• Äldre 27 Mar 17:07
    395 visningar
    11 svar
    11
    395

    Viola eller Villemo?

    ..

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Viola eller Villemo?
  • Äldre 27 Mar 18:19
    #1

    Viola är gulligt och börjar bli vanligare, även om det fortfarande är ett ovanligt namn. Det är ett namn som folk känner igen.
    Villemo har jag aldrig hört förr, men scb namnsök säger att det är 181 som har det som tilltalsnamn och medelåldern är 12 år, så det är väl ett nyare påhitt. Definitivt unikt, men är det alltid positivt? Vill du vara unikare så välj Lillemo, utan r i slutet, enbart 22 st med medelåldern 63 vilket visar att det är mycket ovanligt bland nyfödda.

  • Äldre 27 Mar 18:23
    #2

    Viola, ett fint och gulligt namn.

  • Äldre 27 Mar 18:25
    #3
    nnnnnnnn skrev 2019-03-27 18:19:20 följande:

    Viola är gulligt och börjar bli vanligare, även om det fortfarande är ett ovanligt namn. Det är ett namn som folk känner igen.

    Villemo har jag aldrig hört förr, men scb namnsök säger att det är 181 som har det som tilltalsnamn och medelåldern är 12 år, så det är väl ett nyare påhitt. Definitivt unikt, men är det alltid positivt? Vill du vara unikare så välj Lillemo, utan r i slutet, enbart 22 st med medelåldern 63 vilket visar att det är mycket ovanligt bland nyfödda.


    Villemo är en av karaktärerna i Margit Sandemos serie om Isfolket. Norskt namn, inget hittepå :)
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Äldre 27 Mar 18:26
    #4
    -1
    Lilyje skrev 2019-03-27 18:25:07 följande:
    Villemo är en av karaktärerna i Margit Sandemos serie om Isfolket. Norskt namn, inget hittepå :)
    Påhitt att döpa svenska barn till det... Inte oväntat att det kommer från en bok.
  • Äldre 27 Mar 18:33
    #5
    +3
    nnnnnnnn skrev 2019-03-27 18:26:45 följande:

    Påhitt att döpa svenska barn till det... Inte oväntat att det kommer från en bok.


    Så man får bara döpa sina barn till typiskt svenska namn om man bor i Sverige? Jag sa inte att namnet KOMMER ifrån en bok, bara att en karaktär i en bok heter det.

    Ett svenskt kvinnonamn.

    Förekommer i sångdikten "Villemo, Villemo, hvi gick Du",(1909) av August Strindberg, vilken tonsatts av bl. a. Ture Rangström. Troligt är att det i den dikten är fråga om en man, men det är också möjligt att Strindberg använt det just för att det är ett unisexnamn. (Villemo var Tures dotter)

    Villemo är en karaktär i Margit Sandemos "Sagan om Isfolket".

    Fornnordisk betydelse är ?upp på den vilde mo? eller förenklat ?ut i vildmarken?, men kan även vara som i namn med Ville- eller Villem- eller Vilhelm.

    Villemo kan vara en variant Vellamo, havsgudinnan ur Kalevala-eposet som ofta avbildas som en sjöjungfru i finsk mytologi. Vellamo kommer i sin tur av ordet velloa i finskan som betyder "att vagga sig själv".
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Äldre 28 Mar 05:42
    #6

    Jag har alltid gillat Viola, men ändå är det något som är lite svårt med det. Kan inte förklara vad, bara en känsla. Villemo älskar jag! Så coolt.

  • Bertra­m
    Äldre 28 Mar 08:05
    #7

    Villemo helt klart, Viola låter lite strängt och tråkigt. Villemo låter mer som en fri själ :)

  • Äldre 28 Mar 08:19
    #8

    Villemo utan tvekan!

  • Äldre 28 Mar 16:27
    #9

    Viola!

  • Äldre 29 Mar 09:32
    #10

    Inget av dom

  • Äldre 29 Mar 10:29
    #11
    nnnnnnnn skrev 2019-03-27 18:26:45 följande:
    Påhitt att döpa svenska barn till det... Inte oväntat att det kommer från en bok.
    Villemo är ett gammalt namn... Sen blev det mer känt genom Sagan om isfolket som ju är gamla böcker och inget nytt påfund... Men det är ett gammal nordiskt namn och långt ifrån ett hittepå namn!
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Viola eller Villemo?