• Saffranskaka

    Förstföderskor när födde ni + symptom innan

    När du födde ditt första barn i vilken vecka födde du?

    Och kom det som en ?överraskning?(plötsligs symptom) eller pågick det i några dagar?

  • Svar på tråden Förstföderskor när födde ni + symptom innan
  • Aniara II

    Jag födde vecka 41. Förvärkarna startade ca. ett dygn innan ungen var ute så blev inte jätte överraskad. Får man fråga varför du undrar? Det är till stor del ärftligt vilken vecka man föder i. Föddes du ex. tidigt kommer din unge sannolikt att göra det också.

  • Saffranskaka

    Undrar för det är ett forum (alltså man ska diskutera) och det är kul att se vilken vecka + vilka symptom folk har haft.

    Klart jag vet det är olika.

    Däremot har både barnmorska o läkare berättat för mig tidigare att de är vanligt förstföderskor går över tiden

    O Trygg-Hansa säger :Är det ditt första barn är det vanligast att förlossningen kommer igång efter utsatt datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare än beräknat.

    (Men det är många som föder sitt första barn innan beräknad förlossning o inte efter)

    Jag har ingen aning när jag själv ska föda tar det som det kommer går inte på beställning

  • Saffranskaka

    Just det jag är redan två veckor längre gången än jag och min bror är född, så redan gått över tiden min mamma var gravid. Men också hört det statistiskt sett.

  • Aamon

    Han kom i v41.

    Hade haft förvärkar sedan v32 men inga övriga symtom så tidigt. Tränade som vanligt tills 2 dagar innan förlossningen (alltså efter bf). Fick smärtsamma och regelbundna värkar from två nätter innan han sedan föddes som sedan höll i sig men glesades ut under dagen. Drog sedan igång ordentligt på natten igen. Han föddes sedan på em. Total värktid alltså ca 43 timmar, varav 8 timmar med regelbundna aktiva värkar.

  • Bunny on speed

    I början av v 39.

    Fick molvärk ca 18 timmar innan barnet var ute. Det var första tecknet, samtidigt började skemproppen gå.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Erla

    Födde första i vecka 38+5. Kom som en överraskning med värkar som startade ca 6,5 h innan barnet var fött.

  • närkommertrean

    Vattnet gick i v 38+5 och en timme senare startade värkarna. Knappt 9 timmar efter vattnet gick var sonen född. Jag hade inga egentligen tecken på att förlossningen var nära att starta innan vattnet gick. Fast i efterhand insåg jag att det fanns ett tecken. Ett par dagar innan var jag kissnödig HELA tiden. Det var som att jag aldrig kissade klart men jag trodde det berodde på att jag höll på att få en urinvägsinfektion. Från att jag la mig på kvällen innan det startade till vattnet gick (strax efter kl 2) kissade jag minst en gång i timmen.

  • Körsbärsdalen

    Inga tecken innan. Värkarna kom i 40+4, tvillingvärkar på en gång. Det han bli 40+6 innan sonen kom ut (tre på natten). Inga slemproppar som släppte innan jag var inne på förlossningen, inget teckenblod, ingenting innan värkarna drog igång med råge.

  • MR8692

    Min son föddes i v 39+3.

    Slemproppen började lossna på tisdagen, vattnet började sippra på torsdagen. Värkarna startade fredag morgon vid 03 och vid kl 15 är han född! Så nöjd med allt.

  • frökenBea

    Vaknade på morgonen vid 7, v 41+2 att det kändes som jag höll på att kissa. Satte mig på toan och PLUMS! Där gick vattnet. Vi åkte in strax efter 8. Värkarna började kl 14 med hjälp av dropp. Tösen kom 21.20.

Svar på tråden Förstföderskor när födde ni + symptom innan