• Härrbert

    Min fru hatar min syster

    Hej,

    jag är en gift familjefar som behöver lite vägledning.

    Min syster är en mycket ytlig person, egenföretagare och affärskvinna.

    Hon lägger ner mycket tid på sitt företag/arbete som hon brinner för och ägnar kanske inte tillräckligt med tid till sina barn.

    Som mamma så är hon inte den varma kärleksfulla idealiska mysmamman. Hon skämmer bort barnen med mycket prylar, istället för att ge dem kärlek, som kompensation för sitt upptagna arbete.

    Hon och hennes man har nyligen skilt sig och han har flyttat ut. Vet inte riktigt hur de gör med barnen nu men antar att det kommer bli varannan vecka framöver, vilket också blir sämre för dem, då pappan är ungefär lika frånvarande som min syster gällande barnen.

    Min fru är den raka motsatsen till min syster.

    Hon arbetar som socialsekreterare och har en lång utbildning inom ämnet. Hon är väldigt uppmärksam på olika beteenden hos människor för att sedan analysera och slutligen döma.

    Hon stör sig mycket på min syster och på att jag inte kritiserar hennes beteende trots att jag håller med min fru då hon gör det. Kritiken måste komma från mig och helst vara hårt dömande om den ska vara värd att noteras.

    När vi har familjeträffar ca 5 gånger om året stör min fru sig på att jag ger min syster mer uppmärksamhet än henne, vilket jag tycker är konstigt då vi inte ses lika ofta.

    Allt som händer beteendemässigt mellan mig och min syster under de här träffarna memoreras och sparas i min frus arkiv för att sedan när som helst plockas fram och diskuteras.

    Vi har haft dessa familjeträffar under 4 års tid och varje nytt tillfälle blir bara en rad av nya negativa beteendenotiser som sparas i arkivet, vilket med andra ord betyder att läget försämras då färre positiva händelser sparas.

    Hon kallar min och min systers relation för ?mental incest? då jag sällan säger något negativt om henne.