• Äldre 27 Mar 06:55
    2012 visningar
    17 svar
    17
    2012

    Mobil på rummet

    Mina barn har aldrig fått ha sina mobiler på rummet efter de lagt sig. IOM att det alltid varit så så lämnar de nästan alltid ifrån sig telefonerna i köket när de går och lägger sig. Nu har vår nyblivna tonåring knorrat vid något tillfälle. Än sålänge inget stort problem men som mycket annat behöver de ju testa i lära sig hantera saker själva när de blir större. Ska regeln bort? Hur gör ni andra. Finns ju forskning om tonåringars dåliga sömn kopplat till mobilanvändning dygnet runt.

  • Svar på tråden Mobil på rummet
  • sextio­talist
    Äldre 27 Mar 08:01
    #1
    snöblask skrev 2019-03-27 06:55:57 följande:

    Mina barn har aldrig fått ha sina mobiler på rummet efter de lagt sig. IOM att det alltid varit så så lämnar de nästan alltid ifrån sig telefonerna i köket när de går och lägger sig. Nu har vår nyblivna tonåring knorrat vid något tillfälle. Än sålänge inget stort problem men som mycket annat behöver de ju testa i lära sig hantera saker själva när de blir större. Ska regeln bort? Hur gör ni andra. Finns ju forskning om tonåringars dåliga sömn kopplat till mobilanvändning dygnet runt.


    Om de har svårt att sova och inte kan hantera mobilen, då kan det vara bra att de har det så. Men alla fungerar inte så. Sonen hade mobilen på rummet och sov ostört hela natten.
    Varför inte prata med dom och låta de själva ta ett eget ansvar, fungerar det inte, så får ni väl backa.
  • Äldre 27 Mar 08:39
    #2

    Jag tycker det är bra att de lämnar dem nere. Varför ha mobil på natten, vad skulle vara nödvändigt med det? Risken är att den pockar på uppmärksamhet, blir svårt att lägga den ifrån sig och man somnar senare. Om den inte stängs av helt plingar den under natten och stör sömnen. Eftersom det verkar vara vanligt och ett problem i skolan med trötta barn, så väljer vi bort mobilerna nattetid.

  • Äldre 27 Mar 12:13
    #3
    +1

    Alla i familjen kan väl göra lika? Gör en egen laddningsstation (eller köp) där alla telefoner kan laddas under natten. Sätt den på timer så behöver det inte finnas risk för överhettning eller dra onödig ström.

    Ha den på valt ställe ochbse till att barnen är medvetna om att ni gör likadant, det blir lättare så

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 27 Mar 12:26
    #4

    Ja, det beror ju helt på tonåringen , hur den klarar att hantera mobilen på rummet. Jag har ett barn som klarar det och får ha mobilen på rummet, det andra klarar det inte och behöver hjälp med att se till att mobilen inte finns i sovrummet på natten. Båda tonåringarna inser dock att man inte skall hålla på med mobilen på sen kväll eller natt.

  • Äldre 27 Mar 20:51
    #5
    sextiotalist skrev 2019-03-27 08:01:38 följande:

    Om de har svårt att sova och inte kan hantera mobilen, då kan det vara bra att de har det så. Men alla fungerar inte så. Sonen hade mobilen på rummet och sov ostört hela natten.

    Varför inte prata med dom och låta de själva ta ett eget ansvar, fungerar det inte, så får ni väl backa.


    Om jag gissar kommer de surfa typ hela natten i början men klart de lär sig. Tänker att jag tar upp det om det blir diskussion kring det. Vet bara att det är oerhört svårt att ta tillbaka något de ?fått?. Än sålänge har det alltid varit så och då ifrågasätts det inte direkt men ger jag tillåtelse och sen backar kommer det bli ett himla liv och ses som ett straff
  • Äldre 27 Mar 20:52
    #6
    Trädgårdsland skrev 2019-03-27 08:39:34 följande:

    Jag tycker det är bra att de lämnar dem nere. Varför ha mobil på natten, vad skulle vara nödvändigt med det? Risken är att den pockar på uppmärksamhet, blir svårt att lägga den ifrån sig och man somnar senare. Om den inte stängs av helt plingar den under natten och stör sömnen. Eftersom det verkar vara vanligt och ett problem i skolan med trötta barn, så väljer vi bort mobilerna nattetid.


    Dina barn får inte heller ha mobiler på rummet? Om du har barn vill säga?
  • Äldre 27 Mar 20:53
    #7
    legomum skrev 2019-03-27 12:13:28 följande:

    Alla i familjen kan väl göra lika? Gör en egen laddningsstation (eller köp) där alla telefoner kan laddas under natten. Sätt den på timer så behöver det inte finnas risk för överhettning eller dra onödig ström.

