• Äldre 27 Mar 09:21
    244 visningar
    1 svar
    1
    244

    Två äter bra, två äter inte alls

    Vi är en bonusfamilj med två barn vardera från tidigare förhållanden. Mina två är 2 år yngre än hans yngsta. Vi har oerhört svåra matsituationer. Vi lagar väldigt okomplicerad mat, vanlig vardagsmat för barnfamiljer med köttbullar, köttfärs, potatis, pasta, ris. Inga överkryddningar. Mina egna barn äter bra, både hemma och i skolan. Hans barn petar i maten, ena dagen tycker de inte om ris, andra dagen har de blivit vegetarianer, för att nästa dag tycka att de får ont i magen av mjölk. De hjälper till halvdant att laga mat för att få deras ideer så att de ska äta men det hjälper inte. De bara petar i maten såväl hemma som i skolan. Frågar man vad de tycker om får man som svar: jag vet inte.

    Äter de inte får de stora humörsvängningar vilket händer varje dag nu. Det är jobbigt för hela familjen. Jag vill heller inte tjata om att de ska äta men frukosten kan ta en timme för att de ialla fall ska få något i sig.

    Pappan är lika handfallen som jag och skolan oxå.

  • Svar på tråden Två äter bra, två äter inte alls
  • Thu 28 Mar 2019 19:54
    #1

    Har en familj med tre biobarn som alla äter väldigt olika. En äter nästan inget alls, en äter ganska normalt för ett barn och en är en äventyrlig matkonnässör som älskar att testa på nya och exotiska saker. Alla har de fått exakt samma förutsättningar här hemma - de är bara olika.
    Så, detta är absolut ingen formel för hur man botar kräsna ungar utan mer hur man hanterar barn med väldigt olika förutsättningar.
    Först och främst så gäller det att ha snacket om att vi äter för att ta hand om våra kroppar och orka leka, växa och må bra. Att äta är inget som är förhandlingsbart i sig. Det gäller att komma överens om en lägsta nivå (även om det i extremfall kan vara näringsdrycker - been there, done that).
    Sedan är nästa regel att alla gör sitt bästa. Det är inte ok att inte försöka äta bra, men samtidigt så förekommer inget tvång. Det som är din systers bästa kanske inte är ditt bästa och det är ok.
    Sist men inte minst kommer bordskick. Det har inte att göra med vad som äts utan hur man uppför sig vid bordet och behandlar varandra där. Det gäller inte minst föräldrar som måste komma ihåg att det ska vara en trevlig stund och inte huvudsakligen tjat och gnäll om ätandet. Prata om något som barnen är intresserade av.

Svar på tråden Två äter bra, två äter inte alls