• Äldre 2 Apr 19:06
    1140 visningar
    19 svar
    19
    1140

    Överviktiga barn

    Då har minstingen vart på hälsokontroll och är på gränsen till fetma (två steg över medel). 129cm lång och 29kg. Vad gör vi för fel, när båda barnen är överviktiga? Det enda målet mat äter dom hemma (middag) frukost, lunch och middag i skolan. 6 åringen har dans 2 ggr i veckan efter skolan, gymnastik 2ggr i veckan i skolan. På fritiden är hon gärna ute och leker ute med kompisar och dom är i full språng.

    En normal portion för henne är ex en halv kotlett och en potatis + sallad. Ibland vill hon ha en frukt till kvällsmat, ex 1 kiwi. Vi äter sällan hämtmat, godis endast på lördag, begränsar med en skål på ca 1-1,5 dl. Sällan chips, bakverk,läsk. Dryck vatten eller mjölk.

    Ex på hur vi äter denna veckan:

    Mån: laxsida + potatis, sallad o kall sås

    Tis: krämig Pasta med kycklingfilé, bladspenat

    Ons: stekt torsk, potatismos och dillsås

    Tors: viltbiffar, potatis, svampsås sallad

    Fred: tacopaj sallad

    Lörd: räkor, kräftor med aioli

    Sön: älgstek, potatis och rotfrukter

    Är detta dålig mat enligt er? Inser att det inte är en dietkost men jag tänker väl att maten ska vara god och varierad? Eller hur ska man göra för att förbättra vår kost?

  • Svar på tråden Överviktiga barn
  • Äldre 2 Apr 19:08
    #1

    * det enda målet mat hemma är middag på vardagar. Frukost, lunch och mellanmål i skolan.

  • Äldre 2 Apr 20:24
    #2

    Det enda jag spontant reagerar på är att ni äter såser p krämig pasta nästan varje dag dvs det kanske blir för mycket fett?

  • Äldre 2 Apr 20:26
    #3

    Precis som en del är naturligt smala hur mycket de än stoppar i sig så har en del extremt lätt att lägga på sig. Ny forskning visar att det i princip är förprogrammerat.

    Att en del kan äta som hästar och fortsätta vara smala är helt socialt accepterar men när nån är lagd åt det rundare hållet finns ingen sådan social acceptans utan allt skuldbeläggs.

    Hur är resten av familjen byggd?

    Barnen kanske äter mer i skolan än hemma?

  • Äldre 2 Apr 20:29
    #4

    Men du måste ha missförstått nåt. Min som är 130 och väger 29,7 och är absolut inte tjock alls. Klllar man dina mått på BMI är det normalviktigt.

  • Äldre 2 Apr 22:45
    #5

    Medel betyder ju att lika många måste ligga over som ligger under - annars skulle det ju inte vara ett medel. Det är ju fortfarande normalt.

    Den maten blir man inte tjock av.

  • Äldre 2 Apr 22:53
    #6

    Låter helt sunt. Barn måste ju få i sig fett också och ska inte leva på dietmat. Diskutera skolmaten med skolan?

  • Elin P
    Äldre 4 Apr 10:53
    #7

    Om man knappar in 129 cm och 29 kg för en 6-åring i tabell för ISO-bmi är det ju inte fetma utan endast strax över gränsen till övervikt. Jag har en 7,5 åring som vi har fått veta att han ligger strax under gränsen till övervikt = alltså väl värt att tänka igenom kosten men ingen fara. Han har liknande mått som din dotter TS. Det är ju toppen om man kan ta tag i saken innan det blir ett stort problem, så tänker jag.

    Det jag försöker göra nu är att begränsa socker, han är väldigt förtjust i sådant. Han vill gärna äta mycket vitt bröd och sötad yoghurt. Det kan man ju ersätta med naturell yoghurt och knäckebröd för det mesta. Har varit lite slapp med detta tidigare men kommer att sluta köpa hem den söta yoghurten nu samt inte det bröd som han tycker mest om (rostat vitt). Han är heller inte så förtjust i grönsaker så jag kommer att försöka motivera honom att äta mer av det. Kommer också att säga nej till sötsaker om det inte är fredag eller lördag, och då bara låta honom äta en begränsad mängd. Enklast är ju att man bara köper hem bra saker, då kan barnet inte äta onyttigt. Tror inte på att begränsa vanlig mat såvida inte barnet äter helt ohejdat men det gör inte min son.

  • Elin P
    Äldre 4 Apr 10:55
    #8

    Jag pratar ingenting om vikt med min son utan säger att vi inte ska äta sött för att det inte är bra för kroppen och man kan få hål i tänderna. Att kroppen behöver vitaminer. Vikten behöver man inte alls blanda in i den här åldern.

  • Äldre 4 Apr 19:22
    #9

    Det ör ju samma för barn som med vuxna, du kan leva på chips och godis och ändå vara smal, det är mängden kalorier som räknas.