    Ha den på valt ställe ochbse till att barnen är medvetna om att ni gör likadant, det blir lättare så


    Det är typ så det är nu.
  • Äldre 27 Mar 20:54
    #8
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-03-27 12:26:13 följande:

    Ja, det beror ju helt på tonåringen , hur den klarar att hantera mobilen på rummet. Jag har ett barn som klarar det och får ha mobilen på rummet, det andra klarar det inte och behöver hjälp med att se till att mobilen inte finns i sovrummet på natten. Båda tonåringarna inser dock att man inte skall hålla på med mobilen på sen kväll eller natt.


    Hur gamla är dina barn?
  • Äldre 27 Mar 21:09
    #9
    +1
    snöblask skrev 2019-03-27 20:52:43 följande:

    Dina barn får inte heller ha mobiler på rummet? Om du har barn vill säga?


    Här är det ingen som har mobil på rummet, varken barn eller vuxna.

    (För att vara helt ärlig så stämmer det inte just nu, en av tonåringarna har den för att registrera sömnen. Men då har hon inget mobildata på den, så när vi stänger av wi-fi här nere vid 21.30 blir hon utan internet.)
  • Elin P
    Äldre 28 Mar 08:17
    #10
    sextiotalist skrev 2019-03-27 08:01:38 följande:

    Om de har svårt att sova och inte kan hantera mobilen, då kan det vara bra att de har det så. Men alla fungerar inte så. Sonen hade mobilen på rummet och sov ostört hela natten.

    Varför inte prata med dom och låta de själva ta ett eget ansvar, fungerar det inte, så får ni väl backa.


    Så tycker jag med. Bara för att forskning visar vissa saker måste ju det inte innebära att det är ett problem just för ditt barn. Min son på 11 får ha sin mobil på rummet, det påverkar inte hans sömn. Vi resonerar istället om att det tex är bra att lägga bort telefonen då man ska sova och kanske läsa en stund istället. Funkar bra.
  • Äldre 28 Mar 10:20
    #11

    Känner du/ni att barnet/barnen är i riskzonen för att fastna i mobilen hela natten? Jag vet att jag själv spenderade stora delar nätterna under mellanstadiet/högstadiet med en ficklampa och en bok under täcket, så bara för att mobilen är borta... Obestämd

  • nernu
    Thu 28 Mar 2019 15:14
    #12

    Tja alltså. Om han eller hon inte ska använda telefonen på natten kan den väl lika gärna ligga i köket?

    Och barn och unga tonåringar har inget konsekvenstänk och kan därför inte förväntas ta eget ansvar för sånt. De behöver regler och rutiner.

  • Fri 29 Mar 2019 05:28
    #13

    Om man ändå inte ska använda den när man lagt sig finns ingen som helst anledning att ha den i sovrummet på natten.

    Jag skulle hålla fast vid regeln. Bra sömn och att orka med skolan är viktigare än att kunna kolla snapchat i smyg (och låta föärldrarna tro att man inte aaalls anvädner telefonen). 

  • Fri 29 Mar 2019 06:59
    #14

    Vi gör så här att senast 20.00 läggs mobiler bort. Gäller oss vuxna med. De får ligga i köket på i en korg.

    Så är ngt akut kan man svara sms o liknande såklart om det gäller viktigt saker.

    En del barn/tonåringar är säkert duktiga på att släppa mobilen/surfplatta. Men mina vill gärna glo på dessa jämt om de fick. Det får de inte.

  • Fri 29 Mar 2019 09:18
    #15

    Vi har våra mobiler på nedervåningen på natten och barnen likaså. Det tycker vi är jätteviktigt. Det har ju varit mycket i media om hur många som förstör sin nattsömn med mobilanvändning, inte minst tonåringar. Så där tycker jag man ska lära sig göra rätt från början.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Fri 29 Mar 2019 14:21
    #16
    hammarhajen skrev 2019-03-29 05:28:35 följande:

    Om man ändå inte ska använda den när man lagt sig finns ingen som helst anledning att ha den i sovrummet på natten.

    Jag skulle hålla fast vid regeln. Bra sömn och att orka med skolan är viktigare än att kunna kolla snapchat i smyg (och låta föärldrarna tro att man inte aaalls anvädner telefonen). 


    Min son erkände för mig att han hållit på med telefonen på natten, han ville ha hjälp för han var trött och orkade inte riktigt i skolan. Nu förvaras telefonen utanför hans rum och jag kollar varje kväll att den ligger där.
  • Sveden­borg
    Fri 29 Mar 2019 17:57
    #17
    snöblask skrev 2019-03-27 06:55:57 följande:

    Mina barn har aldrig fått ha sina mobiler på rummet efter de lagt sig. IOM att det alltid varit så så lämnar de nästan alltid ifrån sig telefonerna i köket när de går och lägger sig. Nu har vår nyblivna tonåring knorrat vid något tillfälle. Än sålänge inget stort problem men som mycket annat behöver de ju testa i lära sig hantera saker själva när de blir större. Ska regeln bort? Hur gör ni andra. Finns ju forskning om tonåringars dåliga sömn kopplat till mobilanvändning dygnet runt.


    Ge hen mobilen i sängkammaren. Hur ska hen annars kunna sexa med sina kamrater ;)
Svar på tråden Mobil på rummet