• LejonSa

    Magsjuka - förskola

    Nyfiken.

    Fick samtal från yngste sonens förskola nu efter att jag hämtat honom - några barn kräkts. Magsjuka!

    Ville informera.

    Hur gör ni när ni får sådan info? Stannar ni hemma med barnet (utgår från föräldrar som jobbar. Hade jag varit FL fortf så hade det inte varit en fråga ens. Stannat hemma helt klart)? Lämnar ni?

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Magsjuka - förskola
  • elsi
    LejonSa skrev 2019-03-27 15:52:37 följande:

    Nyfiken.

    Fick samtal från yngste sonens förskola nu efter att jag hämtat honom - några barn kräkts. Magsjuka!

    Ville informera.

    Hur gör ni när ni får sådan info? Stannar ni hemma med barnet (utgår från föräldrar som jobbar. Hade jag varit FL fortf så hade det inte varit en fråga ens. Stannat hemma helt klart)? Lämnar ni?

    Hur gör ni?


    Barnen betraktas som friska tills de är sjuka och går därmed till förskolan.

    Jag har inte tid att vara hemma från jobbet i onödan och om barnet inte ens är sjuk så får man ju ta semester, det har jag ingen lust med.
  • Meriall

    Nä jag hoppas det är rota för det är hon vaccinerad emot. Men snällt att de informerar så får man ta ställning.

  • LejonSa

    Man kan ju ta ut FL. Mer så jag tänker. O nej, ni har helt rätt. Inget varken jag eller pappan har lust till heller. Eller semester för den delen.

    Var mest nyfiken hur andra gör. När jag var fl så hade jag ju stora sonen hemma om det gick magsjuka pga infektionskänslighet och för att jag ändå var hemma.

  • fjanten
    LejonSa skrev 2019-03-27 16:22:27 följande:

    Man kan ju ta ut FL. Mer så jag tänker. O nej, ni har helt rätt. Inget varken jag eller pappan har lust till heller. Eller semester för den delen.

    Var mest nyfiken hur andra gör. När jag var fl så hade jag ju stora sonen hemma om det gick magsjuka pga infektionskänslighet och för att jag ändå var hemma.


    Fast det är ju lite trist att förbruka en FL-period för det med.
  • LaFontaine

    Vi gör lite olika. När det hände innan jul lyckades vi pussla lite så att vi jobbade hemifrån två halvdagar var och så kom morfar en eftermiddag. Om det inte går att pussla får hon helt enkelt gå dit i alla fall. Jag slösar varken semester eller föräldradagar på eventuell sjukdom.

  • Alexi

    En gång pusslade vi järnet då vi skulle åka på semester ett par dagar senare och höll barnrn hemma och flexade och jobbade hemma.

    I övrigt lämnar man som vanligt eftersom risk för smitta inte är en sjukdom i det här fallet.

  • cosinus

    Mina har alltid gått ändå. Även när jag varit FL och hemma.

    Anpassar mig inte för eventuell smitta. Men så är jag inte rädd för magsjuka heller. Otrevligt men inte hela världen.

  • elsi
    LejonSa skrev 2019-03-27 16:22:27 följande:

    Man kan ju ta ut FL. Mer så jag tänker. O nej, ni har helt rätt. Inget varken jag eller pappan har lust till heller. Eller semester för den delen.

    Var mest nyfiken hur andra gör. När jag var fl så hade jag ju stora sonen hemma om det gick magsjuka pga infektionskänslighet och för att jag ändå var hemma.


    Om något barn redan kräkts på förskolan är nog risken stor att barnet redan är smittat och då hjälper det ju inte att hålla barnet hemma för att undvika sjukdom.

    Om något barn hade extra stor infektionskänslighet hade saken varit annorlunda, då för man ju gör vad man kan för att undvika smitta. Men frågan är om det skulle gå att minska risken när magsjukan redan börjat på förskolan? 


  • LFF

    Vi fick sån information vid hämtning i förra veckan, att det gick magsjuka både bland barn och pedagoger. Det vi gjorde var att hoppas att barnen inte blev sjuka denna gång då de hade sportavslutning på lördagen. Har inte möjlighet att vara hemma "utifall att". Enda gången jag hade gjort det hade varit om vi hade en resa inplanerad tätt inpå. Då hade jag hållit barnen hemma för att minska risken för smitta.

  • Elin P

    Nej inte kan jag vara hemma om inte mitt barn är sjukt bara för att andra barn kräks. Då skulle man denna vinter ha fått vara hemma varje vecka eftersom det gått mycket magsjuka. Lämnar barnet och håller tummarna för att vi inte får det. Ibland blir vi sjuka. En gång i höstas och en gång efter nyår har vi haft magsjuka hemma i år och det är typ så det brukar vara....

  • LejonSa

    Vi verkar än så länge ha klarat oss. Barnen fått gå som vanligt. Får hoppas att det är över denna gång.

Svar på tråden Magsjuka - förskola