    Er kosthållning låter bra, men vad äter barnen på förskola/fritids/skola?

    Vi har 4 barn och inget är överviktigt, vi äter nog lite för mycket godis och chips mellan varven och även läsk. Både min man och jag är normalviktiga så de har ju goda förutsättningar. Hur ser du och din man ut?

  • Äldre 4 Apr 21:35
    #10

    Ser ju ut som ni äter varierat och bra. Kanske att lite mer grönsaker vore bra. Om du med "sallad" menar grönsallad och gurka är det ju inte så mycket mer än vatten. Några småtomater var på tallriken innan maten serveras, eller en skalad morot eller så. 

    Bra matvanor och mycket rörelse är ju grunden. Lär man sig att gilla grönsaker, frukt och rörelse har man bättre chans att hålla en sund vikt framöver, även om man är lite rund nu. Tänker jag. Fest och helg kan såklart vara glass och godis ibland, men också färska bär till helgfrukost och någon rolig exotisk frukt till efterrätt. 

    Väldigt många barn rör sig för lite (även om föräldrarna tycker att de är aktiva) eftersom vi normaliserat stillasittande så mycket. Om barn i den åldern inte gick i skolan eller hade skärmar skulle de väl vara i rörelse minst halva sin vakna tid om inte mer... 
    Kanske satsa på minst en fysisk familjeaktivitet per ledig dag (helg, lov) utöver dans och kompislek. T.ex. gå till simhallen, ta en cykeltur, hoppa på studsmattan tillsammans, promenera till skogen och plocka blommor. Så har ni gjort vad ni kan. 

  • Äldre 5 Apr 15:40
    #11

    Vad konstigt att det går in som normalviktig på BMI räknare. På tabellen vi fick så ligger hon på gränsen till fetma, två steg över medelkurvan. Första steget över är övervikt och nästa steg fetma. 

    När man tittar på henne så ser hon inte fet ut, hon har en kraftigare byggnad men inte så att man reagerar på att hon är överviktig, och det  höll sköterska med om.
    Vi andra i familjen är väl ganska normalviktiga. Mannen är en storlek S/M 182 läng och runt 80kg. Jag själv är 168cm vägar 67kg klär mig i storlek 38. 

  • Anonym (..)
    Äldre 5 Apr 16:13
    #12
    -1
    beccagranen skrev 2019-04-02 19:06:34 följande:

    Då har minstingen vart på hälsokontroll och är på gränsen till fetma (två steg över medel). 129cm lång och 29kg. Vad gör vi för fel, när båda barnen är överviktiga? Det enda målet mat äter dom hemma (middag) frukost, lunch och middag i skolan. 6 åringen har dans 2 ggr i veckan efter skolan, gymnastik 2ggr i veckan i skolan. På fritiden är hon gärna ute och leker ute med kompisar och dom är i full språng.

    En normal portion för henne är ex en halv kotlett och en potatis + sallad. Ibland vill hon ha en frukt till kvällsmat, ex 1 kiwi. Vi äter sällan hämtmat, godis endast på lördag, begränsar med en skål på ca 1-1,5 dl. Sällan chips, bakverk,läsk. Dryck vatten eller mjölk.

    Ex på hur vi äter denna veckan:

    Mån: laxsida + potatis, sallad o kall sås

    Tis: krämig Pasta med kycklingfilé, bladspenat

    Ons: stekt torsk, potatismos och dillsås

    Tors: viltbiffar, potatis, svampsås sallad

    Fred: tacopaj sallad

    Lörd: räkor, kräftor med aioli

    Sön: älgstek, potatis och rotfrukter

    Är detta dålig mat enligt er? Inser att det inte är en dietkost men jag tänker väl att maten ska vara god och varierad? Eller hur ska man göra för att förbättra vår kost?


    Om maten inte innehållit mer grönsaker än sallad 2 av 7 dagar och spenatblad en dag så låter det extremt ohälsosamt. Minst halva tallriken bör bestå av varierade grönsaker, 4 eller fler olika sorter per måltid är en bra hållpunkt. Om hon inte är van vid att äta grönsaker är risken dessutom att hon inte gör det i någon större utsträckning i skolan, så då bör ni kompensera med ännu mer grönt och mindre annat på kvällarna.

    Med tanke på storleken på portionerna hon äter skulle jag även fundera på hur mycket av alla feta såser hon får till det. Är det mer än 1/4 tesked per gång så kommer större delen av kalorierna hon får i sig från ohälsosamma smör-/grädd/ägg-såser. Det finns massvis med nyttiga och goda såser man kan göra istället, t.ex. guacamole, pico de gallo, mojo rojo, och många fler.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 5 Apr 16:47
    #13

     Vad får barnen att äta mer än middag på lördag och söndag?

  • Äldre 5 Apr 16:54
    #14
    beccagranen skrev 2019-04-05 15:40:43 följande:

    Vad konstigt att det går in som normalviktig på BMI räknare. På tabellen vi fick så ligger hon på gränsen till fetma, två steg över medelkurvan. Första steget över är övervikt och nästa steg fetma. 

