• Äldre 28 Mar 11:35
    117 visningar
    3 svar
    3
    117

    Mat 6mån

    Jag undrar hur era barn åt efter dom fyllde 6 månader.

    Vad gav ni? Ersättning, större portioner mat, välling?

    Min BVC har inte sagt något om hur mitt barn ska äta efter 6mån.

    Han blir 6 månader om en vecka.

    Nu får han ersättning, gröt 1 gång om dagen (1 sked) och smakportioner.

  • Svar på tråden Mat 6mån
  • Äldre 28 Mar 12:47
    #1

    Mitt barn är sex månader. Han friammas, äter en halv portion gröt med fruktpuré. Sen får han smaka lite av det vi äter.

  • Äldre 28 Mar 13:11
    #2

    Då äter han ju rätt mycket i dagsläget. Men gå vidare med att öka på portionerna av smakisarna. Tolkar det som att han får varje dag redan?

    Mina barn har väl börjat smaka dagligen i den åldern, ett par skedar. Med första barnet kunde jag öka på rätt snabbt, barn nr 2 åt inte mer än enstaka sked fram till nästan 8 mån.

  • Sun 31 Mar 2019 21:15
    #3

    Det beror på hur van han är vid mat, om han tycker om mat och är nyfiken på att prova mer osv. Vissa barn är totalt ointresserade, då kan man ge små skedar med olika smaker. Lite klämmis, någon burk, kanske lite av det ni äter.

    Om barnet tycker det är kul att äta så ge mer efter schema. Typ frukost, middag och kvällsmat.

    Min son är sju månader just nu och han äter en portion gröt med sylt på morgonen. Sedan en halv burk med mat och lite sylt till efterrätt på eftermiddagen. Ibland får han smaka något annat innan läggdags, typ lite yoghurt eller klämmis. Och fri amning däremellan.

Svar på tråden Mat 6mån