• Izzabella2

    Räkna bakåt?

    Varför räknar man bakåt? Sista mensens första dag??

    Glömt bort det helt, har en son på 14 år ?

  • Svar på tråden Räkna bakåt?
  • Pimpinellan

    En graviditet räknas från sista mensens första dag, men i praktiken blir man ju gravid ca 14 dagar efter. Ägglossning är vecka 2+0.

  • Anonym (Fel vecka)

    Vet man när man hade ägglossning är det säkrare att räkna därifrån eftersom dom flesta inte har ägglossning på dag 14 som sjukvården räknar med när dom räknar från sista mensens första dag. Jag har alltid justerat när jag visste att ägglossningen var mkt sen typ på dag 22. Då sa jag bara att jag hade mensen senare också annars skulle det bli fel vecka om man t.ex ville göra tidigt ultraljud.

  • Anonym (För att man inte vet när ägglossningen är)

    Anledningen till att man räknar bakåt är för att många inte vet när de hade ägglossning. Det kan ju skilja jättemycket från kvinna till kvinna. Vissa har ägglossning menscykeldag sju, andra har det cykeldag 42. Så enda sättet för sjukvården att veta när en graviditet tidigast kan ha startat är att fråga när kvinnan sist hade mens, för då var hon ju troligtvis inte gravid.

  • Anonym (Love)
    Anonym (Fel vecka) skrev 2019-04-02 08:23:24 följande:

    Vet man när man hade ägglossning är det säkrare att räkna därifrån eftersom dom flesta inte har ägglossning på dag 14 som sjukvården räknar med när dom räknar från sista mensens första dag. Jag har alltid justerat när jag visste att ägglossningen var mkt sen typ på dag 22. Då sa jag bara att jag hade mensen senare också annars skulle det bli fel vecka om man t.ex ville göra tidigt ultraljud.


    Det spelar ju egentligen ingen roll, det är ju bara ungefärligt ändå, ungen kommer när den kommer oavsett hur man räknar... 

Svar på tråden Räkna bakåt?