• Anonym (Fionella)

    Extremt kortvarig magsjuka?

    Förra veckan drabbades jag av feber, frossa och diarré som varade under några timmar (alltså mindre än ett dygn). Sen kände jag mig helt bra. En dag senare så var min man sjuk i samma sak. Inget av barnen drabbades dock, men däremot min svägerska som varit på besök hos oss kvällen innan det bröt ut för mig.

    Jag är typ aldrig sjuk, så blev lite förvånad över att jag drabbades av detta. Men nu hörde jag nån som sa att magsjuka inte kan vara så kortvarig. Men det stämmer väl inte?

  • Svar på tråden Extremt kortvarig magsjuka?
  • Anonym (XYC)

    Ja, den kan vara väldigt kortvarig, men tänk på att man smittar ca 48 h efter sista symtomet. Så stanna hemma den tiden även om ni känner er helt bra.

  • Anonym (Fionella)
    Anonym (XYC) skrev 2019-03-26 20:39:12 följande:

    Ja, den kan vara väldigt kortvarig, men tänk på att man smittar ca 48 h efter sista symtomet. Så stanna hemma den tiden även om ni känner er helt bra.


    72 h är det väl? Jag är föräldraledig, så vi ska ingenstans. :)
  • Anonym (XYC)
    Anonym (Fionella) skrev 2019-03-26 20:46:01 följande:
    72 h är det väl? Jag är föräldraledig, så vi ska ingenstans. :)
    48 h räcker. Jag jobbar i vården och där är rekommendationen att man stannar hemma 2 dygn efter sista symtomet. Men vill man vara helt på den säkra sidan så gör det väl inget om man stannar hemma ett extra dygn.
  • telly
    Anonym (Fionella) skrev 2019-03-26 20:46:01 följande:

    72 h är det väl? Jag är föräldraledig, så vi ska ingenstans. :)


    24h för vuxna, 48h symptomfri för barn. Sen finns det dom som vill vara extra super försiktiga och stannar hemma 72h men så är inte 1177:s råd.
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anonym (Fionella)
    Ms H skrev 2019-03-26 21:01:05 följande:

    Matförgiftning?


    Uteslutet, ingen av oss har ätit samma mat.
  • Trädgårdsland

    Det kan vara hur kort som helst. Två gånger har ett av barnen kräkts en enda gång och sedan mått bra. Två dygn efter har resten fått magsjuka.

  • Duckan

    Samma svar som Trädgårdsland. Har hänt oss två gånger med dottern att hon bara kräkts en gång och jag har sen blivit rejält magsjuk.

  • Anonym (Bm)
    Anonym (XYC) skrev 2019-03-26 20:57:03 följande:

    48 h räcker. Jag jobbar i vården och där är rekommendationen att man stannar hemma 2 dygn efter sista symtomet. Men vill man vara helt på den säkra sidan så gör det väl inget om man stannar hemma ett extra dygn.


    Jobbar också i vården och vi har 24 h. Personligen anser jag det för kort tid då det ofta kommer tillbaka (min erfarenhet) efter något dygn. Så 48 h känns mer rimligt.
  • somethingaboutElle

    Min läkare sa att det är jättevanligt att föräldrar drabbas av magsjuka när barnen bara är snoriga. Tydligen finns det olika baciller/bakterier som man åker på och är barnen förkylda är det vanligt att föräldrar får en släng av magsjuka som reaktion på deras förkylning. Hon menar att man kan undra "varför är jag risig i magen när barnen bara är förkylda"

Svar på tråden Extremt kortvarig magsjuka?