• Anonym (Cat)

    Hans dotter frågar om graviditet

    Min sambos dotter har nyligen frågat mig om graviditet. Hon berättade att hon slutat ta p-piller och har haft oskyddat samlag och undrar om hon kan vara gravid. Hon är 18.

    Ska jag berätta för min sambo? Eller hur gör jag..

  • Svar på tråden Hans dotter frågar om graviditet
  • Anonym (Nej)

    Nej det tycker jag inte att du ska. Hon är myndig och tar sina egna beslut, svik inte förtroendet du fått.

  • Fjäril kär

    Beror på...

    Att man är myndig betyder inte att man kan ta ansvarsfulla och genomtänkta beslut.

    Bor hon hemma hos er och sin mamma är det ju ni som bestämmer reglerna. Vill ni inte ta ansvar för en bebis så måste ni ta det beslutet och informera henne att om konsekvenserna av att bli gravid just nu.

    Så jag skulle prata med henne och använda det förtroende du fått och se vad hon tänker om sitt beslut. Har hon jobb? Inkomst? Boende? Hur hade hon tänkt rent konkret? Utifrån vad du får för svar kan du ta ett prat med hennes pappa och sen ta det vidare därifrån.

    Bor hon hemma är hennes beslut om graviditet i allra högsta grad något som angår er alla.

  • Anonym (Cat)

    Hon bor med sin mamma. Hon har svårt skadebeteende, är bipolär, haft psykos och tar benzo och starka smärtstillande. Jag vet inte ens varför hon skriver till mig och berättar eftersom hon inte tycker om mig. Dessutom var det 2 dagar sen hennes samlag sa hon..O hon vet inte om hon hade ägglossning eftersom hon slarvat med sina p-piller. Jag vet inte om jag ska berätta för min sambo..

  • Anonym (Cat)
    Colourfulrainbow skrev 2019-04-01 11:12:59 följande:

    Du berättar för hennes mamma. Det finns inget annat val.


    Hur menar du?
  • Colourfulrainbow
    Anonym (Cat) skrev 2019-04-01 12:22:27 följande:

    Hur menar du?


    Jag menar att hennes föräldrar måste hjälpa henne. Vem av hennes föräldrar kommer reagera bäst? Det vill säga inte skrika och skälla, utan faktiskt hjälpa henne.
  • Anonym (Jones)

    Ta skärmdumpar av hennes meddelande och skicka till hennes mamma och gör henne uppmärksam på detta.

  • Anonym (...)

    Men för 17. Hon vänder sig till dig just för att hon inte vill involvera sina föräldrar i detta. Boka en tid på ungdomsmottagningen till henne, för både grav test och könssjukdomar, förklara att hon har diagnoser och försök se till att hon får spiral eller liknande om hon nu inte vill äta piller.

  • EmberEyes

    TS, du ska ABSOLUT INTE berätta för någon av föräldrarna.

    Du kan prata med henne och försöka övertyga henne om att prata med sina föräldrar, hjälpa henne komma i kontakt med ungdomsmottagningen och deras kurator, men inte förråda hennes förtroende.

Svar på tråden Hans dotter frågar om graviditet