• stor grön drake

    2-åring som dricker enorma mängder vatten

    Jag har en 2-åring som dricker väldigt mycket. På helgerna tömmer han vattenflaskan (7,5 dl) minst två gånger om dagen. Sedan måltidsdryck utöver det. Jag har inte tänkt på det, men nu har fsk påpekat att han dricker enorma mängder (vatten) där. Flera glas varje gång de äter.

    Borde jag vara orolig? Vad kan det bero på?

  • Svar på tråden 2-åring som dricker enorma mängder vatten
  • nnnnnnnn

    är ett tecken på diabetes så detta bör definitivt kollas upp

    Kan ju också vara att barnet är aktivt och varmt, men man ska ta det på allvar.

  • lövet2

    Det är bra att kolla upp det hos en barnläkare (Obs! Inte allmänläkare!). Det kan bero på något så simpelt som att barnet svettas onormalt mycket. Bra att veta i så fall, eftersom du då kan behöva ge mer salt och inte bara kranvatten.
    Sedan finns det lite olika problem med ämnesomsättningen och förstås njurar och diabetes.

  • stor grön drake

    Han är en liten kamin och väldigt aktiv. Han blir glödhet när han sover. Jag får ringa bvc imorgon och höra med dem (de har snabbaste läkartiderna här)

  • stor grön drake
    nnnnnnnn skrev 2019-04-05 19:28:05 följande:

    har ni hunnit kolla upp det?


    Ja, bvc skickade remiss för urinprov och det var helt rent.
  • nnnnnnnn
    stor grön drake skrev 2019-04-07 07:52:03 följande:
    Ja, bvc skickade remiss för urinprov och det var helt rent.
    Vad bra!
    Låter ändå ovanligt mycket, kanske bara ha vattenflaskan på förmiddagen? Kanske dricker han för att det är kul eller en vana?
  • stor grön drake
    nnnnnnnn skrev 2019-04-07 09:28:21 följande:

    Vad bra!

    Låter ändå ovanligt mycket, kanske bara ha vattenflaskan på förmiddagen? Kanske dricker han för att det är kul eller en vana?


    Han har bara vattenflaskan på helgerna. På fsk dricker han alltid ur glas.
Svar på tråden 2-åring som dricker enorma mängder vatten