• Härrbert

    Min fru hatar min syster

    Hej,

    jag är en gift familjefar som behöver lite vägledning.

    Min syster är en mycket ytlig person, egenföretagare och affärskvinna.

    Hon lägger ner mycket tid på sitt företag/arbete som hon brinner för och ägnar kanske inte tillräckligt med tid till sina barn.

    Som mamma så är hon inte den varma kärleksfulla idealiska mysmamman. Hon skämmer bort barnen med mycket prylar, istället för att ge dem kärlek, som kompensation för sitt upptagna arbete.

    Hon och hennes man har nyligen skilt sig och han har flyttat ut. Vet inte riktigt hur de gör med barnen nu men antar att det kommer bli varannan vecka framöver, vilket också blir sämre för dem, då pappan är ungefär lika frånvarande som min syster gällande barnen.

    Min fru är den raka motsatsen till min syster.

    Hon arbetar som socialsekreterare och har en lång utbildning inom ämnet. Hon är väldigt uppmärksam på olika beteenden hos människor för att sedan analysera och slutligen döma.

    Hon stör sig mycket på min syster och på att jag inte kritiserar hennes beteende trots att jag håller med min fru då hon gör det. Kritiken måste komma från mig och helst vara hårt dömande om den ska vara värd att noteras.

    När vi har familjeträffar ca 5 gånger om året stör min fru sig på att jag ger min syster mer uppmärksamhet än henne, vilket jag tycker är konstigt då vi inte ses lika ofta.

    Allt som händer beteendemässigt mellan mig och min syster under de här träffarna memoreras och sparas i min frus arkiv för att sedan när som helst plockas fram och diskuteras.

    Vi har haft dessa familjeträffar under 4 års tid och varje nytt tillfälle blir bara en rad av nya negativa beteendenotiser som sparas i arkivet, vilket med andra ord betyder att läget försämras då färre positiva händelser sparas.

    Hon kallar min och min systers relation för ?mental incest? då jag sällan säger något negativt om henne.

    Min fru anser att jag ska älska henne mer än min syster och kan inte skilja på äktenskapskärlek och syskonkärlek.

    Jag har haft min syster i 38 år och vi har starka blodsband vilket jag inte tycker är något konstigt.

    Har varit tillsammans med min fru i 5 år.

    Vi kan säga att finns runt 30st olika händelser som varav en kan plockas fram när som helst för att sedan diskuteras från morgon till kväll under en hel veckas tid. Dessa diskussioner brukar infalla då det är nära till nästa familjeträff.

    Jag tycker inte detta är hälsosamt för våra barn som får drabbas av dessa grälen under såna långa perioder.

    Vad gör jag?

  • Svar på tråden Min fru hatar min syster
  • Anonym (m)

    Kvinnor ältar mer när det gäller relationer och personer. Jag är kvinna och undrar om du gör följande fel enligt din fru:
    Du berättar saker som din fru tycker är utlämnande/ för privat
    Din syster respekterar inte att hon är i din frus revir utan beter sig som hon är hemma.

  • Anonym (K)

    Nu vet ju inte jag vad det är för 30 grejer som kan tas upp när som helst men ärligt talat låter hon som hur min yngre syster snackar med sina vänner... (Hon är 20). Hon måste kunna släppa saker och kunna komma till en familjesammankomst utan dessa 30 grejer i tankarna!

    Det är helt sjukt att hon tycker hon ska ha mer uppmärksamhet av dig än systern om ni ses ynka 5 gånger om året, herregud... är det samma sak om ni är på en fest eller middag med vänner eller bara när systern är med? Varför ska hon ens med på dessa sammankomster om hon hatar henne så mycket? Hon låter mycket avundsjuk... och ärligt talat, om ni bara ses 5 gånger om året kan ni verkligen göra en så grov analys om deras relation till barnen då?

    Jag tycker du ska tala om för din fru att du faktiskt inte vill höra på allt negativt hon har att säga, man blir ju ledsen? Liksom okej man kan inte älska alla men att tala negativt om någon i en vecka innan man ska träffa personen är sjukt...

  • beccagranen

    Det finns väl en oskriven regel, jag kan kritisera min familj men ingen annan. Både jag och min man har systrar som är olika oss, det betyder inte att dom gör fel men blir ett samtalsämne hemma. Dock respekterar vi varandras familj och vet vart gränsen går, vi brukar säga att man väljer inte sin familj men blodsbanden är ändå viktiga. Och det skulle jag sagt till min partner, du behöver inte älska henne men det är min syster.

  • Anonym (Prylar är rätt bra kompensation)

    Prylar och pengar är en rätt bra kompensation för kärlek och tid från sina föräldrar. Inte när man är liten, då är det skit, men i tonåren funkar det.

    Så din fru behöver skärpa sig, sluta vara så vänstervriden (de är alla socialsekreterare undantagen är istället SD och det är nästan lika illa) och respektera din syster. 

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Prylar är rätt bra kompensation) skrev 2019-04-02 19:48:10 följande:

    Prylar och pengar är en rätt bra kompensation för kärlek och tid från sina föräldrar. Inte när man är liten, då är det skit, men i tonåren funkar det.

    Så din fru behöver skärpa sig, sluta vara så vänstervriden (de är alla socialsekreterare undantagen är istället SD och det är nästan lika illa) och respektera din syster. 


    Varför drar du in politik i detta? Räcker det inte med att säga att hon bör respektera hans syster? 
  • Anonym (Prylar är rätt bra kompensation)
    Anonym (ooo) skrev 2019-04-02 20:43:34 följande:
    Varför drar du in politik i detta? Räcker det inte med att säga att hon bör respektera hans syster? 
    Det var mest en förklaring på varför frun är som hon är, men du har rätt.
  • Anonym (suck)

    Jag har inte tålamod för sådana personer. Jag hade sagt till frun att min syster har varit en betydande del i mitt liv i 38 år och kommer finnas där tills vi dör, det är garanterat. Du har funnits här i fem år, och kommer antagligen inte finnas här länge till om du inte ändrar attityd.

  • Anonym (Exfru)

    Fortsätt ha bra relation med din syster.Din fru har inte så mycket att säga om detta.

  • annabellelee

    Din fru verkar reta sig väääldigt mycket. Min man har vissa otrevliga släktingar, men inte går jag ältar dem dagligen. Det måste vara något merän att hon bara ogillar henne! Avundsjuka? Annat?

  • Anonym (Usch)

    Tycker det låter riktigt illa det din fru gör. Säg ifrån och kräv att hon respekterar både dig och era barns rätt att slippa höra det här snacket.

    Minns hur mina föräldrar kunde sitta och diskutera diverse släktingar efter att man träffat de. Ju äldre jag blev ju värre insåg jag att det var. Risken är ju att barnen tar efter beteendet, vill hon verkligen att de ska bete sig så?

    Väldigt oproffsigt som utbildad socionom att dömma någon utifrån hur en person beter sig 5 gånger om året i ett specifikt sammanhang.

Svar på tråden Min fru hatar min syster