. Så roligt är det inte att stå naken bland massa andra människor

  • Anonym (Alice)

    Jag antar också att barnen duschar hemma istället? Jag sportade rätt mycket själv när jag var yngre, och ingen vad jag kommer ihåg duschade på idrottshallen, utan åkte hem istället. Är ju dessutom bara jobbigt att dra med en handduk, tvål/schampoo, när duschen hemma brukar ju vara bättre och är såklart mer privat.

    Ser inget äckligt i att åka hem utan att duscha (förutsatt att man duschar hemma).

  • Anonym (C)

    Fräschare att duscha hemma i lugn och ro, när man har eftersvettats färdigt. Efter skolgympan bör man duscha, men det är ju för att man som regel inte ska direkt hem, utan har andra lektioner efteråt.

  • Anonym (Gammal)

    Heregud på femtiotalet när min pappa gick i folkskolan så hängde gympapåsen i skolan. Då och då togs den väl hem till mamma för att tvättas får man hoppas.

    De duschade inte efter gymnastiken eftersom det helt enkelt inte fanns nån dusch

  • Anonym (Gammal)

    Är det bara jag som varit med om att det var obligatoriskt med duschmössa, även för oss killar efter idrotten. Oavsett årstid! Och när vi skulle duscha satt tanten till klassföreståndarinna på en stol inne i duschen i pojkarnas omklädningsrum. Och tittade så att alla pojkar klädde av sig och tvålade in sig ordentligt. Samt inte började bråka förstås.. Perverst! Hehe

  • flygrl

    Självklart ska man duscha efter man idrottat men om man gör det på plats eller åker hem och gör det där kvittar väl. Fast om det gäller skolidrott tycker jag man ska duscha direkt efteråt om det inte e sista lektionen så man kan åka direkt hem efteråt. Inte fräscht sitta en hel dag i klassrummet och va svettig. :/

  • Anonym (Kvinna)

    Jag förstår inte vad som är äckligt med att de åker hem utan att duscha. Det som är äckligt är allmänna duschar. För att inte nämna allt besvär att släpa med sig rena kläder, tvål mm. när man kan gå i duschen hemma.

  • Anonym (Hanna)

    Om de kommit upp i åldern att de svettas så duschar de väl hemma? Men är det mindre barn är det knappast nödvändigt att duscha efter idrott de rör sig ofta mer intensivt i sin fria lek. Vissa verkar tro att barn måste lära sig duscha... vilket som så mycket annat inte är något man behöver träna på.

  • Vinterankan

    Nu vet jag inte hur gamla dina barn är men det är ju först när man kommer upp i åldrarna som det ens brukar vara "meningen" att man ska duscha efter träningen. Var först i 15-årsåldern som jag själv ens fick tillgång till omklädningsrum och dusch i samband med mina idrotter. Däremot så är det ju väldigt praktiskt när man kan göra det med en gång och vara fräsch, färdig och redo för "vad som helst" när man åker ifrån sin aktivitet. 

Svar på tråden Äckligt att inte duscha efter idrott?