    När man tittar på henne så ser hon inte fet ut, hon har en kraftigare byggnad men inte så att man reagerar på att hon är överviktig, och det  höll sköterska med om.

    Vi andra i familjen är väl ganska normalviktiga. Mannen är en storlek S/M 182 läng och runt 80kg. Jag själv är 168cm vägar 67kg klär mig i storlek 38. 


    Fast så är det ju inte att kurvorna är en spikad gräns för övervikt och fetma. Det är ju mer som spelar in, som längd. BMI är ju helt ok
  • Äldre 5 Apr 18:10
    #15
    Anonym (..) skrev 2019-04-05 16:13:17 följande:
    Om maten inte innehållit mer grönsaker än sallad 2 av 7 dagar och spenatblad en dag så låter det extremt ohälsosamt. Minst halva tallriken bör bestå av varierade grönsaker, 4 eller fler olika sorter per måltid är en bra hållpunkt. Om hon inte är van vid att äta grönsaker är risken dessutom att hon inte gör det i någon större utsträckning i skolan, så då bör ni kompensera med ännu mer grönt och mindre annat på kvällarna.

    Med tanke på storleken på portionerna hon äter skulle jag även fundera på hur mycket av alla feta såser hon får till det. Är det mer än 1/4 tesked per gång så kommer större delen av kalorierna hon får i sig från ohålsosamma smör-/grädd/ägg-såser. Det finns massvis med nyttiga och goda såser man kan göra istället, t.ex. guacamole, pico de gallo, mojo rojo, och många fler.
    1/4 tesked sås, menar du allvar??
  • Äldre 5 Apr 18:18
    #16

    100 g Gräddsås (Klassisk gräddsås fett 6% Kelda) innehåller 88 kcal. En portion (70 g) innehåller 62 kcal.

    Guaccamole: Det finns 23 kalorier i Guacamole (1 msk). Det finns 46 kcal i Guacamole (1 portion) (29g).

  • Äldre 5 Apr 19:23
    #17
    beccagranen skrev 2019-04-05 15:40:43 följande:

    Vad konstigt att det går in som normalviktig på BMI räknare. På tabellen vi fick så ligger hon på gränsen till fetma, två steg över medelkurvan. Första steget över är övervikt och nästa steg fetma. 

    När man tittar på henne så ser hon inte fet ut, hon har en kraftigare byggnad men inte så att man reagerar på att hon är överviktig, och det  höll sköterska med om.

    Vi andra i familjen är väl ganska normalviktiga. Mannen är en storlek S/M 182 läng och runt 80kg. Jag själv är 168cm vägar 67kg klär mig i storlek 38. 


    Om du tittar på BMI tabell för barn så har hon med 29 kg till 129 cm precis passerat gränsen för övervikt, hennes BMI är 17,43 och gränsen är 17,34 om man är precis 6 år. Är hon däremot närmare 6,5 ligger hon precis under gränsen.

    Men tänker på de grytor, såser och potatismos ni gör, hur ser det ut med fett, grädde osv i dem? Vad har ni för matfett på smörgåsarna?

    Jag kämpar själv med att få upp vikten på min minsta som äter dåligt, och berikar allt han äter med feta produkter för att öka kaloriintaget, alla såser med smör, Bregott på kex och smörgåsar, smör på grönsaker, grädde i potatismoset, olja i nyponsoppan, ger kaloririka drycker osv.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 6 Apr 12:41
    #18

    Jag tror inte att ett barn blir överviktigt på riktig mat, om barnet rör sig ordentligt varje dag, minst en timme.

    Problemet ligger oftast i mellanmålen och småplock.

  • Wed 24 Apr 2019 20:22
    #19

    Jag tycker att ni alla här inne har missat en sak...


     


    TS, det låter som om ni äter alldeles ypperligt fin och bra mat! Fett i maten är bara bra, och era måltider är varierande och allsidiga. :) Mer grönsaker kunde förstås inte skada.

    Dock förtäljer ditt inlägg ingenting om matportionerna. Det kan det ju vara så att kaloriintaget på en hel dag ändå blir för mycket, hur bra maten än är! Vi alla människor är olika och har olika aptit. Dina barn kanske helt enkelt är matglada och äter lite lite för mycket vid varje måltid och det räcker för att det i stora taget ska bli ett överskott av kalorier varje dag vilket resulterar i en långsam viktuppgång.


    Om kvällarna behöver vi människor inte äta så stora matportioner då det främst är under dagarna som vi behöver energi. Kanske ska ni i familjen se över om middagarna kan vara lite lättare i kaloriintag och ha dessa stadigare rätter som luncher om helgerna? Om det är svårt att begränsa hur mycket barnen äter.


    Alternativt kanske se över så att inte portionerna blir alldeles för stora.


    Bara mitt högst subjektiva tips! :) Lycka till!

Svar på tråden Överviktiga barn