• Anonym (Erik konrad­)
    Äldre 28 Mar 12:52
    2113 visningar
    145 svar
    -3
    145
    2113

    JÄTTESÖLIG person i kassan

    Har denna kassör i min lokala affär som verkar jätte konstig. Han ser oftast helt normalt ut, förutom vissa dar när han ser helt slut ut?

    Till saken så jobbar han JÄTTE söligt dessa dagar när han ser trött ut. Det kan vara RYSSNINGSTID, med massor av folk som vill hem, men ändå sitter han där lugnt i stolen och tror att det är roligt att stå i kö och vänta!!

    Denna KASSör är också väldigt otrevlig mot mig, han har oftast en obehaglig blick, och är aldrig social/trevlig, frågar aldrig om läget fastän vi har handlat hos honom i snart tre år!

    Hur ska vi gå tillväga? Har pratat med butikschefen och kontaktat högre makter inom företaget för att komma åt problemet, men inget hjälper.. VAD ska jag ta mig till!?

    /Erik SHUTZ

  • Svar på tråden JÄTTESÖLIG person i kassan
  • Anonym (mor)
    Sat 30 Mar 2019 14:26
    Anonym (F.d. kassörska) skrev 2019-03-30 14:18:33 följande:
    Ok kan inte låta bli att kommentera här. 1. Medlemmar ur kungafamiljen brukade komma och handla hos oss i ICA butiken jag jobbade på för många år sedan (dock inte själva kungen). Många av oss brukade tilltala dem med "ni" och FYI vi blev inte dödade eller fick några sura miner. När kungafamiljen inte är ute på officiella uppdrag så bryr de sig knappast om hur man tilltalar dem. Vi bor inte i Nordkorea som tur är. Om de är vanligt funtade människor så förstår de att med "ni" så är syftet att vara artig eftersom "du" faktiskt kan ta emot att säga till vissa auktoritära personer och personer man har respekt för ibland. Och då kommer jag till punkt nr 2. Orsaken till varför "ni" har börjat användas bland yngre idag tror jag faktiskt INTE har något med att man tror att man brukade säga så i Sverige förr. Jag tror i högsta grad att det beror på att man har blivit påverkad av andra språk. I de flesta andra språk, iallafall i Europa, skiljer man strängt på ni och du. Sverige är ett av de få länder där man kan säga du om lärare, äldre personer, och folk man inte känner. Idag har alla ungdomar läst ett extraspråk, rest lite, och på det har vi också fått många invandrare som i deras språk skiljer på ni och du. Så när jag satt i kassan på ICA, så var det bara en känsla att det helt enkelt kändes nonchalant och ohövligt att säga du till en äldre person. Sedan jag flyttade utomlands använder ni och du formerna hela tiden, säger ni till min chef, herr...och fru...när jag tilltalar äldre och folk jag inte känner. Det måste man göra här. Men det var svårt att lära sig för en svensk tjej som inte vuxit upp med att skilja på detta. Men nu varje gång jag hälsar på i Sverige, har JAG börjat tycka att det låter ohövligt när yngre personer säger du till äldre. Så jag är säker på att invandrare och utlänningar har en helt annan inställning till detta, och jag tror att det kommer att bli mer och mer vanligt i det svenska samhället också att man skiljer på du och ni. MVH
    Okej. Så då kanske vi snart är tillbaka till "disponent Karlsson" och "fröken Lindvall" här i Sverige? Ja allt går i cykler.
  • Anonym (mor)
    Sat 30 Mar 2019 14:30
    +1
    Anonym (Erik konrad) skrev 2019-03-30 14:25:57 följande:
    Äntligen någon som förstår oss! Kan man inte anpassa sig till det svenska folkhemmet när man är en så inflytelserik person så ska man inte vara med och bidra till negativiteter som är motsatsen till det våra arbetande förfäder har byggt upp genom åren

    Är inte förvånad över att du kommer från Norrland där det svenska folkhemmet är som starkast, inte heller över att folk är mycket trevligare där! Det avspeglar sig i att dom röstar rätt! #Socialdemokraterna

    /Erik Konrad Shutz
    Inte jag för jag röstar på SD. (men erkänner att jag varit sosse nästan hela mitt liv MEN en liten avstickare när kärnkraften var på tapeten som värst. Då blev jag C och röstade på Fälldin, så kan det bli)
  • Anonym (F.d. kassör­ska)
    Sat 30 Mar 2019 14:35
    -1
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 14:26:20 följande:

    Okej. Så då kanske vi snart är tillbaka till "disponent Karlsson" och "fröken Lindvall" här i Sverige? Ja allt går i cykler.


