• healojjj

    Orkar inte bo hemma mer

    Hej!

    Jag skriver nog mest för att se om någon varit med om samma saker, och hur det ser ut för er idag. Jag är iallafall en 19 årig tjej som bor hemma tillsammans med mamma och pappa.

    Under vår uppväxt har dom psykiskt misshandlat oss. När jag var mindre var pappa otrogen mot mamma vilket har resulterat i ett stort bråk periodsvis under hela mitt liv. Sagt fram och tillbak att de ska skiljas, vilket har gjort att man hela tiden gått runt med en klump i magen (och en massa bråk och skrik).

    Mamma har alltid varit väldigt arg och skrikit på oss barn. Sagt att ?du skulle bara veta hur jävla jobbig du är? ändan sen jag var väldigt liten. Det är väl först på senare år som jag insett att hennes beteende inte är normalt. Mina syskon mådde väldigt dålig när vi har mindre, min ena syster försökte ta livet av sig en gång (något som de själva är ovetandes om). Mamma förstår att det är till stora delar därför som alla mina syskon äter antidepressiva, men hon fortsätter ändå att vara likadan mot mig.

    Pappa är otroligt manipulerande och hotar med allt möjligt, bland annat att han ska slakta mina hästar om jag inte ?skärper till mig?. Det säger han självklart för att han vet att det betyder allt för mig. Jag har gråtit så otroligt många gånger på grund av saker han sagt till mig. Samtidigt vet jag att pappa älskar mig över allt annat, jag tror det snarare blivit så att han följt mammas tankar kring hur vi ska uppfostras. Jag har många gånger sett på pappa att han också blivit ledsen när mamma skrikit på oss, men eftersom dom ALLTID backar varandra och får en att känna sig ensammast i världen så har allt bara fortsatt.

    Mamma däremot har aldrig varit särskilt kärleksfull. Aldrig tyckt det varit kul om jag tagit hem kompisar utan bara suckat. När min syrra var på undersökning för en sjukdom hon så länge varit orolig för så ringde mamma inte ett enda samtal. Hon har inte ens idag frågat hur det gick. Jag vet inte om det är för att hon glömmer att prata om just det, utan om hon helt enkelt inte bryr sig? Jag tror tyvärr hon inte gör det.

    Jag känner mig iallafall otroligt ensam. Pappa har ALDRIG ställt sig på vår sida när mamma varit som hon är eller tvärt om. Skulle kunna skriva hur långt som helst om dethär eftersom det finns så otroligt mycket att berätta.

    Är det någon av er som varit med om likande saker? Hur mår ni idag? Borde jag prata med någon? Ingen av mina vänner vet om detta, inte ens att dom har bråkat hela min uppväxt. Vi är väl ett perfekt exempel på en familj som tycks vara perfekt utåt sett. Att prata med dom är bokstavligen omöjligt, vi alla fem syskon har försökt under alla år.

  • Svar på tråden Orkar inte bo hemma mer
  • Hejohå5324

    Har du ingen möjlighet till att flytta hemifrån?

    Din mamma verkar vara väldigt dysfunktionell och oempatisk, och din pappa osäker som inte vågar stå för sina åsikter eller synpunkter. Ni alla har levt under er mamma, det finns inget du kan säga eller göra för att ändra på din mamma, hon är den hon är och kommer alltid vara om hon inte vill ändra på sig själv. Det kan absolut även handla om diagnoser i grunden som gör att hon beter sig på detta sättet, men det kan endast professionell hjälp komma fram till.

    Det bästa för dig skulle helt enkelt bara vara att ta dig därifrån, så hon inte längre kan trycka ner dig.

  • Oschlaka

    Blir otroligt ledsen av att höra detta.
    Deras ilska mot er barn har ingenting med er att göra.
    Det har aldrig varit ert fel! 
    Tyvärr är det dina föräldrar som inte kan hantera sina känslor och går överstyr.

    Du ska veta att de älskar dig och dina syskon men den stress oro m.m. de upplever i kombination med hur de själva blivit uppfostrade gör tyvärr att de agerar utåt mot dom de älskar mest dvs er barn! Det är med er dom känner sig tryggast.
    Men det betyder inte att de har rätt att bete sig illa mot dig och dina syskon.

    Jag tycker absolut du ska prata med professionella. Det finns mycket stöd och hjälp att få för hela familjen! Ni alla men speciellt dina föräldrar behöver komma till ett nytt medvetande. kolla med din kommun, vårdcentral, 1177.

    Det finns mycket kärlek hos er alla och till varandra men det gäller att väcka det inom er. 

    Ett tips jag kan ge är att ge/göra något som din pappa tycker om .
    När du har fyllt på honom kommer han lyssna på dig vad du har att säga.
    Sedan kan du göra samma sak med din mamma. 

    Upprepa detta varje dag inom familjen. 

    Det är de som ska vara vuxna men du verkar så smart tjej så får dy tyvärr agera vuxet istället för de. 

