• ballerinakakaoreo

    Hur fungerar könsbestämning?

    Hej!

    Den 4e april går jag in i v. 15 och har då mitt tidiga ultraljud. Det står på kallelsen att ingen könsbestämning görs, men kan man ändå på plats fråga om hen kan se könet om barnet ligger bra till utan att få en utskällning? Eller kan man fråga ex ?var det där en snopp?? när hen gör en koll och luska till sig ett svar? Könet är för oss inte viktigt så länge vi får ett friskt barn, utan jag vill kunna planera både namn och anpassa inredning och kläder någorlunda trots att vi skall köra beige/vitt och könsneutralt.

    Min sambos syster frågade bara om det gick att se könet på ultraljuden med båda sina flickor och därför undrar jag om det verkligen är så enkelt.

    Hur har det gått till för er?

  • Svar på tråden Hur fungerar könsbestämning?
  • Meriall

    Jag hade inte frågat om jag var du. Har varit på ultraljud i 2 landsting och på ena stod det sådär på kallelsen. Jag frågade ändå väldigt försiktigt och fick en utskällning att det minsann var en medicinsk bedömning de gjorde. Men det var mycket lätt att se själv faktiskt under tiden. Så läs på lite och kolla själv under ultraljudet. Man får ju några bilder ofta så be om att de tar en bild underifrån om det går, då kan folk här tolka åt dig sedan.

    I det landsting där det inte stod så så frågade hon vad jag trodde och då sade jag det och då sade hon att "ja det tror jag också".

    Vill du veta säkert så betala för ett könsbestämmande ultraljud privat eller gör ett NIPT privat.

  • ballerinakakaoreo
    Meriall skrev 2019-03-27 11:45:27 följande:

    Jag hade inte frågat om jag var du. Har varit på ultraljud i 2 landsting och på ena stod det sådär på kallelsen. Jag frågade ändå väldigt försiktigt och fick en utskällning att det minsann var en medicinsk bedömning de gjorde. Men det var mycket lätt att se själv faktiskt under tiden. Så läs på lite och kolla själv under ultraljudet. Man får ju några bilder ofta så be om att de tar en bild underifrån om det går, då kan folk här tolka åt dig sedan.

    I det landsting där det inte stod så så frågade hon vad jag trodde och då sade jag det och då sade hon att "ja det tror jag också".

    Vill du veta säkert så betala för ett könsbestämmande ultraljud privat eller gör ett NIPT privat.


    Tack för ditt svar, ska ha det i åtanke! Har googlat lite och ver hur det ska se ut nerifrån/uppifrån så jag hoppas nästan att barnet ligger åt ?fel håll? så jag ser direkt ;) jag var på ett ultraljud i v. 10 och fick se barnet både över- och underifrån då den låg lite ?fel? och då såg det ut som en liten snopp, men det kan ju ha varit något annat jag såg för i v. 10 är det ju för tidigt för att se. Men tack!
  • Anonym (KJ)

    Det skadar inte att fråga.

    Jag hade en underbar BM som berättade när jag frågade i vecka 15-16.

    Det värsta som kan hända är att de säger nej och förklarar att undersökningen inte har med könet att göra, men då har du iallafall frågat.

  • Anotherone

    Med mitt första barn gick det inte att se på rutin-ul, han hade knökat in sig i ett hörn typ. Så vi bokade ett privat ul i v 27-28 och fick veta att det var en pojke.

    Med andra så hade barnmorskan en elev med sig vilket gjorde att de var väldigt noggranna och det tog ungefär dubbelt så lång tid som vanligt. Mot slutet så konstaterade hon bara att hon hade sett tydligt vad det var för kön (vi hade inte noterat det) så om vi ville veta kunde hon säga. Och det var en till pojke!

    Men som sagt, det står på kallelsen att ultraljudet inte är till för könsbestämning och vissa barnmorskor är också noga med att tala om det.

  • joannaq

    Varför de inte gör det förens rul i v 19-20 är för att de kan se fel eller inte se alls innan. Det är nog för deras egna säkerhet kan jag tro. Det va den infon jag fick av bm.

  • Anonym (KJ)
    joannaq skrev 2019-03-27 18:57:50 följande:

    Varför de inte gör det förens rul i v 19-20 är för att de kan se fel eller inte se alls innan. Det är nog för deras egna säkerhet kan jag tro. Det va den infon jag fick av bm.


    Fast det är också pga eventuella aborter på grund av kön, tyvärr.

    Ju senare de berättar, desto svårare blir det med abort. Efter vecka 18 måste man ansöka hos Socialstyrelsen.
  • joannaq
    Anonym (KJ) skrev 2019-03-27 20:34:09 följande:

    Fast det är också pga eventuella aborter på grund av kön, tyvärr.

    Ju senare de berättar, desto svårare blir det med abort. Efter vecka 18 måste man ansöka hos Socialstyrelsen.


    Ja just det, det har jag oxå hört.
  • CillaBilla

    När jag var på rul sa inte barnmorskan nåt om könet, så jag frågade och hon visade nåt på skärmen och sa ?det är en flicka? efter typ 15 sekunder...

    Om du vill veta är det helt klart värt att fråga.

Svar på tråden Hur fungerar könsbestämning?