• Anonym (Ts)
    Fri 29 Mar 2019 19:45
    2566 visningar
    44 svar
    44
    2566

    Någon som vet lagar kring SIP möte gällande barn?

    Nu behöver jag hjälp!

    Jag har letat överallt om lagar gällande SIP för minderåriga. Soc nekar en viss person tillträde på mötet som enligt vårdnadshavare väger tungt på just då. Det är alltså av stor vikt att personen får vara med. Men soc nekar.

    Barnet är placerat enligt SOL. En placering ena vårdnadshavaren önskade pga olika anledningar.

  • Svar på tråden Någon som vet lagar kring SIP möte gällande barn?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 30 Mar 2019 18:57
    #31
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2019-03-30 17:46:00 följande:

    Inte läst hela tråden så du kanske redan fått svar. Men, vårdnadshavarna har rätt att ha med sig ett biträde utifrån bestämmelserna i förvaltningslagen. Om socialtjänsten menar att personen är olämplig att medverka så har de rätt att ta ett beslut om att avvisa personen. Ett sådant beslut är i sin tur överklagningsbart i allmän domstol.


    Kan dom fatta ett sådan beslut bara sådär? Typ muntligt direkt till oss (genom att neka henne inträde)? Eller måste detta ansökas om från dom?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 30 Mar 2019 18:59
    #32
    Anonym (,,,) skrev 2019-03-30 15:27:33 följande:

    Tråkigt känns lite fattigt som ett uttryck för det som Ni troligtvis fått genomgå.

    Dokumentera så mycket Ni kan, och Ni har all laglig rätt att dokumentera på det sättet som Ni vill (ljud/bild/video etc) så länge Ni själva är med (även om Ni inte hörs eller syns).

    Jag önskar Er all kraft för att åter bli en bra familj.


    Ja, jag har tänkt tanken. Med tanke på hur dom försöker mörklägga saker och ting. Och också då med tanke på den kommande ivo anmälan jag ska göra. Ju mer bevis och fakta, detso bättre.
  • Anonym (,,,)
    Sat 30 Mar 2019 19:07
    #33
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-30 18:59:52 följande:
    Ja, jag har tänkt tanken. Med tanke på hur dom försöker mörklägga saker och ting. Och också då med tanke på den kommande ivo anmälan jag ska göra. Ju mer bevis och fakta, detso bättre.
    Begär även ut samtliga allmänna handlingar vilket Ni har rätt till även det och utan kostnad, detta kan Ni sedan göra löpande för att hålla koll på vad som sker bakom kulisserna. Om man bara begär ex. journalerna så kan det finnas andra dokument som man då inte får och begreppet allmänna handlingar innefattar alla handlingar då det per definition inte kan existera något annat hos en myndighet.
  • Anonym (Soc sekr)
    Sat 30 Mar 2019 19:14
    #34

    Förstår att du inte håller med men varför tycker socialtjänsten att det är så olämpligt att familjehemmet är med? De måste ju ha en anledning även om ni inte håller med varandra.

  • Anonym (,,,)
    Sat 30 Mar 2019 19:18
    #35
    Anonym (Soc sekr) skrev 2019-03-30 19:14:44 följande:

    Förstår att du inte håller med men varför tycker socialtjänsten att det är så olämpligt att familjehemmet är med? De måste ju ha en anledning även om ni inte håller med varandra.


    Om ditt nick speglar ditt arbete så måste det låta extremt konstigt förfarande eller har du sett det tidigare i din hantering?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 30 Mar 2019 21:15
    #36
    Anonym (Soc sekr) skrev 2019-03-30 19:14:44 följande:

    Förstår att du inte håller med men varför tycker socialtjänsten att det är så olämpligt att familjehemmet är med? De måste ju ha en anledning även om ni inte håller med varandra.


    Dom anser att familjehemsmamman uppträtt olämpligt. Detta efter att ha fått inspelningar från barnet från dennes mobil, mitt uppe i en diskussion.

    Både jag, andra föräldern och utomstående som lyssnat på inspelningarna anser att familjehemmet agerat rätt, om än vissa felaktiga ordval, men absolut inget extremt.

