• snöspade132

    Behovsanställning tacka nej?

    Har behovsanställning hos ett företag, och under de senaste månaderna har jag tackat nej i stort sätt varje gång. Lite beror på att jag inte är intresserad av jobbets arbetsuppgifter. Söker därför nya jobb.


    Är det fel att tacka nej då de ringer in? Jobbar i stort sätt nu 1-2 dagar i veckan. Men jobbat ihjäl mig väldigt mycket under början av min arbetsperiod, tackat ja till varenda förfrågan. Vilket gjort att de hela tiden ringer och ber om arbete. Har nu börjat tröttnat på arbetsuppgifterna och frågat om andra arbetsuppgifter, men de verkar skita fullständigt nu i mig. Får heller inte ett uppdaterat p-tillstånd som jag nu kanske väntat i över 3 månader på.

    Kan man få sparken om man fortsätter i samma spår? Inte för det gör mig jättemycket, letar ändå efter andra jobb. Men tänker på att referenserna lär ju bli skit där.


    Behöver råd hur jag bör gå tillväga. För detta fungerar inte i längden mår bara dåligt.

  • Svar på tråden Behovsanställning tacka nej?
  • Anonym (U)

    Du får kolla på din kontrakt.

    Kan vara olika.

    Där jag jobbar får man sparken om man ständigt tackar nej utan rimlig anledning.

    Att man inte har lust/gillar jobbet räknas ej som giltig anledning.

  • Anonym (Arbetsgivarpack)

    Hej!

    Jobbar dom på det viset (utnyttjar folk till max) så har du inga som helst skyldigheter. Förmodligen har du ingen jourersättning så du har ingen som helst skyldighet att vara anträffbar till att börja med.

    Det bästa vore om alla sket i såna arbetsgivarpack då försvinner den typen av anställning.

  • Anonym (X)

    Det finns inga skyldigheter som behovsanställd, mer än att såklart jobba de pass man tackat ja till.

    Jag har ett arbete där vi är ganska beroende av behovsanställda, så det är såklart lite jobbigt när någon tackar nej mycket. Men då är vi samtidigt glada när de tackar ja! Oftast vet man anledningen, tex att de inte har behov av att jobba mycket, har andra jobb/studier eller andra orsaker till att de tackar nej.

    Men, det blir såklart också så att de som tackar ja mest är de som blir mest tillfrågade och prioriterade. Ibland kommer det vikariat ut och då är det ju de som ställt upp mycket som blir de som får dem.

    Om du ändå vill sluta jobba där så är det ju dock inget du behöver fundera på. Referenserna ska handla om din arbetsinsats och inte om du tackar ja/nej ofta. Du är faktiskt bara behovsanställd och har inga skyldigheter att rapportera varför du inte kan/vill jobba. Vill de ha dig oftare får de ju antingen anställa dig eller ge jourersättning.

  • Anonym (V)

    Om inte arbetsgivaren inte kan betala och upprätta hålla verksamheten med annat än behovsanställning med korta puckar så blir det som det blir. De kan inte lova några pass och du behöver inte låsa upp dig. Önskar dig stort lycka till för att få till annat jobb.

  • Anonym (Ellen)

    Säger också att det beror på vad du har för anställning.
    Inom vårt avtalsområde (vård/kommun/landsting) så får du inte "sparken". Anställningsförhållandet ser inte ut på det viset.
    Utan varje arbetstillfälle utgör en anställning. 
    Chefen frågar om du kan tänka dig ett pass och du tackar ja = du är anställd för aktuellt pass.
    Chefen frågar och du tackar nej = inget anställningsförhållande föreligger förrän du återigen tackar ja. Då är du anställd för den specifika dagen.

    Det som däremot kan hända om man konsekvent tackar nej, tackar ja och sen upprepade gånger blir sjuk är att chefen kanske slutar fråga och kontaktar en annan person istället. Men det är inget avtalsbrott, en chef (inom vårt avtalsområde då) avgör själv vem hen vill ringa och när. Självklart kommer de som är villiga att jobba och gör bra ifrån sig få fler förfrågningar än andra.

    Dock ligger ju styrkan i att man som medarbetare, precis som du gör, avgör själv vilka dagar och vilka pass man vill tjänstgöra. Därför har vi medarbetare som blivit inlasade för länge sen men som faktiskt inte vill ha månadslön med fast sysselsättningsgrad.
    De vill kunna bestämma själva om de vill vara lediga fem tisdagar i rad. Eller inte jobba helg. Eller åka utomlands ett par månader för att sen jobba stenhårt i ett halvår. Själv kan jag ju som schemalagd måndag-fredag inte vara så flexibel, men har en annan sorts trygghet.

Svar på tråden Behovsanställning tacka nej?