    Det funkar jag lovar!

  • äldreochklokare

    Er familj borde fått stöd av Socialtjänsten för länge sen! Du kan ringa dem själv. Ni barn ska inte vara i ett sånt hem. Eftersom du är myndig kan du flytta om du vill men du behöver nog hjälp av soc. 

  • healojjj
    Hejohå5324 skrev 2019-03-26 22:25:45 följande:

    Har du ingen möjlighet till att flytta hemifrån?

    Din mamma verkar vara väldigt dysfunktionell och oempatisk, och din pappa osäker som inte vågar stå för sina åsikter eller synpunkter. Ni alla har levt under er mamma, det finns inget du kan säga eller göra för att ändra på din mamma, hon är den hon är och kommer alltid vara om hon inte vill ändra på sig själv. Det kan absolut även handla om diagnoser i grunden som gör att hon beter sig på detta sättet, men det kan endast professionell hjälp komma fram till.

    Det bästa för dig skulle helt enkelt bara vara att ta dig därifrån, så hon inte längre kan trycka ner dig.


    Normalt sett hade jag tagit studenten nu i sommar, men jag bytte linje så jag går i 2:an nu.. annars hade jag kanske kunnat flytta till hösten om jag jobbade massa i sommar, men nu kommer jag förmodligen behöva vänta ett tag till..

    Jag tror tyvärr inte heller att dom någonsin kommer kunna ändras.. det är så jobbigt för dom intalar mig hela tiden att det är mig det är fel på. Dom säger hela tiden att jag är sur och otrevlig, mamma minns inte ?senast som jag gjorde något för henne? och pappa sa en gång att han ?önskade att jag var som alla andra döttrar?. Man känner sig tillslut helt oduglig.
  • healojjj
    Oschlaka skrev 2019-03-26 22:31:42 följande:

    Blir otroligt ledsen av att höra detta.

    Deras ilska mot er barn har ingenting med er att göra.

    Det har aldrig varit ert fel! 

    Tyvärr är det dina föräldrar som inte kan hantera sina känslor och går överstyr.

    Du ska veta att de älskar dig och dina syskon men den stress oro m.m. de upplever i kombination med hur de själva blivit uppfostrade gör tyvärr att de agerar utåt mot dom de älskar mest dvs er barn! Det är med er dom känner sig tryggast.

    Men det betyder inte att de har rätt att bete sig illa mot dig och dina syskon.

    Jag tycker absolut du ska prata med professionella. Det finns mycket stöd och hjälp att få för hela familjen! Ni alla men speciellt dina föräldrar behöver komma till ett nytt medvetande. kolla med din kommun, vårdcentral, 1177.

    Det finns mycket kärlek hos er alla och till varandra men det gäller att väcka det inom er. 

    Ett tips jag kan ge är att ge/göra något som din pappa tycker om .

    När du har fyllt på honom kommer han lyssna på dig vad du har att säga.

    Sedan kan du göra samma sak med din mamma. 

    Upprepa detta varje dag inom familjen. 

    Det är de som ska vara vuxna men du verkar så smart tjej så får dy tyvärr agera vuxet istället för de. 

    Det funkar jag lovar!


    Tack för att du säger det, det är så lätt att klandra sig själv. Dom säger hela tiden att jag är otrevlig och sur. Mamma minns inte senaste gången jag gjorde något snällt mot henne. Igår sa hon ?hade du själv velat vara kompis med någon som är elak??. Pappa sa för någon månad sen att han ?önskade att jag var som alla andra döttrar?.

    Jag känner mig så arg hela tiden. Jag är arg för att pappa var otrogen mot mamma när han hade en hel familj där hemma som väntade. Jag är arg för att mamma skrikit på oss, att hon fått alla mina systrar att må dåligt. Det gör att jag knappt orkar prata med dom längre, men då drabbas jag av dåligt samvete. Men jag kan inte hjälpa att allt kommit upp till ytan hos mig nu. Jag har så dåligt samvete för att jag inte orkar prata med mamma men allt hon gör är att skälla. Vi är så fruktansvärt olika hon och jag. Hon tänker aldrig steget längre i någonting.

    Nu sitter jag på mitt rum och gråter igen över saker hon säger. Jag kom ned och sa att jag inte vill vara på det sommarjobbet jag var på i somras (och eftersom jag numera aldrig öppnar upp mig så tänkte jag att hon nu kanske vill lyssna på mig) eftersom att jag får ångest varje dag som jag åker till jobbet, och har tankarna kring att söka annat. Istället för att vara ett stöd säger hon ?det kommer du ha oavsett vart du jobbar?. Hon kan aldrig bara vara en pelare att stötta sig mot. Blir så ledsen när jag kommer hem till mina vänners mammor och ser hur det ser ut för dom till skillnad från mig. Jag hoppas att jag kan bli en annan person än henne när jag i framtiden blir mamma.
  • healojjj
    äldreochklokare skrev 2019-03-27 13:00:13 följande:

    Er familj borde fått stöd av Socialtjänsten för länge sen! Du kan ringa dem själv. Ni barn ska inte vara i ett sånt hem. Eftersom du är myndig kan du flytta om du vill men du behöver nog hjälp av soc. 


