• StuderandeiKarlstad

    Blir inte gravid

    Hej,

    Jag är 29 år och jag och min sambo vill ha barn. Vi träffades för 8 månader sedan och har inte skyddat oss någon gång. Jag slutade med preventivmedel för över 10 år sedan. Till saken hör att jag har en 40 kilos övervikt vilket jag vet kan försvåra en graviditet.  Dock har jag större delen av mitt vuxna liv varit normalviktig och har inte använt preventivmedel på flera år när jag hade regelbundet sex med två killar (inte samma period). Båda killarna har nu barn så jag vet att det inte beror på mig.

    Jag är rädd att det är något annat bakom detta än min övervikt. Jag misstänker PCOS då jag har fått kraftig ansiktsbehåring samt hår på bröstkorgen och även extremt tjocka hårstrån på låren (och mycket). 

    Jag vill inte ha tips om att gå till läkaren för dom kommer be mig gå ner i vikt vilket jag håller på med nu, så jag tänkte boka in en tid sen när jag är normalviktig. Jag är väldigt orolig då jag hade flera års oskyddat sex när jag var yngre och normalviktig utan att något hände.

    Just nu tar jag folsyra och järn, finns det något mer tips om att reglera sina hormoner? Jag testar med ägglossningstickor och dom ger aldrig utslag... går det att få barn med PCOS och hur går jag till för en sån utredning?  

  • Svar på tråden Blir inte gravid
  • Långbenopluto

    Gå till läkaren och säg att du vill bli utredd för ev PCOS. För min vän har det och hon fick hjälp med viktnedgång och att bli gravid.

  • Smillis

    Har du PCOS Kan det ju vara svårt att bli gravid naturligt så bättre att söka hjälp redan nu. Du kan få metformin utskrivet och prova hormonbehandling så att ägglossningen kommer igång. Har du ingen naturlig ägglossning går det inte att få barn och har du problem med långa cykler kan dom hjälpa så sök hjälp :)

  • UndrandeSökare

    Om det skulle visa sig att du har PCOS, så får du Metformin och troligtvis Letrozol och Ovitrelle utskrivet. Man kan ha regelbunden mens UTAN att ha ägglossning.
    Letrozol och Ovitrelle tillsammans gör att ägget verkligen släpper.
    Vissa går ner i vikt med Metformin.

    Du kan också köpa Donaferty (receptfritt) mot PCOS på Kronans Apotek, Apotea.se och Meds.se Man tar 1 påse utrört i ett glas vatten morgon och kväll.

  • Smillis
    StuderandeiKarlstad skrev 2019-03-29 13:10:38 följande:

    Jag har regelbunden mens och inget avvikande kring mensen


    Jag har också regelbunden mens fast lite långa cykler ca 33 dagar och PCOS men det var ägglossningen som inte fungerade så behövde hjälp. Är inte överviktigt men Jag har läst att metformin kan hjälpa till med viktminskning hos överviktiga iom att det reglerar blodsockret, så jag tror att det är främst överviktiga som har användning av det. Men du borde hursomhelst gå och kolla!
Svar på tråden Blir inte gravid