• Anonym (Hannah)

    Umgänge

    Hej,

    Har tre barn i åldrarna 2, 4, 6.

    Pappan ska nu få umgänge med barnen men suttit i fängelse ett år. Umgängesstöd ska vara med och jag har fått förslag klockan 9.00 Lördagar. Annars arbetar jag 40 timmar i veckan mån-fre och barnen är på förskola och sexårsverksamhet lite över dessa 40 timmar i veckan. 

    Vad är bäst, har någon tips?
    3 timmar vv lördag med umgängesstöd kl 9.00 
    eller 1 timme varje lördag klockan 9.00. 
    Eller har någon annat förslag på schema? vill gärna ha nån helg utan måsten.
    Jag är väldigt trött på helgerna då jag är ensam med 3 barn och jobbar heltid och känner att de kanske känns mycket gå upp varje lördag 7.30 fixa tre barn och åka iväg med buss en halvtimme bort. Känns att jag kanske vill vara ledig ibland utan måsten på helgerna åtminstonde.

  • Svar på tråden Umgänge
  • Anonym (?)

    Vad är meningen med umgängena? Förstår din känsla om helgen. Varför inte på en vardag? När lägger de sig? Är tanken att umgängesstödet ska vara själv med honom och barnen senare?

  • BurningDiamond

    Vad är planen? Är siktet att det ska bli varannan vecka så småningom?

    Generellt så gäller korta men frekventa umgängen som successivt ökas tills barnen är trygga nog och mogna nog att kunna bo växelvis på ett eller annat schema.

    Jag hade tyckt att 1-2 timmar per umgängestillfälle, 2-3 ggr/vecka är en bra start.

  • Anonym (Förälder)

    Jag hade sagt nej till klockan 9 på morgonen.

    Fy för den stressen liksom.
    Hade sagt att det får bli senare vid 11.

    Och inte varje lördag.

    Förstår att vardagar är uteslutet för då hade ju umgängesstödet fått hämta på förskola.

  • Anonym (ace)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-04-04 07:30:09 följande:

    Jag hade sagt nej till klockan 9 på morgonen.

    Fy för den stressen liksom.
    Hade sagt att det får bli senare vid 11.

    Och inte varje lördag.

    Förstår att vardagar är uteslutet för då hade ju umgängesstödet fått hämta på förskola.


    Hur gagnas barnens relation med sin far, att bara ses varannan lördag? Speciellt för två-åringen.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (ace) skrev 2019-04-04 10:40:19 följande:
    Hur gagnas barnens relation med sin far, att bara ses varannan lördag? Speciellt för två-åringen.
    Det finns flera faktorer här.

    Mamman behöver faktiskt också få koppla av efter sin arbetsvecka och ska inte behöva fara runt varje lördag.
    Tycker du på riktigt det?
    Tycker du inte att mamman förtjänar att få koppla av lite?

    Då får väl pappa och umgängesstöd komma till orten där barnen bor.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-04-06 09:13:38 följande:
    Det finns flera faktorer här.

    Mamman behöver faktiskt också få koppla av efter sin arbetsvecka och ska inte behöva fara runt varje lördag.
    Tycker du på riktigt det?
    Tycker du inte att mamman förtjänar att få koppla av lite?

    Då får väl pappa och umgängesstöd komma till orten där barnen bor.
    Umgänget är inte till för föräldrarna, det är till för barnen. Barnen har rätt till att lära känna och skapa en relation med sin far, all forskning visar på täta och korta umgängen är det bästa för dem. Det tycker jag på fullaste allvar.
    Hur föräldrarna väljer att lösa logistiken kring umgänget är upp till dem.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (ace) skrev 2019-04-06 09:26:41 följande:
    Umgänget är inte till för föräldrarna, det är till för barnen. Barnen har rätt till att lära känna och skapa en relation med sin far, all forskning visar på täta och korta umgängen är det bästa för dem. Det tycker jag på fullaste allvar.
    Hur föräldrarna väljer att lösa logistiken kring umgänget är upp till dem.
    Det säger jag inget om.

    Ja fast här känns det inte som att mamman har mycket till val direkt när det gäller logistiken.

    De har ju speciella lokaler som ska användas till sånt här.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-04-06 09:33:45 följande:
    Det säger jag inget om.

    Ja fast här känns det inte som att mamman har mycket till val direkt när det gäller logistiken.

    De har ju speciella lokaler som ska användas till sånt här.
    Sitter pappan fortfarande inne? Tycker det är lite tvetydigt i TS.
  • Anonym (mm)
    Anonym (ace) skrev 2019-04-06 09:26:41 följande:

    Umgänget är inte till för föräldrarna, det är till för barnen. Barnen har rätt till att lära känna och skapa en relation med sin far, all forskning visar på täta och korta umgängen är det bästa för dem. Det tycker jag på fullaste allvar.

    Hur föräldrarna väljer att lösa logistiken kring umgänget är upp till dem.


    Fast ingen gynnas av att mamman blir utbränd.

    Det är primärt umgängesförälderns ansvar att genomföra umgänget. Det boföräldern gör är ren bonus och inget man kan kräva.

    Undrar också vad syftet med umgänget är? Vad har man för tidsplan? Är det här någon sorts upptrappning eller är det så här umgänget kommer att se ut över tid?
Svar på tråden Umgänge