• Selös

    Fyremadel

    I instruktionerna så står det detta?
    "Dra försiktigt tillbaka kolven för att kontrollera att nålen har korrekt position. Om blod dras upp i sprutan innebär det att nålens spets har kommit in i ett blodkärl. Om detta skulle hända, injicera inte Fyremadel. Ta bort sprutan, täck injektionsstället med en tuss indränkt med desinfektionsmedel och tryck emot, det ska sluta blöda inom en minut eller två. Använd inte denna spruta 
    utan släng den på lämpligt sätt. Börja om från början med en ny spruta."
    Minns inte att sköterskan sa något om detta? Är detta något som ni har gjort/kollat i samband med fyremadel injektionerna?
  • Svar på tråden Fyremadel
  • Anonym (GravidEfterIVF)

    Hej, jag är helt säker på att jag aldrig fick den infon av barnmorskan som instruerade om sprutorna. Blev också lite nojig av att läsa det i bipacksedeln. Jag är dock väldigt spruträdd så jag var alldeles för uppe i varv när jag skulle ta sprutorna, så jag kom inte ihåg att kolla det där någonsin. Gick bra ändå i mitt fall. Vet inte hur stor risken är att träffa en blodåder, men det lär ju svida rätt rejält redan när man börjar injicera vätskan, så jag tror man borde märka om det blir fel... Lycka till!

  • LLW
    Selös skrev 2019-04-01 15:42:31 följande:

    I instruktionerna så står det detta?

    "Dra försiktigt tillbaka kolven för att kontrollera att nålen har korrekt position. Om blod dras upp i sprutan innebär det att nålens spets har kommit in i ett blodkärl. Om detta skulle hända, injicera inte Fyremadel. Ta bort sprutan, täck injektionsstället med en tuss indränkt med desinfektionsmedel och tryck emot, det ska sluta blöda inom en minut eller två. Använd inte denna spruta utan släng den på lämpligt sätt. Börja om från början med en ny spruta."

    Minns inte att sköterskan sa något om detta? Är detta något som ni har gjort/kollat i samband med fyremadel injektionerna?


    Läste det men sköterskan sa inget om det. Jag har gjort två behandlingar och gjort som ?vanligt? båda gångerna
Svar på tråden Fyremadel