    Riktigt så extremt tror jag inte, men skulle det vara så hemskt då? Tror man hade mer respekt för varandra förr faktiskt
  • Anonym (mor)
    Sat 30 Mar 2019 14:44
    Anonym (F.d. kassörska) skrev 2019-03-30 14:35:19 följande:
    Riktigt så extremt tror jag inte, men skulle det vara så hemskt då? Tror man hade mer respekt för varandra förr faktiskt
    Men snälla lilla hjärtat.....vilket "förr" menar du?
  • Anonym (F.d. kassör­ska)
    Sat 30 Mar 2019 21:49
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 14:44:24 följande:

    Men snälla lilla hjärtat.....vilket "förr" menar du?


    Varför nedvärderar du mig med att säga snälla lilla hjärtat? Jag är 35 år. Har jag inte rätt till min åsikt? Sen var ju min poäng att ni-formen inte baserar sig på en äldre form utan att Sverige börjar ta efter andra språk. Tror därför inte att "fröken" och "fru" kommer börja användas igen, så du kan vara lugn (även fast man i och för sig använder detta i många andra språk fortfarande som Mrs och Ms t.ex). Och fortsätt för all del att säga du, jag har absolut inga personliga problem med detta. Sverige är ganska coolt i det avseendet att man faktiskt tilltalar alla på samma sätt. Formaliteter finns inte, och det är ju ganska skönt.
  • Anonym (Soe)
    Sat 30 Mar 2019 22:35
    Anonym (F.d. kassörska) skrev 2019-03-30 14:35:19 följande:
    Riktigt så extremt tror jag inte, men skulle det vara så hemskt då? Tror man hade mer respekt för varandra förr faktiskt
    Jag tycker att det vore riktigt hemskt om niandet återinförs! Det känns som att de som använder det pissar på den äldre generationens kamp för att alla ska bli tilltalade på samma sätt för att visa på lika värde.

    Mycket möjligt att det är influenser från andra språk. Men tror största delen är att yngre helt fått om bakfoten vad det betyder. De tror helt enkelt att det är något artigt fast att det är tvärtom.

    Det vore väldigt synd om niandet tog över. Det finns en sån stor symbolik bakom du-reformen och det vore fruktansvärt att förkasta den. Det är ju en av Sveriges stoltheter att kunna säga du till vem som helst och att förnamn används istället för att man ska reducera en person till herr/fru/fröken familjenamn.
    Det är både mer jämlikt och avslappnat att tilltala alla på samma sätt och att tilltalsnamnet är det huvudsakliga.

    (Även jag är 35.)
  • Sun 31 Mar 2019 14:40
    +1
    Anonym (Soe) skrev 2019-03-30 22:35:51 följande:

    Jag tycker att det vore riktigt hemskt om niandet återinförs! Det känns som att de som använder det pissar på den äldre generationens kamp för att alla ska bli tilltalade på samma sätt för att visa på lika värde.

    Mycket möjligt att det är influenser från andra språk. Men tror största delen är att yngre helt fått om bakfoten vad det betyder. De tror helt enkelt att det är något artigt fast att det är tvärtom.

    Det vore väldigt synd om niandet tog över. Det finns en sån stor symbolik bakom du-reformen och det vore fruktansvärt att förkasta den. Det är ju en av Sveriges stoltheter att kunna säga du till vem som helst och att förnamn används istället för att man ska reducera en person till herr/fru/fröken familjenamn.

    Det är både mer jämlikt och avslappnat att tilltala alla på samma sätt och att tilltalsnamnet är det huvudsakliga.

    (Även jag är 35.)


    Håller nog inte med där. Skulle nog hellre säga att det som kännetecknar Sverige är en FNL-vietkong närmande till de 2 uttrycken "ni" och "du". Folk kan inte acceptera auktoriteter i sverige. Det ppminner skarpt om reaktionära rörelser guerilla i kombination med egen rätt, tilltvång, stöld ovilja att lyda order frpn polis förälddrar, vänner, polotikerförakt och förakt mlt kungahuset. Att inte kunna säga annat än du visar på att man är låst och ovillig att undfalla sig i en kögre position för att serva någon annan än sig själv. Egoism etc..Att den tilltalade visar tillbördig respekt å sin sida är lika självklart men att en hel journallstkår i klassisk Svensk anda tror att "Duande" eller hårda frågor, konfrontation och öedord som transparans är enbart positivt sa det själsligt misstag. Det är ett otyg som svenskar håller på med mer än i amdra länder.

