• Littletiny

    Avslag från soc, dom har gjort fel!

    Ansökte om försörjningsstöd denna månaden, som jag gjort några månader tillbaka.

    Är utförsäkrad från försäkringskassan så har inte haft något val. Dock har jag giltig sjukskrivning!

    Då senaste läkarintyget skickades till försäkringskassan men inte hem så frågade jag om det gick bra att maila det som komplettering till ansökan.

    Det gick fint, så mailade iväg det och fick automatisk bekräftelse på att de tagit emot det.

    Dagarna gick och jag fick inte tag i handläggaren.

    Betalade hyra och el med barn/bostadsbidrag för att inte bli sen.

    Sen kommer ett brev att jag fått avslag på hela ansökan för att jag inte lämnat in ett läkarintyg?

    Självklart skall jag överklaga detta MEN nu har jag betalat med allt som finns till räkningar!

    Försökte åter ringa idag men " min" handläggare är inte där måndagar/fredagar.

    Skall ringa imorgon igen men håller på att få panik nu, hade ingen frukost imorse ens!

    Förstår dom inte att man knappast har extra pengar liggandes utan är beroende av deras utbetalning?

    Kan man snabba på en överklagan? Känns som det kommer ta lång tid

  • Svar på tråden Avslag från soc, dom har gjort fel!
  • Littletiny

    Ok! Tack så mycket för svar!! Då borde det räcka med att upplysa dem om att intyget finns hos dem redan.

    Får verkligen hoppas proceduren går fortare än vanligt sen för det brukar ta minst 1.5 vecka innan jag får beslut!

  • Långbenopluto
    Littletiny skrev 2019-04-01 19:55:57 följande:
    Ok! Tack så mycket för svar!! Då borde det räcka med att upplysa dem om att intyget finns hos dem redan.
    Får verkligen hoppas proceduren går fortare än vanligt sen för det brukar ta minst 1.5 vecka innan jag får beslut! smile4.gif
    Säg att läget är akut.
  • Littletiny

    Det ska jag verkligen göra... har låtit bli att äta själv sedan innan helgen för det skulle räcka tills idag men istället för pengar kom avslaget. De måste ju förstå att pengarna gått åt till hyra och el. Det finns det ju bevis för.

  • Littletiny

    Först, för att klargöra, jag skickade in ett läkarintyg per mail för att de sa att det gick bra. Fick bekräftelse på att det var mottaget. I avslaget står att jag inte inkommit med läkarintyg.

    Vidare så är jag medveten om att det finns stora problem i världen och att många människor lider oerhört. Önskar jag hade mer medel att göra något åt det. Dessvärre har jag inte ens medel att försörja min egen familj förtillfället. Jag avstår utan problem från mat så långt det är möjligt, men det knäcker mig att mina barn skall göra det pga någon missat ett mail?

    Nej, jag kan inte förtränga min egen situation genom att sitta och tänka på att det finns de som har det värre.

    Och det vore bra om alla kunde ha en buffert för " såna här tillfällen" men jag kan lova dig, från djupet av mitt hjärta, att jag inte knäböjer inför myndigheterna för att få mat på bordet för det är bekvämt att stå på knä.

  • Littletiny

    Nu ser mitt ovanstående inlägg jättekonstigt ut då det är svar på inlägget före, jag är INTE bitter i allmänhet!

    Men då jag måste försöka överleva fram tills det ordnar sig så får jag göra allt jag kan. Det enda jag " kan" är att sticka och virka. Om någon skulle vara intresserad av något sådant? Använder enbart naturmaterial.

    Skulle detta gå emot reglerna helt så ber jag om ursäkt i förväg, då det inte var syftet med tråden och därmed ligger på fel ställe.

  • möjligt

    Finns det inte en extramöjlighet som heter typ hävda nöd för kortvariga akuta situationer, som att inte ha någon mat alls

  • möjligt
    Littletiny skrev 2019-04-01 22:04:29 följande:

    Jo det tror jag? Men vet inte hur det fungerar när man fått avslag på försörjningstöd?


    Har inte med varandra att göra tror jag. Hävda nöd tror jag att vem som helst kan göra, förklara att du står helt utan mat visa dina bankkonto och erbjud dem att komma hem och kolla
Svar på tråden Avslag från soc, dom har gjort fel!