• Tue 2 Apr 2019 14:00
    510 visningar
    8 svar
    8
    510

    Amma + ersättning, ändå aldrig nöjd.

    Har en liten tjej som blir 8 veckor idag. Jag har sedan två veckor tillbaka börjat ge ersättning 1-2 gånger om dagen då jag ammade henne KONSTANT. Jag kan amma 3 timmar i sträck och hon skriker så fort jag lägger ner henne. Ibland kan hon vara nöjd 10-15 min, men sen vill hon amma direkt igen.

    Med ersättningen känns det som hon blir lite nöjdare och kan vara utan att amma i upp till en timme ibland, vilket är en stor dröm för mig då jg annars inte fick någonting gjort än mindre att jag hann äta.

    Nu de senaste dagarna har jag gjort som förut, ammat hela dagen och gett ersättningen fram mot kvällen, men idag har jag ammat från 9 på morgonen till 13 och kunde ändå efter det ge henne 200ml ersättning.

    Dessutom ammade hon i ca 10 min efter det också.

    Vad ska jag göra? Hon är nöjd på alla andra sätt, har bytt blöja, verkar inte ha ont någonstans osv. Hon är bara riktigt hungrig hela tiden.

    Har någon annan haft liknande? Något råd?

  • Svar på tråden Amma + ersättning, ändå aldrig nöjd.
  • Tue 2 Apr 2019 14:02
    #1

    Tilläggsfråga:

    Kan mjölken vara för tunn? När jag frågar på BVC så får jag svaret att ?mjölken är perfekt för henne?

    men hon blir ju aldirg nöjd ...

  • Tue 2 Apr 2019 14:12
    #2

    Just runt 8 veckor brukar barn ha en sån fas när de verkar hungriga konstant. De "lägger in en beställning" på ökad mjölkproduktion. Min unge marathonammade hela kvällarna runt den åldern och jag kände mig som en urvriden trasa när hon äntligen somnade.

    Det kommer gå upp och ner framöver. Som jag minns det började mitt barn äta mer effektivt runt 3 månader så även om hon i perioder åt ofta så var det inte så lång stund varje gång.

  • Tue 2 Apr 2019 14:14
    #3

    Dricker du tillräckligt med vatten och äter du ordentligt? Det kan vara så att du inte har tillräckligt med mjölk och att det är därför hon aldrig vill sluta amma. Dricker du mycket vatten så kommer det att komma mer mjölk. 
    Det fick jag göra när jag ammade, barnmorskan rekommenderade 3 liter vatten om dagen (!). Men det gjorde iaf att jag fick lite mer mjölk!

    Annars, och jag vet att det inte är det man vill men, sluta helamma... Gå över till ersättning om det är för jobbigt. Att amma ska inte vara stressigt, det mår varken bebis eller mamman bra av!

  • Tue 2 Apr 2019 15:24
    #4

    Kanske du helt enkelt inte har tillräckligt med mjölk och behöver ge mera ersättning. Jag fick aldrig tillräckligt och delammade första ungen.

  • Tue 2 Apr 2019 18:56
    #5

    Sålänge din tjej går upp i vikt som hon ska och kissar normalt antal blöjor per dag så behöver du definitivt inte oroa dig för att du har för lite eller för tunn mjölk. Så om hon följer sin kurva och kissar normalt: släpp den tanken!

    Amningen är ju så mycket mer än mat för en liten bebis, det är närhet, trygghet, smärtlindring, sömngivande osv. Vissa bebisar är ju snuttigare än andra och gillar att ligga vid bröstet hela tiden även om de inte behöver för att de är hungriga eller törstiga. Det är helt normalt, MEN, kan ju kännas apjobbigt för mamman. Så som någon ovanför skrev, om du inte orkar så är ett alternativ att köra ersättning istället. Och napp istället för bröstet mellan målen.

    Som Buobä skriver så är det ju väldigt vanligt att bebisarna har en utvecklingsfas vid åtta veckor där de är extremt griniga, vill äta hela tiden och gråter/skriker när de inte får äta. Så har det varit med alla mina barn (det suger! Men går över!). Orkar du och känner dig motiverad att amma så kör bara på, testa att ge napp mellan amningarna och se om dottern blir nöjdare med napp, ha henne i bärsele kanske? Bär runt på henne mycket. Vissa barn är närhetskrävande.

    Jag delammade mina två första barn och lärde mig då att en bebis i princip aldrig tackar nej till en flaska ersättning. Jag var precis som du orolig för att barnen alltid drack en stor flaska ersättning efter amningen om vi gav dem, men läste en massa om det och insåg att även en mätt bebis klunkar i sig ersättning efter att ha ammat, för det är så enkelt att dricka ersättning ur flaska jämfört med att amma. Det är typ som att ge någon en stor lösgodispåse efter pizzan på fredagskvällen. Egentligen är man mätt men nog äter man en massa godis ändå! :))

    Sen kan det ju möjligen vara så också att din dotters grepp inte är helt optimalt, och det är därför amningen tar sån tid, men det märker man oftast på viktuppgång (att de inte går upp alltså) eller såriga bröstvårtor.

    Håll ut! Och gör det som känns bäst med amning och ersättning, inget är fel!

  • Tue 2 Apr 2019 19:00
    #6

    Men skriker hon för att du lägger bort henne eller när du tar bort bröstet? Tänker om du lägger bort henne så skriker hon kanske av att hon vill ha närhet. Men du kanske redan har testat typ bärsjal eller bärsele? Det är ju guld när de är närhetskrävande.

    Annars om det gäller mat så har du fått bra tips; ät och drick mer för att se om du får mer bröstmjölk eller så kanske hon behöver mer ersättning.

  • Wed 10 Apr 2019 11:20
    #7
    gulledig skrev 2019-04-02 14:00:00 följande:

    Har en liten tjej som blir 8 veckor idag. Jag har sedan två veckor tillbaka börjat ge ersättning 1-2 gånger om dagen då jag ammade henne KONSTANT. Jag kan amma 3 timmar i sträck och hon skriker så fort jag lägger ner henne. Ibland kan hon vara nöjd 10-15 min, men sen vill hon amma direkt igen.

    Med ersättningen känns det som hon blir lite nöjdare och kan vara utan att amma i upp till en timme ibland, vilket är en stor dröm för mig då jg annars inte fick någonting gjort än mindre att jag hann äta.

    Nu de senaste dagarna har jag gjort som förut, ammat hela dagen och gett ersättningen fram mot kvällen, men idag har jag ammat från 9 på morgonen till 13 och kunde ändå efter det ge henne 200ml ersättning.

    Dessutom ammade hon i ca 10 min efter det också.

    Vad ska jag göra? Hon är nöjd på alla andra sätt, har bytt blöja, verkar inte ha ont någonstans osv. Hon är bara riktigt hungrig hela tiden.

    Har någon annan haft liknande? Något råd?


    Det är helt normalt att ett sånt litet barn ammar så länge, det gjorde min son oxå. Man satt ju hela dagarna och ammade ibland. Det e bara att stå ut, vet att man känner sig väldigt låst men det e ju en sån kort tid dom ammar så pass länge.
  • Wed 10 Apr 2019 11:55
    #8

    Mitt första barn ville också amma heeeeela tiden.

    I mitt fall berodde det på att bebisen somnade när han ammade och mer låg vid bröstet och mys-åt. Varje gång jag skulle lägga ned honom så vaknade han och kom på att han ju egentligen var hungrig. Jag fick rådet av BVC att försöka hålla honom vaken tills han ammat klart genom att peta lite försiktigt på kinden.

Svar på tråden Amma + ersättning, ändå aldrig nöjd.