• Äldre 27 Mar 17:19
    2959 visningar
    11 svar
    11
    2959

    Lång latensfas - igångsättning?

    Hej! Jag vänder mig hit för att förhoppningsvis få lite tips och råd.

    Jag är gravid med mitt första barn i vecka 39 (38+0 idag). Jag har haft en okomplicerad graviditet förutom foglossning som jag varit sjukskriven 25% för, har alltså krigat på bra på 75%. I alla fall..

    Natten till onsdagen förra veckan (tis-ons) så hade jag vanlig molande mensvärk men jag tänkte inte mer på det. I onsdags var jag på Ikea, hade även lite värk då men det var inte så farligt. Ungefär som vanlig mensvärk, något värre. Jag kom hem och la mig på soffan. Gick sedan på toaletten och kände att något satt i öppningen så att säga. Torkar mig då och ser att slemproppen lossnat. Tänker inte mer på det utan ringer förlossningen för att få det dokumenterat + få lite råd om huruvida jag ska ringa in igen om det blir värre.

    Natten till torsdagen var lika jobbig som tidigare, jag sov väldigt dåligt. Vilket ledde till att jag vilade hela tors. På fredagsmorgonen skulle jag till MVC som vanligt. När jag kom dit så var jag heeelt slut i kroppen och hade så ont efter alla förvärkar/sammandragningar.. min barnmorska tyckte synd om mig men ville ändå kolla hur det stod till där nere. Hon kände och jag var öppen 1-2 cm med mogen tapp MEN tappen var fortfarande lång och bakåtlutad. Hon gjorde en hinnsvepning vilket gjorde SÅ. JÄVLA. ONT.

    Sen dess har jag haft sånna pinvärkar som inte gjort någon som verkan, jag sover inte mer än 1-2 timmar sammanhängande på natten. Det är som grotesk mensvärk som kommer och går, jag har väl 4 st på en timma och dom håller i sig 1-2 minuter. Det ilar och trycker nedåt. I fredagskväll efter hinnsvepningen så hade jag så himla ont så jag ringde till förlossningen, jag fick komma in och få en sovdos. 2 st citadon + 1 imovane.

    Nu har det gått en vecka sedan proppis lossnade och jag har fortfarande så himla ont. Jag får inte sova bra, har så himla ont och vanlig paracetamol hjälper inte. Nu vet jag ju inte om det hänt något mirakulöst där nere, nu kanske jag är mogen och öppen mer. Var ändå 5 dagar sedan dom kolla nu.

    Hur troligt är det att man kan få en igångsättning pga detta? Det här tar verkligen kål på mig likaså fysiskt som psykiskt. Är öm i hela magen efter alla sammandragningar. Ilandet neråt är förskräckligt och ?mensvärken? ska vi inte tala om.. vill kräkas rakt ut! Jag har ju trots 13 dagar kvar till BF, ska man behöva må såhär? Plus 14 dagar övertid, om man ska vara pessimistisk :(

  • Svar på tråden Lång latensfas - igångsättning?
  • Äldre 27 Mar 17:19
    #1

    Bör tilläggas att jag bor i Östergötland, tyvärr verkar ju vården skilja sig på var man bor..

  • Äldre 27 Mar 18:21
    #2

    Jag har tyvärr inte så mycket råd att ge dig men ville bara säga att jag tycker hemskt synd om dig! Om jag var du hade jag försökt få tag i min barnmorska och berätta hur du mår och så får du kanske säga att du inte orkar mer? Och be om en vaginal undersökning så att du får veta om något mer har hänt? Om du exempelvis är öppen fyra centimeter så kanske det känns lite bättre!

    Men att bara gå hemma och ha ont och bli tröttare och tröttare känns ju inte så bra. Det är ju väldigt viktigt att ha någon kraft kvar när förlossningen verkligen startar. Stor kram och hoppas du får hjälp alternativt att det sätter igång på riktigt NU.

  • Anonym (H)
    Äldre 27 Mar 18:26
    #3

    För det första är slemproppen inte av värde alls för personalen, inget man dokumenterar eller lägger någon vikt vid.

    För det andra var det jävligt onödigt och dumt av din bm att göra hinnsvepning på en bevarad tapp. Som bäddat för att det ska bli såhär.

    Ring förlossningen och be att få komma in och få en sovdos (piller) så att du får sova inatt.

  • Anonym (.)
    Äldre 27 Mar 19:19
    #4

    Och be dem kolla hur tappen ser ut. Jag åkte in för sovdos efter 24 timmar av inte alls så onda värkar (trodde det var förvärkar) och var öppen 3 cm med utplånad tapp. Hade jag inte åkt in för sovdos hade jag nog inte kommit in förrän jag var 7-8 cm då mina värkar aldrig blev regelbundna och jag klarade av dem bra eg fram till 9 cm. Alla hade sagt " du vet när det är på riktigt " men både jag och förlossningen trodde det var förvärkar. Men visst, vad åtta-nio cm förstod jag ju att det var på riktigt :)

  • Anonym (H)
    Äldre 28 Mar 08:58
    #5
    Anonym (.) skrev 2019-03-27 19:19:23 följande:

