• Mamman2018

    Bebis utbrett eksem

    Hej,

    Min dotter på 6 månader har sedan ett par månader tillbaka haft eksem över i stort sätt hela hennes kropp. Hon har atopiskt eksem och mjölkproteinallergi. Då jag helammar äter jag dessutom väldigt restriktivt just nu, OM hon nu skulle vara allergisk mot något mer. MEN, trots att vi smörjer henne med massor av mjukgörande och nu mildison så kommer det tillbaka så snart vi försöker trappa ned behandlingen.

    Jag tycker det här är SÅ jobbigt, både att smörja med kortison över hela hennes lilla kropp och att vi inte kan trappa ned. Jag har verkligen ångest över det här och känner mig livrädd att hon och vi kommer att ha det såhär framöver. Snälla ni där ute med erfarenhet kom med era bästa tips och solskenshistorier.

  • Svar på tråden Bebis utbrett eksem
  • annabellelee

    Vi har också en liten på 8 mån med atopiskt eksem. Vi smörjer och smörjer och jag äter mjölk- och äggfritt!

    Prova att smörja med mjukgörande fler gånger om dagen eller rikligare. Om ni inte kan fasa ut kortison beror det på:

    1.Att eksemet inte är helt borta. Smörj rikligt med kortison under behandlingen så att det försvinner helt.

    2.När eksemet försvunnit helt, byt till mildare, tex hydrokortison

    3.Smörj oftare med mjukgörande än ni gör idag.

    Vi hoppas själva att det blir bättre till sommaren...

  • Spira710

    Jag har två barn som lider av samma problem med allergier och eksem. Mina är dock även allergiska mot ägg, Har ni kollat om det kan var det också?

    Jag har en niomånaders som jag smörjer precis som du och jag har tyvärr inte heller lyckats trappa ut mildisonen. Får ibland också använda en starkare locoidkräm.

    Sen har jag även en 4 åring som hade samma problem som bebis men nu är mycket bättre. Ägg har växt bort men mjölk är fortfarande kvar och hn lider inte alls lika mycket av eksem längre.

    Eksemt brukar bli bättre på sommarhalvåret när luften inte är lika torr längre.

  • tvillingmammaVastmanland

    Min son hade atopiskt eksem och vi fick Mildison plus kortisoncreme på recept från läkare, vi tyckte dock att Mildison var en jättedålig creme, åtminstone för vår son. Det som fungerade bäst för vår son var en fetare kräm, Locobase Repair med naturidentiska fetter, finns på apoteket.

  • tvillingmammaVastmanland

    Min son hade atopiskt eksem och vi fick Mildison plus kortisoncreme på recept från läkare, vi tyckte dock att Mildison var en jättedålig creme, åtminstone för vår son. Det som fungerade bäst för vår son var en fetare kräm, Locobase Repair med naturidentiska fetter, finns på apoteket.

  • tvillingmammaVastmanland

    Förlåt, jag mindes fel, Mildison var bra. Et som fungerade för oss var Mildison i kombo med Locobase Repair. Miniderm hette den krämen som läkaren skrev ut som intefunkade för oss.

  • Mamman2018

    Jag tycker att vi smörjer enligt konstens alla regler och vi försöker verkligen inte trappa ned för snabbt. Huden kan vara fin i flera dagar/veckor när vi smörjer 1-2 ggr om dagen men när vi försöker ha en dags uppehåll så kommer eksemen som ett brev på posten. Blir så ledsen över det. Är det verkligen så att det SKA försvinna om man smörjer "på rätt sätt"? Hon känns heller inte längre torr då vi vräker på med mjukgörande. Men ja vi kanske ändå ska smörja fler gånger?

    Fint att höra att det är bättre för ett av era barn. Vi hoppas verkligen att våren och sommaren ska göra sitt.

    Hur gör ni som har envist eksem, smörjer ni dagligen med mildison/annan starkare kortison under långa perioder? Vi har som sagt inte kunnat sluta, fastän att vi säkert hållt på 2-3 månader.. men alternativet är ju en bebis som får en hemsk tillvaro med klåda :/

  • Meriall

    Jag hade atopiskt eksem och äggallergi som liten. Men det växte bort på ngt år eller två. Har haft jättebra hy sedan dess. Så det kan vara övergående. Dock har jag kvar äggallergi till vuxen ålder.

  • tvillingmammaVastmanland
    Mamman2018 skrev 2019-03-27 17:20:08 följande:

    Jag tycker att vi smörjer enligt konstens alla regler och vi försöker verkligen inte trappa ned för snabbt. Huden kan vara fin i flera dagar/veckor när vi smörjer 1-2 ggr om dagen men när vi försöker ha en dags uppehåll så kommer eksemen som ett brev på posten. Blir så ledsen över det. Är det verkligen så att det SKA försvinna om man smörjer "på rätt sätt"? Hon känns heller inte längre torr då vi vräker på med mjukgörande. Men ja vi kanske ändå ska smörja fler gånger?

    Fint att höra att det är bättre för ett av era barn. Vi hoppas verkligen att våren och sommaren ska göra sitt.

    Hur gör ni som har envist eksem, smörjer ni dagligen med mildison/annan starkare kortison under långa perioder? Vi har som sagt inte kunnat sluta, fastän att vi säkert hållt på 2-3 månader.. men alternativet är ju en bebis som får en hemsk tillvaro med klåda :/


    Vad har ni för mjukgörande creme, prova att byta, diskutera detta med bvc. För vårt barn fungerade Locobase Repair bra, det är en helt annan creme än Miniderm, med hudidentiska fetter, vårt BVC rekommenderade detta.
  • Spira710

    Vi smörjer med mildison på morgonen och sedan med mjukgörande när vi hinner under dagen. Vi försöker trappa ned mildisonen ibland när bebis hud har varit bra ett tag men som du skriver så kommer problemen tillbaka ganska snart igen då.

    Håller med övriga om att locobase fungerar bäst som mjukgörande. Tycker inte heller miniderm fungerar så bra. Just nu har vi propyderm den funkar ganska bra för oss men locobase är helt klart bäst.

  • cosinus

    Vad har du uteslutit och vad äter du fortfarande? Om det är så svårt att få bukt med så gissar jag att hon reagerar på något. Antingen i maten eller miljön.

Svar på tråden Bebis utbrett eksem