• Linny87

    Hur får jag folk att sluta ge växter till mig?

    Alltså nu är måttet rågat! I helgen fick vi ytterligare två krukväxter till vårt hus när vi hade gäster. Senaste tre månaderna har vi fått totalt sex krukväxter av gäster! Jag har själv läst att det är oartigt att ge krukväxter i present eftersom det är krävande av givaren, att kunna placera dem och ta hand om dem. Vad ska jag göra med alla växter? Till saken hör att jag har en tvååring hemma som har ner allt han kommer åt, så att ställa dem i fönstren går inte, det blir en livsfara för ungen att få stora tunga krukor i huvudet. Nu står de på köksbänken/köksbordet, där de är i vägen, men jag kan inte riktigt med att slänga dem så snabbt. Det är folk som kommer besöka oss igen som har gett bort växterna, blir det inte lite konstigt då att alla växter är borta? 
    Kanske kan gräva ned dem ute i trädgården snart, om det blir lite varmare? Andra tips?

  • Svar på tråden Hur får jag folk att sluta ge växter till mig?
  • viseversa

    Ta med dom till någon annan och ge bort. Haha alt säg när ni bjuder att ni inte vill ha växter. Tycker det är en fin gest att ge bort en blomma när man är bortbjuden. Inte konstigt alls. Har också barn 5 stycken. Inga problem med att ha växter i fönstret. Ni får ju lära ert barn att inte dra i allt.

  • BurningDiamond

    Ta emot växterna med ett skratt och säg "Nu får vi se hur länge jag lyckas hålla liv i denna. Till och med min torkade basilika brukar vissna för mig." och släng växterna i komposten så fort de gått.

Svar på tråden Hur får jag folk att sluta ge växter till mig?