    väl mött /Hoppas jag inte förnärmat er !
  • Anonym (Soe)
    Sun 31 Mar 2019 15:20
    GustavViolin skrev 2019-03-31 14:40:27 följande:
    Håller nog inte med där. Skulle nog hellre säga att det som kännetecknar Sverige är en FNL-vietkong närmande till de 2 uttrycken "ni" och "du". Folk kan inte acceptera auktoriteter i sverige. Det ppminner skarpt om reaktionära rörelser guerilla i kombination med egen rätt, tilltvång, stöld ovilja att lyda order frpn polis förälddrar, vänner, polotikerförakt och förakt mlt kungahuset. Att inte kunna säga annat än du visar på att man är låst och ovillig att undfalla sig i en kögre position för att serva någon annan än sig själv. Egoism etc..Att den tilltalade visar tillbördig respekt å sin sida är lika självklart men att en hel journallstkår i klassisk Svensk anda tror att "Duande" eller hårda frågor, konfrontation och öedord som transparans är enbart positivt sa det själsligt misstag. Det är ett otyg som svenskar håller på med mer än i amdra länder.

    väl mött /Hoppas jag inte förnärmat er !
    Nej du har inte förnärmat oss, mej och alla mina delpersonligheterTungan ute

    Men du, kollar inte du dina inlägg innan du postar dem? Ditt kryllar tyvärr av så många fel att det blir svårt att läsa. jag antar att du ser det själv nu när du läser det? Och detta är inte för att förnärma er alltså dej och alla olika personligheter som bor i ditt psyke, du kanske bara inte ska skriva inlägg från alla på en och samma gång?

    Men jag ser något om att man borde ta order från föräldrar och vänner för att vara en god människa? Seriöst?! Om du vill ha vänner eller kanske partners som ger dej order om vad du ska göra så är det din personliga "grej", inget fel med dina preferenser, men inget du borde tvinga på resten av befolkningen.

    Att det påminner starkt om reaktionära rörelser, "guerillor", att tycka som jag håller jag inte med om. Att jag skulle vara kaxig vid ett eventuellt polisingripande har inte ett dugg med det att göra. Du kanske inte kan respektera människor utan att säga ni, men det kan jag
  • Anonym (Erik konrad­) Trådstartaren
    Sun 31 Mar 2019 16:25
    Anonym (Soe) skrev 2019-03-31 15:20:58 följande:

    Nej du har inte förnärmat oss, mej och alla mina delpersonligheter

    Men du, kollar inte du dina inlägg innan du postar dem? Ditt kryllar tyvärr av så många fel att det blir svårt att läsa. jag antar att du ser det själv nu när du läser det? Och detta är inte för att förnärma er alltså dej och alla olika personligheter som bor i ditt psyke, du kanske bara inte ska skriva inlägg från alla på en och samma gång?

    Men jag ser något om att man borde ta order från föräldrar och vänner för att vara en god människa? Seriöst?! Om du vill ha vänner eller kanske partners som ger dej order om vad du ska göra så är det din personliga "grej", inget fel med dina preferenser, men inget du borde tvinga på resten av befolkningen.

    Att det påminner starkt om reaktionära rörelser, "guerillor", att tycka som jag håller jag inte med om. Att jag skulle vara kaxig vid ett eventuellt polisingripande har inte ett dugg med det att göra. Du kanske inte kan respektera människor utan att säga ni, men det kan jag


    Det viktiga är inte om det är okay att säga "ni" till någon, utan nu handlar det om att JAG blev kallad för NI!!

    Jag har gjort rätt för mig och betalat skatt till det svenska folkhemmet i nästan FYRTIO ÅR. Hur vågar någon liten byracka som denna kassör kalla MIG för NI!?!?
  • Anonym (Haha va)
    Sun 31 Mar 2019 17:11
    +1
    Anonym (Erik konrad) skrev 2019-03-31 16:25:27 följande:

    Det viktiga är inte om det är okay att säga "ni" till någon, utan nu handlar det om att JAG blev kallad för NI!!

    Jag har gjort rätt för mig och betalat skatt till det svenska folkhemmet i nästan FYRTIO ÅR. Hur vågar någon liten byracka som denna kassör kalla MIG för NI!?!?


    Nu är du ju bara löjlig.
Svar på tråden JÄTTESÖLIG person i kassan