    Vi alla vet om barnets problomatik (npf och ev tyngre diagnoser som ska utredas) och vet hur hen är. Detta "beteende" hos barnet vill soc hålla tyst om till nästa familjehem. Så som dom gjorde mot nuvarande som blev sagd i början av uppdraget att soc inte hade "en aning alls om barnets tidigare beteenden eller problematik", detta trots att jag påtalat om tidigare journaler dom vägrade kolla igenom.

    Dom sa alltså till nuvarande familjehem att barnet funktionerar helt "normalt" och att dom ingenting visste. Detta trots att jag i nästan ett år bönat och bett om hjälp för att jag inte kunnat hantera barnet (som i år fyller 14).

    Deras åsikt är helt sonika att eftersom barnet nu agerat precis lika och värre hos familjehemmet, där mamman står på sig om sina värderingar (vanliga som de flesta har), att hon är olämplig att vara med på mötet. HON vilö fortfarande. För att hon vet att vi inte blivit trodda innan. Sen vill hon lägga fram rätt fakta till nya familjehemmet för barnets skull. Så att hen ska få rätt hjälp från start.

    Soc menar på att det kommer bli för negativt, att hålla sig till sanningen.

    Så krasst är läget.
  • Anonym (Soc sekr)
    Sat 30 Mar 2019 22:30
    #37
    Anonym (,,,) skrev 2019-03-30 19:18:16 följande:

    Om ditt nick speglar ditt arbete så måste det låta extremt konstigt förfarande eller har du sett det tidigare i din hantering?


    Ja det låter märkligt eftersom SIP är något frivilligt som vårdnadshavarna ska samtycka till. Det är ju som sagt var inte diskutabelt utan så det står i lagen. Sen ska jag absolut erkänna att jag ibland blivit lättad när en förlder inte velat komma på ett möte men det är ju en annan sak.
  • Anonym (,,,)
    Sat 30 Mar 2019 23:01
    #38
    Anonym (Soc sekr) skrev 2019-03-30 22:30:15 följande:
    Ja det låter märkligt eftersom SIP är något frivilligt som vårdnadshavarna ska samtycka till. Det är ju som sagt var inte diskutabelt utan så det står i lagen. Sen ska jag absolut erkänna att jag ibland blivit lättad när en förlder inte velat komma på ett möte men det är ju en annan sak.
    Tack för att du tog dig tid att svara, jag skulle gärna föra lite vidare diskussioner med dig om det skulle gå för sig. Jag vet inte vilken bakgrund och utbildning du har då det finns olika vägar till att arbeta som socialsekreterare som ditt nick antyder. Det vore intressant att försöka förstå hur tankebanorna går hos en som arbetar inom detta fält, och på så sätt kanske möjligtvis undvika missförstånd etc.

    Jag har förståelse för att människor kan vara olika beroende på mängd olika faktorer.
  • Anonym (Fyll i anonym signat­ur)
    Sun 31 Mar 2019 01:17
    #39
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-30 18:57:59 följande:
    Kan dom fatta ett sådan beslut bara sådär? Typ muntligt direkt till oss (genom att neka henne inträde)? Eller måste detta ansökas om från dom?
    Beslutet kan om det är nödvändigt tas på sittande möte. Eftersom det är ett beslut i förvaltningsrättslig mening så journalförs det efter mötet. Om någon part sedan har invändningar och anser att det är ett beslut som gått dem emot så får de det hemskickat tillsammans med besvärshänvisning.

    Sen behöver det ju vanligtvis inte behöva bli så omständigt utan om en person stör ett sip-möte och vårdnadshavarna framhäver i att personen ska vara med så skulle i alla fall jag avsluta möte, boka en ny tid och sen reda ut eventuella problem med vårdnadshavaren innan det nya mötet.
  • Anonym (SIP)
    Sun 31 Mar 2019 03:58
    #40
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-30 18:57:59 följande:
    Kan dom fatta ett sådan beslut bara sådär? Typ muntligt direkt till oss (genom att neka henne inträde)? Eller måste detta ansökas om från dom?
    När du kallas till mötet meddelar du att personen ifråga kommer att närvara och säger de nej så kräv ett officiellt, skriftligt och motiverat beslut på det.
  • Anonym (SIP)
    Sun 31 Mar 2019 04:05
    #41
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-29 19:45:59 följande:

    Nu behöver jag hjälp!

