• Sat 30 Mar 2019 19:40
    283 visningar
    1 svar
    1
    283

    Arv med särkullbarn

    Jag och min särbo pratar om att ev.flytta ihop så småningom och vi pratade lite löst om ev. köpa ett hus tillsammans, jag tog då upp det här med att det faktiskt kan ske att nån av oss avlider och att vi borde skriva ett testamente om vi inte vill gifta oss eftersom vi båda har barn på varsitt håll. Särkullbarn har ju alltid rätt att ärva och jag menade på att vi borde göra så att vi båda sitter i orubbat bo om nån av oss går bort. Särkullbarn har ju alltid rätt till en viss del men att man minskar arvet genom testamente så det är lättare för den överlevande att lösa ut särkullbarnen. Jag tänker ju inte på enbart mig här eftersom jag också har barn sen innan utan vi båda skulle få samma förutsättningar. Då säger han till mig att han inte vill att jag ska ärva av honom utan han tycker att hans barn ska ärva hela hans tillgångar och att jah isåfall får köpa ut barnen eller sälja... vilket betyder att jag måste lösa ut barnen med halva huset istället för kanske 25 % om vi skrivit testamente. Det är ju lätt för honom att säj som har betydligt högre lön än jsg trots att han inte jobbar heltid vilket jag ju gör, han har betydligt lättare att lösa ut mins barn än jag har att göra mot hans. Jag begär ju inget av honom som jag själv inte ställer upp med... Vad hade ni gjort? Jag vill nog inte köpa hus tillsammand med den mannen sen han sa så....

  • Svar på tråden Arv med särkullbarn
  • Sat 30 Mar 2019 21:15
    #1

    Kan ni inte båda teckna livförsäkringar som täcker för att lösa ut? Sedan anpassa vilken summa ni lägger på ett gemensamt boende efter vad ni har råd att lösa ut med.

Svar på tråden Arv med särkullbarn