• Delilah2001

    Vad sover era bebisar med?

    Ja, tydligen ska man ju varken ha täcke eller kudde till babyn...

    Vad har ni?

    Jag har i nuläget bara filt och madrass i spjälsängen.

    Tänker främst på barn 0-6 mån gamla.

  • Svar på tråden Vad sover era bebisar med?
  • syntharen

    Min två månaders har en bomullsfilt över sig. Och så är det meningen att hon ska ligga i ett babynest men hon sover på mitt bröst det mesta av natten På dagen sover hon i en babykorg i vardagsrummet, oftast med en virkad filt runt benen. I vagnen har jag en tunn kudde och ett duntäcke än så länge.

  • Lilyje

    Vid den åldern hade han pjamas och sovpåse.

    Runt 6 månader fick han en mormorsrutefilt.

    Nu är han två och har precis börjat använda kudde och täcke.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Bunny on speed

    Pyjamas och Gallerfilt. Och en babykudde. Det senare för att han hade problem med trånga andningsvägar i början, så den gick hänga med.

    När han var nyfödd hade han ibland blöja och täcke istället.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Bunny on speed

    Lägg täcke eller filt max till armhålorna, min har till nedre delen av bröstkorgen. Jag kilar in det under madrass eller babynest så det sitter där. Och positionerar bebisen så han har fötterna mot bäddens slut, och alltså inte glider ner under filten.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Delilah2001

    Tack för svaren!

    Gallerfilt är ju smart att använda.

    Är lite orolig för att han fryser, själv hade man ju tyckt det varit kallt att bara ha en tunn filt istället för täcke.

    Har använt en tjock och varm babyfilt, men två gånger har han hamnat helt under filten, trots att jag bara lagt filten upp till midjan. Så vågar inte använda den mer.

    När mina tre andra barn var bebisar så skulle man använda både kudde och täcke...

  • Meriall

    Hade pyjamas + gallerfilt + babykudde (pga lite snett huvud) i början. Bodde då ett tag i en lgh med otroligt dålig uppvärmning så det var iskallt hemma. Då sov bebisen i vagn + sovpåse + pyjamas.

  • Lilyje
    Delilah2001 skrev 2019-03-30 16:53:07 följande:

    Tack för svaren!

    Gallerfilt är ju smart att använda.

    Är lite orolig för att han fryser, själv hade man ju tyckt det varit kallt att bara ha en tunn filt istället för täcke.

    Har använt en tjock och varm babyfilt, men två gånger har han hamnat helt under filten, trots att jag bara lagt filten upp till midjan. Så vågar inte använda den mer.

    När mina tre andra barn var bebisar så skulle man använda både kudde och täcke...


    Vår lille sover i eget rum, så vi har helt enkelt höjt värmen i hans rum så han inte fryser :)
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Delilah2001

    Vi är trångbodda, så vi sover fyra i samma rum.

    Därför har vi sänkt värmen.

    Men han har långärmad pyjamas och filt, och det verkar i alla fall inte som att han fryser.

  • Bunny on speed

    Vi har rätt varmt i sovrummet. Jag sover naken och sparkar ändå av mig täcket ibland, så bebis i pyjamas och gallerfilt fryser inte här :) och man känner ju om deras hud är kall.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • elsi
    Delilah2001 skrev 2019-03-29 23:52:50 följande:

    Ja, tydligen ska man ju varken ha täcke eller kudde till babyn...

    Vad har ni?

    Jag har i nuläget bara filt och madrass i spjälsängen.

    Tänker främst på barn 0-6 mån gamla.


    Bebis som sover i spjälsäng Drömmer jag har hört talas om att det finns såna barn.

    Mina bebisar vägrade i den åldern allt annat än att ligga klistrade mot min kropp och helst med bröstet lite lätt i munnen eller åtminstone under näsan.

    Som kudde hade de min överarm, mjuk och gosig. Täcke delade de med mig, i alla fall delvis...

    Spjälsängen användes sporadiskt för dagsömn men främst som ett slags prydnadsmöbel som stod övergiven i ett hörn, bäddad med fina babylakan, gulligt spjälskydd, en mobil ovanför och en nalle i ena hörnet...

  • Stuppis1

    Vår tremånaders sover med body och en varm mjuk plyschpyjamas. Inga täcken eller filtar.

    Äldre barnet använde sovpåse, som en kombination mellan väst och filt, superpraktiskt. Man behöver aldrig oroa sig att något ska hamna över ansiktet. Finns billiga på Ikea bland annat.

  • Delilah2001
    Stuppis1 skrev 2019-04-02 11:55:03 följande:

    Vår tremånaders sover med body och en varm mjuk plyschpyjamas. Inga täcken eller filtar.

    Äldre barnet använde sovpåse, som en kombination mellan väst och filt, superpraktiskt. Man behöver aldrig oroa sig att något ska hamna över ansiktet. Finns billiga på Ikea bland annat.


    Funderar på att klä honom lite varmare och strunta i filten. Den ligger aldrig kvar ändå.

    Sovpåse testade jag till barn nr 2, han avskydde den verkligen, så har inte blivit av att jag testat till varken trean eller fyran...

    Men det är ju en smart grej, så kanske ska prova ändå
Svar på tråden Vad sover era bebisar med?