• kioskvältare

    Int. hundutställning, kan man gå dit som icke hundägare?

    Ja, som rubriken. Kan man gå på en internationell hundutställning utan att själv ha hund? Ja, klart att man kan men jag undrar om hur det ser ut och går till där? Skulle det vara roligt och intressant för någon som inte har eller haft någon hund men som är väldigt intresserad? Får man "träffa" några hundar eller sitter man på en läktare och tittar bara eller hur går det till?

  • Svar på tråden Int. hundutställning, kan man gå dit som icke hundägare?
  • EmberEyes

    Nu har jag aldrig varit på någon "finare" utställning typ Crufts, utan bara några utställningar här i Sverige, så ta mitt svar med en rejäl nypa salt.

    Om du är intresserad av utställning i sig coh vill se riktigt uppsnofsade hundar så är det en upplevelse. Du brukar kunna prata med uppfödare och ägare av just din(a) favvo-raser, träffa entusiaster och hitta nya raser du inte visste att du behövde i ditt liv.

    Tycker du egentligen att utställning är lite "onödigt", en skönhetstävling som kan främja en osund avel osv, så ska du nog hålla dig där ifrån.

    Personligen tycker jag att det är skoj att gå på allahanda hund-grejer, kanske speciellt grejer där hunden ska jobba (lyd, agility, nosework, freestyle osv), och då gärna de lägre klasserna så det finns fler raser än border collies. (Älskar BC, men jag vill se allt från chihuahua till grand danois visa att de kan.)

  • Hippofluff

    Självklart! Det är alltid massa besökare på hundutställningar! Det är ju sällan bara utställning utan en stor del är den marknadsplats som blir där många olika hundföretag finns representerade, ibland lite prova-på av olika hundsporter etc. Är det inte en sluten klubb-aktivitet på någon smal specialkubb är det i regel alltid öppet för åskådare. Och alla hundar är inte "uppsnofsade", det finns många raser som visas på ett naturligt sätt, tänker på bruks- och jakthundar till exempel. Så du kan absolut åka och titta!

  • Alltärupptaget

    Gå du dit! På den tiden jag höll på med mina hundar (boxer) var det ganska skön stämning bland oss människor och jyckar. Speciellt bruks- och jakthundsägare har jag märkt är rätt sköna typer. Till 99% gillar man om folk kommer fram och frågar och visar intresse. Och råkar du gilla just boxer får du världens välkomnande, främst från hunden då! Tungan ute

    Och sen är det lite kul att kolla på hur alla tramsar, flamsar och tar allt på stort allvar. Bara det är en show i sig!

    Ha så kul!


  • kioskvältare

    Okej, tack för era svar. Det är inte jag som vill dit utan en vän men som vill att jag ska följa med. Jag undrar lite hur det brukar se ut därinne? Sitter man på läktare och tittar på någon "den" där hundarna kommer eller är det som en stor "marknad" där man går runt och så står uppfödarna där vid sitt bord med sina hundar eller hur är det?

    Jag är själv inte så väldigt husdjursintresserad ochhar bara ett svagt minne om att jag varit på en kattutställning för många många år sedan där det var uppbyggt som en loppis typ, alla hade sin plats och så gick folk runt i gångarna och tittade och pratade med kattägarna.

  • Hippofluff
    kioskvältare skrev 2019-03-30 17:45:30 följande:

    Okej, tack för era svar. Det är inte jag som vill dit utan en vän men som vill att jag ska följa med. Jag undrar lite hur det brukar se ut därinne? Sitter man på läktare och tittar på någon "den" där hundarna kommer eller är det som en stor "marknad" där man går runt och så står uppfödarna där vid sitt bord med sina hundar eller hur är det?

    Jag är själv inte så väldigt husdjursintresserad ochhar bara ett svagt minne om att jag varit på en kattutställning för många många år sedan där det var uppbyggt som en loppis typ, alla hade sin plats och så gick folk runt i gångarna och tittade och pratade med kattägarna.


    Då skulle jag nog säga att hundutställningen har loppis-format också. Hundarna ställs i så kallade ringar och det brukar finnas ganska många sådana. I varje ring visas ett antal olika raser, fast bara en åt gången. Varje ekipage har ett nummer som ropas upp när de skall in, man tar några hundar i taget, då varje ras är indelad i olika klasser. Ringarna, som är fyrkantiga, brukar bilda ett stort rutnät på utställningsområdet och runt varje ring brukar alla som skall ställa i just den ringen sätta sig med sina hundar och diverse nödvändiga prylar som trimbord, burar. Dock brukar man försöka hålla fria gångar mellan ringarna så att man kan ta sig runt. Som åskådare är du i princip välkommen överallt utom just inne i ringarna, men du kan gå i gångarna, prata med folk som står med sina hundar utanför ringen och själv stå och titta längs kanten. Det brukar klarna när man väl kommer in där!
Svar på tråden Int. hundutställning, kan man gå dit som icke hundägare?