• Äldre 30 Mar 12:34
    232 visningar
    6 svar
    6
    232

    När ska man ha sex runt ägglossning

    Evighetsfrågan! Jag och min man planerar barn och min mens har varit ganska oregelbunden efter att jag slutade med p-piller.

    Jag har börjat lägga planera genom en ?mensapp? och kombinera med ÄL-test.

    Enligt appen skulle min ägglossning vara måndagen 25/3 och CB digitala test gav en glad gubbe söndagen 24/3 vid 17.

    Vi hade sex runt midnatt söndagen 24/3 samt på kvällen måndagen den 25/3.

    På torsdagen 28/3 fick jag en kraftig flytning, kan de ha varit ÄL flytning?

    Men nu börjar jag bli orolig över att vi var helt ute och cyklade och missade när ägget lossnade?! Kan någon hjälpa mig att få klarhet i när ägget lossnar vs glad gubbe på test. Har försökt att läsa olika trådar utan resultat och stressar bara upp mig själv

  • Svar på tråden När ska man ha sex runt ägglossning
  • Äldre 30 Mar 13:27
    #1

    Puff puff

  • Äldre 30 Mar 15:45
    #2

    Efter positivt ÄL-test så släpper oftast ägget efter nåt dygn. 12-48 h efter tror jag t o m. Men spermierna kan leva flera dygn inuti dig, så dagarna före är också bra att få till det.

  • Äldre 30 Mar 15:58
    #3

    Så med ?glad gubbe? på söndagen så kan det ha tagit sig på sexet i måndags?

  • Äldre 30 Mar 16:04
    #4
    frågvisnybörjare skrev 2019-03-30 15:58:59 följande:

    Så med ?glad gubbe? på söndagen så kan det ha tagit sig på sexet i måndags?


    Ja, eller på sondagssexet eller om ni hade sex på fre/lördag också. Spermier kan leva upp till fem dagar om jag minns rätt.
  • Äldre 30 Mar 16:10
    #5

    CB säger 12-48 h och det är nog det vanligaste. Jag fick själv positivt ägglossningstest tidigt i onsdags morgon men tror att det dröjde tills igår kväll innan ägget skäppte så ibland kan det nog ta lite längre tid.

  • Äldre 30 Mar 19:53
    #6

    Sex varannan dag några dagar före/efter ungefärlig tid för ägglossning har jag hört ska vara det bästa. Testerna drar in massor av pengar till företagen men behövs inte förrän man har försökt ett tag och behöver utesluta medicinska orsaker. Sex på order av tester är "sådär" sexigt

Svar på tråden När ska man ha sex runt ägglossning