    Jag har letat överallt om lagar gällande SIP för minderåriga. Soc nekar en viss person tillträde på mötet som enligt vårdnadshavare väger tungt på just då. Det är alltså av stor vikt att personen får vara med. Men soc nekar.

    Barnet är placerat enligt SOL. En placering ena vårdnadshavaren önskade pga olika anledningar.


    Det fnns mig veterligen inga lagar som gäller SIP och minderåriga.

    Däremot finns lagar och regler gällande SIP och det finns lagar och regler som gäller hur socialtjänsten ska hantera ärenden som handlar om minderåriga, du får läsa dem samtliga.

    Sök SIP, Socialtjänstlagen och Sociastyrelsens allmänna råd på Socialstyrelsens hemsida.

    Sök även Förvaltningslagen på regeringskansliets hemsida.

    Det finns också en handbok för handläggning inom socialtjänsten på fryga 400 sidor, utgiven av Socialstyrelsen och tillgänglig som PDF på nätet.

    Min dator är lite för trög för att jag ska ta mig tiden att googla fram länkarna åt dig.
  • Anonym (,,,)
    Sun 31 Mar 2019 10:25
    #42

    Hej TS,

    Visst är det som Anonym (SIP) skriver att det finns en stor mängd med riktlinjer och lagar som man bl.a. kan hitta hos Socialstyrelsen, men min erfarenhet är att det i sig inte hjälper dig så mycket då det visat sig att många som verkar inom detta segment av samhället är otroligt maktfullkomliga och har inte själva satt sig in i vilka lagar och regler som gäller av den orsaken att härskartekniker fungerar över alla dessa.

    Socialstyrelsen har gett ut många föreskrifter om hur socialtjänsten ska utföra sitt arbete men det har haft mycket ringa inverkan på verksamheten, Det finns ex. mycket omfattande direktiv på hur dokumentation ska gå till men jag tror inte jag träffat på en enda utredning av den stora mängd som jag gått igenom som faktiskt är utförd enligt denna föreskrift. Det samma gäller BBiC där det i stort sett bara är logotypen som används och så kan vi fortsätta ...

    Läs på lagom mycket så du känner dig trygg och stå sedan på dig, det börjar blåsa korsdrag på socialförvaltningarna runt om i Sverige och Lena Hallengren står snart fast i hörnet med kraven på förklaringar över bristfällig hantering haglande över sig.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sun 31 Mar 2019 13:11
    #43

    Tack för era svar.

    Jag ska försöka göra mitt bästa med att stå fasta för hennes närvaro på tisdag. Dock så tror jag att dom kommer få sin vilja igenom igen.

    Men å andra sidan, även fast hon inte får närvara, så kan dom inte styra oss föräldrar och vad vi säger.

    Sen väljer ju såklart det nya familjehemmet själva om dom ska lyssna och ta till sig det vi säger. Vi vet att sanningen är mer extrem än vad de flesta är vana vid, därav missförståndet. Det blir oftast i efterhand vi blir bekräftade av våra erfarenheter.

    Socialtjänsten i min kommun har haft mycket mot sig på sistone. Grövre tjänstefel och häromveckan läste jag att många inte ens var utbildade som socionomer, dom som skötte utredningar osv. Det är såklart oroväckande när man inte vet vilka man egentligen har att göra med.

    Vi får la se hur det slutar på tisdag. Men jag är trött i huvudet redan nu.

  • Anonym (,,,)
    Sun 31 Mar 2019 13:37
    #44

    Jag önskar Er all kraft till Ert kommande möte,

    Det finns två grundläggande principer dessa återfinns i en av våra grundlagar och omfattar samtliga som på ett eller annat sätt verkar inom det offentliga Sverige (Stat, Kommun, Landsting ...)

    Den ena principen handlar om objektivitet och ställer krav på att allt ska vara sakligt och opartiskt. Den andra handlar om Legalitet och den innebär att det är lagarna som styr och det får inte förekomma någon myndighetsutövning som inte har stöd i lagstiftningen.

    Dessa båda principer brukar ställa till det för socialtjänsten som gärna vill av kanske praktiska skäl, okunskap eller annan orsak vara friare i sin myndighetsutövning.

    Den som vill läsa mer kan göra det under 1:a kap i Regeringsformen.

Svar på tråden Någon som vet lagar kring SIP möte gällande barn?