• emeliienicole

    ÄGGLOSSNINGSTEST?

    Hej! Någon som har erfarenhet av ägglossningstest? Vi har bestämt oss för ett litet syskon till vår son och tänkte att detta kanske kan gå lite snabbare om man verkligen vet när man har ägglossning så man kan pricka in rätt dag (eftersom vi båda jobbar väldigt konstiga tider så hinner vi liksom inte ligga varenda eviga dag för att vara på den säkra sidan). Nu till min fundering. När jag tog första stickan (ca 4 dagar efter mensen hade slutat) så visade det ett svagt streck, jag förstår att ett svagt streck är negativt då strecket ska vara lika tydligt som kontrollstrecket för att det ska bara positivt. Detta svaga strecket fanns på stickan i 2 dagar, den tredje stickan (alltså den tredje dagen efter att jag börjat med stickorna) så var det heeeelt blankt, alltså bara ett kontrollstreck. Nu idag, femte stickan, så är strecket väldigt tydligt och jag tog det som positivt, är det NÅGON som vet varför strecket försvann emellan? Kan det svaga strecket vara tecken på att man redan haft ägglossning? Varför var det inget svagt streck igår men idag är det jättestarkt? Fattar ingenting och Google har verkligen inte varit någon hjälp...tack för svar och ursäkta för världens längsta inlägg! /en tjej som hatar dessa stickor

  • Svar på tråden ÄGGLOSSNINGSTEST?
  • Fenugreek

    Har du tagit testerna samma tid på dagen? Det kan nämligen spela stor roll plus om du hållit dig från att kissa lika länge innan alla gånger du tagit testen samt vätskeintag innan.

    Jag råder dig att skaffa digitala test och det tar du en gång om dagen på morgonen direkt efter att du vaknat. Då vet du lite mer att omständigheterna kring testtagningen alltid är den samma.

  • Anonym (A)

    Hormonet som testet mäter kan variera från dag till dag. Det är vanligt att testet vissa dagar är starkt, andra svagt och ytterligare andra icke-existerande. Det spelar ingen roll och nej, det betyder inte att ägglossning skett. Det enda som betyder något är om testet är positivt - det vill säga båda streck är minst lika starka (som du vet). Jag har varit med om allt från en grandvis stegring på testen veckan innan äl till måmader med starkt ena dagen, svagare andra, starkt igen, helt blankt och plötsligt positivt. Och det har som sagt ingen betydelse.

  • emeliienicole

    Tack så jättemycket för svaret! Ska nog köpa digitalt istället som alla rekommenderar så får vi se om jag känner mig mer klok efter det, men nu vet jag iallafall att det inte betyder något konstigt :)

  • Anonym (Äl)

    Är ingen expert men det är det starkaste som räknas, de andra behöver du inte bry dig om egentligen. Kan variera med hormonet under olika dagar men svagt streck räknas aldrig...

    Ihade samma som dig denna månad. Svagt sen blankt, sen två dagar senare starkt.... :/ mysko men så är det. Då menas det att du har äl inom 48h :) kan va allt från en timme till 48h alltså innan ägget släpper, så kör på du :)

    Det du kan göra är att hålla koll på flytningarna dock har inte alla tydliga äl flytningar så det kan oxå vara svårt.. :) lycka till!

Svar på tråden ÄGGLOSSNINGSTEST?