• Törnrosa87

    Kassler och jord från blompåse

    Hej!

    Jag blir inte riktigt klok på vad som går bra att äta och inte.. Kan man äta otillagad kassler? Kan man plantera blommor i sommar eller är det något man borde avstå från?

  • Svar på tråden Kassler och jord från blompåse
  • Griseknoen35

    Stek kasslern någon minut så den blir ljummen, kall är den väl inte så god? (Dock så kan du äta den som den är, den är ju kokt el rökt) 

    Varför skulle du inte kunna plantera blommor? Du äter väl inte jorden...

  • Törnrosa87
    Griseknoen35 skrev 2019-04-02 11:39:38 följande:

    Stek kasslern någon minut så den blir ljummen, kall är den väl inte så god? (Dock så kan du äta den som den är, den är ju kokt el rökt) 

    Varför skulle du inte kunna plantera blommor? Du äter väl inte jorden...


    Okej vad bra! Tack! Nej haha jag äter den inte men har hört att det kan finnas samma parasiter som i en kattlåda (toxoplasma) heter det va?
  • Griseknoen35
    Törnrosa87 skrev 2019-04-02 12:03:51 följande:
    Okej vad bra! Tack! Nej haha jag äter den inte men har hört att det kan finnas samma parasiter som i en kattlåda (toxoplasma) heter det va?
    Jo, det finns nog garanterat i min och mina grannars rabatter (typ alla har utekatt här) Men använd trädgårdshandskar. Då slipper du bakterierna efter alla kattbajsare och dessutom behålla naglarna snygga utan en ful jordkant under. (körde själv utan handskar i rabatten i helgen och rekommenderar det inte, haha) 
  • BurningDiamond
    Törnrosa87 skrev 2019-04-02 12:03:51 följande:
    Okej vad bra! Tack! Nej haha jag äter den inte men har hört att det kan finnas samma parasiter som i en kattlåda (toxoplasma) heter det va?
    Om vi förutsätter att du tvättar händerna efter att ha påtat i jorden och att du inte äter jorden i sig så är det i princip riskfritt.

    Som tumregel kan man fundera på "har människor kunnat [lägg in valfri aktivitet] under de senaste 5000 åren utan att ha decimerats?", och där har man svaret.
  • Törnrosa87

    Okej tack för svaren. I och med att jag är väldigt ny i hela graviditetsgrejen och man får höra så mycket hit och dit så kände jag att jag ville fråga.

Svar på tråden Kassler och jord från blompåse