    Och be dem kolla hur tappen ser ut. Jag åkte in för sovdos efter 24 timmar av inte alls så onda värkar (trodde det var förvärkar) och var öppen 3 cm med utplånad tapp. Hade jag inte åkt in för sovdos hade jag nog inte kommit in förrän jag var 7-8 cm då mina värkar aldrig blev regelbundna och jag klarade av dem bra eg fram till 9 cm. Alla hade sagt " du vet när det är på riktigt " men både jag och förlossningen trodde det var förvärkar. Men visst, vad åtta-nio cm förstod jag ju att det var på riktigt :)


    Vad hade det gjort att du kommit in vid 7-8 cm? Hade väl varit jättebra!
  • Äldre 28 Mar 09:41
    #6

    Absolut, men som förstagångsföderska var det ganska skönt att få vara på fl ett tag tyckte jag. Lära mig hur lustgasen fungerade, hitta rätt dos, få tillgång till badkar osv. Men det hade ju inte varit en katastrof på nåt sätt. Jag har dessutom bara fem min till förlossningenen det är det ju inte all som har. Menar mest att man inte helt ska lita på att det är uppenbart när det är på g. Man behöver ju inte noja för det, men inte heller plåga sig och tro att det "bara" är förvärkar som inte gör nytta :)

  • Äldre 28 Mar 09:42
    #7
    Jilka skrev 2019-03-28 09:41:55 följande:

    Absolut, men som förstagångsföderska var det ganska skönt att få vara på fl ett tag tyckte jag. Lära mig hur lustgasen fungerade, hitta rätt dos, få tillgång till badkar osv. Men det hade ju inte varit en katastrof på nåt sätt. Jag har dessutom bara fem min till förlossningenen det är det ju inte all som har. Menar mest att man inte helt ska lita på att det är uppenbart när det är på g. Man behöver ju inte noja för det, men inte heller plåga sig och tro att det "bara" är förvärkar som inte gör nytta :)


    Missade både att citera och anonymisera, men men, der var nog förhoppningsvis tydligt ändå :)
  • Äldre 28 Mar 11:11
    #8

    Låter ungefär som min första förlossning, jag lider med dig! Vet precis hur det känns att ha sammandragningar som gör ONT och inte kunna sova.
    För mig började det med molvärk en kväll, 10 dagar efter bf. Sammandragningar hela natten som krävde att jag reste mig från soffa/säng och fokuserade på andningen för att hantera dem. Så inte mycket sömn där..
    Sen fram på dagen lugnade det ner sig. 
    Kväll 2 lossnade slemproppen. 
    Sen fortsatte det så i knappt 4 dygn innan vi till slut fick komma in.
    Nätterna före hade vi ringt in men de tyckte att jag verkade fixa det hemma så jag skulle ta alvedeon, bada, köra med tens, värmekudde etc.

    När vi kom in var jag 3cm öppen (och dessutom på bf+14) så vi fick stanna. Tyvärr bidrog inte den långa latensfasen till min energinivå direkt utan jag var verkligen helt slut!! Förlossningen slutade med akut snitt följande morgon.

    Jag tror att man missbedömer det här ibland från vårdens håll. Livmodern är en muskel och den orkar inte vara aktiv hur länge som helst. Till slut har man värkar men det finns ingen kraft kvar som kan hjälpa till att pressa ner barnet.

  • Anonym (H)
    Äldre 28 Mar 15:08
    #9
    Anotherone skrev 2019-03-28 11:11:12 följande:

    Låter ungefär som min första förlossning, jag lider med dig! Vet precis hur det känns att ha sammandragningar som gör ONT och inte kunna sova.

    För mig började det med molvärk en kväll, 10 dagar efter bf. Sammandragningar hela natten som krävde att jag reste mig från soffa/säng och fokuserade på andningen för att hantera dem. Så inte mycket sömn där..

    Sen fram på dagen lugnade det ner sig. 

    Kväll 2 lossnade slemproppen. 

    Sen fortsatte det så i knappt 4 dygn innan vi till slut fick komma in.

    Nätterna före hade vi ringt in men de tyckte att jag verkade fixa det hemma så jag skulle ta alvedeon, bada, köra med tens, värmekudde etc.

    När vi kom in var jag 3cm öppen (och dessutom på bf+14) så vi fick stanna. Tyvärr bidrog inte den långa latensfasen till min energinivå direkt utan jag var verkligen helt slut!! Förlossningen slutade med akut snitt följande morgon.

    Jag tror att man missbedömer det här ibland från vårdens håll. Livmodern är en muskel och den orkar inte vara aktiv hur länge som helst. Till slut har man värkar men det finns ingen kraft kvar som kan hjälpa till att pressa ner barnet.


    Du hade primär värksvaghet. Inte bara lång latens.
  • Äldre 28 Mar 16:37
    #10
    Anonym (H) skrev 2019-03-28 15:08:33 följande:
    Du hade primär värksvaghet. Inte bara lång latens.
    Det var nog lite både och. Plus stor bebis!
  • nernu
    Äldre 29 Mar 12:13
    #11

    Men så kan du inte ha det. Du kommer inte orka med någon förlossning när du inte har sovit. Jag hade pinvärkar i några dygn. Men fick sovdos varje natt. Efter fyra dygn tog de hål på hinnorna och gav värkstimulerande dropp. Hade aldrig orkat utan sovdoserna.

Svar på tråden Lång latensfas - igångsättning?