• I desperat behov av hjälp

    Livmoderhalscancer

    Jag behöver lite råd. Jag misstänker att jag kan ha lhc. Jag gjorde en kongicering för ca 5 år sedan, även min mormor och farmor har haft denna cancerform. Jag skulle vilja veta om det är nån här som haft lhc. Om ni hade några symptom eller om ni kan i efterhand känna att det måste varit lhc som ställde till det.

    Anledningen till varför jag misstänker detta är för att jag har som en lindrig molande mensvärk hela tiden. Jag har även fått kraftiga blödningar under sex. Det känns som att det är en blodfylld boll där inne, som sprängs om man kommer åt det. Blodet är väldigt färskt och slutar tvärt (så alltså ingen mens) detta händer inte alla gånger, ibland får jag en liten blödning nån dag efter och ibland ingenting. Vore tacksam om nån med erfarenhet kan svara på detta.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Livmoderhalscancer
  • Fialotta75

    Du efterfrågar personliga erfarenheter av livmoderhalscancer. Jag har inte haft livmoderhalscancer men däremot är jag vårdutbildad. Oberoende av vilka svar du får här på familjeliv är dina symptom mycket oroande och du har redan gjort konfiskering pga cellförändringar och har stark ärftlighet. Du måste genast kontakta vården för undersökning! Ring din vårdcentral nu genast och nämn alla detaljer om dina symptom, tidigare konisering och ärftlighet.

  • Misen1
    I desperat behov av hjälp skrev 2019-04-02 16:46:27 följande:

    Tack för svar!! Jag har bokat en tid till gyn den 13:onde. Tycker du jag borde höra av mig igen och få en snabbare tid?


    Tror inte du behöver boka snabbare tid, lhc växer långsamt. Om du gjort konisering för 5 år sedan och cellprover varje år (?) efter det så är det nog relativt lugnt. Men klart du ska kolla upp.
  • Fialotta75

    Har du lämnat täta cellprover efter koniseringen är det inte troligt att du hunnit utveckla cancer. Med din historia är det viktigt med undersökning då du har symptom och du har fått tid som är snart. Hoppas att allt ser bra ut!

  • I desperat behov av hjälp

    Jag lämnade ett prov 1 år efter sen har jag inte lämnat nått mer prov. Nej det är sant. Det är ju redan nästa vecka så det är inte lång tid kvar. Man vill bara veta på en gång. Men det är nog ingen fara. Blev bara så stressad när jag läste på 1177 och många symptom stämde in.

  • Pope Joan II
    Misen1 skrev 2019-04-02 21:44:05 följande:
    Tror inte du behöver boka snabbare tid, lhc växer långsamt. Om du gjort konisering för 5 år sedan och cellprover varje år (?) efter det så är det nog relativt lugnt. Men klart du ska kolla upp.
    Det kan man inte, och borde inte heller, lova. Det finns maligna tumörer av aggressivt slag även när det gäller livmoderhalscancer. Givet ts situation skulle jag råda henne att skynda på. 

    Ts, hur länge har du haft kontaktblödningar?
  • Misen1
    Pope Joan II skrev 2019-04-04 11:34:24 följande:

    Det kan man inte, och borde inte heller, lova. Det finns maligna tumörer av aggressivt slag även när det gäller livmoderhalscancer. Givet ts situation skulle jag råda henne att skynda på. 

    Ts, hur länge har du haft kontaktblödningar?


    Jag lovade inget, jag svarade på TS fråga om hon borde eller inte borde boka en snabbare tid.
  • Pope Joan II
    Misen1 skrev 2019-04-04 16:15:39 följande:
    Jag lovade inget, jag svarade på TS fråga om hon borde eller inte borde boka en snabbare tid.
    Det jag fetstilat nedan låter i alla fall väldigt likt ett löfte om hur det förhåller sig med livmoderhalscancer. Som om det vore en liten faktaruta.
    Misen1 skrev 2019-04-02 21:44:05 följande:
    Tror inte du behöver boka snabbare tid, lhc växer långsamt. Om du gjort konisering för 5 år sedan och cellprover varje år (?) efter det så är det nog relativt lugnt. Men klart du ska kolla upp.


  • Misen1
    Pope Joan II skrev 2019-04-04 18:01:24 följande:

    Det jag fetstilat nedan låter i alla fall väldigt likt ett löfte om hur det förhåller sig med livmoderhalscancer. Som om det vore en liten faktaruta.


    Hade det vart ett löfte hade jag inte skrivit -tror- eller -relativt lugnt-. Att det växer långsamt är ett faktum men visst, det finns få fall där det växer snabbare. Undantag finns alltid med allt. Om jag skrivit -generellt- framför ordet långsamt, hade det lugnat ner damen?

    Sen tror jag säkert att TS är mogen nog att tänka kritiskt, på egen hand, och att FL inte diktaterar hur och vad hon ska göra.
  • Fiakakan

    Jag lämnade cellprov och gjorde biopsi i höstas, tror det var oktober. Svaren dröjde till efter nyår. Västra Götalands län. Hoppas det går snabbare för dig. Mina prover visade högrisk-hpv och jag opererades i februari. Väntar på tid för att lämna nytt cellprov.

  • Fialotta75

    Hoppas du får svar snart. Eftersom du inte nämner ngt specifikt om undersökningen i övrigt tolkar jag det du skriver som att man inte såg ngt avvikande på livmodertappen när provet togs. Det är ju isåfall oerhört positivt men så klart är du nervös över provsvaret och cellförändringar syns ju inte med ögonen men en fullt utvecklad livmoderhalscancer både syns och känns. Hoppas det ser bra ut för dig.

  • I desperat behov av hjälp

    Vad fina ni är som bryr er! Tycker det är så skönt att ventliera med andra människor och inte familj och vänner. Där hör man oftast men det är ingen fara, det kommer inte vara något farligt. På något sätt så gör det mig inte lugnare, utan mer som att dom vill sopa det under mattan. Är det någon som känner igen sig i det jag skriver?

    Iaf..

    När jag var på undersökningen så kände barnmorskan en förhårdnad på ena sidan av livmodertappen vilket har gjort mig lite nervös såklart, men igår fick jag äntligen fått svar på cellprovet!!! Jag hade lätta cellförändringar vilket blev en lättnad för mig. Trots ordet cellförändringar så har jag tänkt mig att det skulle ha utvecklats till cancer med tanke på mina besvär och förhårdnaden. Jag ska iaf till gynmottagningen på Falu lasarett på tisdag och göra ytterligare en undersökning så får vi se då. Bara hålla tummarna att det ser bra ut.

Svar på tråden Livmoderhalscancer