    Jag önskar att någon hade gjort det när jag var mindre. Min syster bodde ibland hos mormor och morfar när hon kände att det blev för mycket.

    Dom tycker själva att dom ör världens bästa föräldrar och kontrar alltid med att de alltid skjutsar och ställer upp. Det gör den också, men de verkar själva tro att det bara är sådana saker som visar på att man bryr sig om någon annan. För mig är det så mycket mer än så.

    Jag går 2:an pp gymnasiet nu (bytte linje så skulle egentligen tagit studenten till sommaren) annars hade jag velat flytta så fort som möjligt. Jag försöker vara hos min kille så ofta som möjligt så jag slipper vara hemma. Det är tur att jag har mina syskon också.
  • healojjj
    healojjj skrev 2019-03-28 21:25:06 följande:

    Tack för att du säger det, det är så lätt att klandra sig själv. Dom säger hela tiden att jag är otrevlig och sur. Mamma minns inte senaste gången jag gjorde något snällt mot henne. Igår sa hon ?hade du själv velat vara kompis med någon som är elak??. Pappa sa för någon månad sen att han ?önskade att jag var som alla andra döttrar?.

    Jag känner mig så arg hela tiden. Jag är arg för att pappa var otrogen mot mamma när han hade en hel familj där hemma som väntade. Jag är arg för att mamma skrikit på oss, att hon fått alla mina systrar att må dåligt. Det gör att jag knappt orkar prata med dom längre, men då drabbas jag av dåligt samvete. Men jag kan inte hjälpa att allt kommit upp till ytan hos mig nu. Jag har så dåligt samvete för att jag inte orkar prata med mamma men allt hon gör är att skälla. Vi är så fruktansvärt olika hon och jag. Hon tänker aldrig steget längre i någonting.

    Nu sitter jag på mitt rum och gråter igen över saker hon säger. Jag kom ned och sa att jag inte vill vara på det sommarjobbet jag var på i somras (och eftersom jag numera aldrig öppnar upp mig så tänkte jag att hon nu kanske vill lyssna på mig) eftersom att jag får ångest varje dag som jag åker till jobbet, och har tankarna kring att söka annat. Istället för att vara ett stöd säger hon ?det kommer du ha oavsett vart du jobbar?. Hon kan aldrig bara vara en pelare att stötta sig mot. Blir så ledsen när jag kommer hem till mina vänners mammor och ser hur det ser ut för dom till skillnad från mig. Jag hoppas att jag kan bli en annan person än henne när jag i framtiden blir mamma. Jag är så rädd för att jag kommer bli som henne eftersom jag inte vet något annat, om du förstår hur jag menar.


  • healojjj
    healojjj skrev 2019-03-28 21:25:06 följande:

    Tack för att du säger det, det är så lätt att klandra sig själv. Dom säger hela tiden att jag är otrevlig och sur. Mamma minns inte senaste gången jag gjorde något snällt mot henne. Igår sa hon ?hade du själv velat vara kompis med någon som är elak??. Pappa sa för någon månad sen att han ?önskade att jag var som alla andra döttrar?.

    Jag känner mig så arg hela tiden. Jag är arg för att pappa var otrogen mot mamma när han hade en hel familj där hemma som väntade. Jag är arg för att mamma skrikit på oss, att hon fått alla mina systrar att må dåligt. Det gör att jag knappt orkar prata med dom längre, men då drabbas jag av dåligt samvete. Men jag kan inte hjälpa att allt kommit upp till ytan hos mig nu. Jag har så dåligt samvete för att jag inte orkar prata med mamma men allt hon gör är att skälla. Vi är så fruktansvärt olika hon och jag. Hon tänker aldrig steget längre i någonting.

    Nu sitter jag på mitt rum och gråter igen över saker hon säger. Jag kom ned och sa att jag inte vill vara på det sommarjobbet jag var på i somras (och eftersom jag numera aldrig öppnar upp mig så tänkte jag att hon nu kanske vill lyssna på mig) eftersom att jag får ångest varje dag som jag åker till jobbet, och har tankarna kring att söka annat. Istället för att vara ett stöd säger hon ?det kommer du ha oavsett vart du jobbar?. Hon kan aldrig bara vara en pelare att stötta sig mot. Blir så ledsen när jag kommer hem till mina vänners mammor och ser hur det ser ut för dom till skillnad från mig. Jag hoppas att jag kan bli en annan person än henne när jag i framtiden blir mamma. Jag är så rädd för att jag kommer bli som henne eftersom jag inte vet något annat, om du förstår hur jag menar.


Svar på tråden Orkar inte bo hemma mer