• Designstudenter

    Vad är jobbigast med att tvätta?

    Hej allihopa!
    Vi är några studenter som studerar industridesign vid Umeå Universitet.
    Vi har nu ett projekt där vi undersöker framtida koncept kring rengöring och hantering av textilier och hoppas, genom att diskutera detta ämne här på familjeliv, nå vår målgrupp.
    Vi undrar vad upplever ni är det jobbigaste/värsta med att tvätta? Vad är det roligaste/smidigaste? Vad för utrustning använder ni och vart är den placerad i ert hem? Om ni fick drömma helt, hur tror ni att tvättning kommer att se ut i framtiden?

    ALLA tankar och svar rörande alla aspekter av tvätt uppskattas!

    Tack på förhand,
    Designstudenterna :D

  • Svar på tråden Vad är jobbigast med att tvätta?
  • Anonym (Tja)

    Vår tvättmaskin måste torkas ytterst vid trumman efter varje tvätt. Blir alltid en massa vatten kvar och torkar man inte upp det luktar det snabbt surt.

  • Anonym (Färg)

    Det jobbigaste med att tvätta är alla förbaskade färger i kläderna,
    Blir lätt fel när man är färgblind, men annars så har jag inga problem.

  • Glinda från Oz

    Jag tycker tvätta är en av de roligaste hushållssysslorna. Jag bor i lägenhet och har ingen tvättmaskin hemma, det är lätt att få tvättid här men det jobbigaste är ändå att man måste passa en tid. Inte bara när man ska vara i tvättstugan utan att man inte kan vänta en timme extra med att plocka ut tvätten för då hinner den inte torka i tid. Jag har svårt att torka i lägenheten av olika anledningar.

    Utrustningen i tvättstugan är tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, torkrum och mangel. Jag använder allt utom mangeln.

    Vi kommer ha ännu energisnålare maskiner i framtiden och förmodligen bättre tvättmedel som klarar ännu lägre temperaturer.

  • KurtKoben
    Designstudenter skrev 2019-04-04 10:48:22 följande:

    Hej allihopa!
    Vi är några studenter som studerar industridesign vid Umeå Universitet.
    Vi har nu ett projekt där vi undersöker framtida koncept kring rengöring och hantering av textilier och hoppas, genom att diskutera detta ämne här på familjeliv, nå vår målgrupp.
    Vi undrar vad upplever ni är det jobbigaste/värsta med att tvätta? Vad är det roligaste/smidigaste? Vad för utrustning använder ni och vart är den placerad i ert hem? Om ni fick drömma helt, hur tror ni att tvättning kommer att se ut i framtiden?

    ALLA tankar och svar rörande alla aspekter av tvätt uppskattas!

    Tack på förhand,
    Designstudenterna :D


    Jag tycker det jobbigaste är att överhuvudtaget dela tvättstuga med ett helt hus av folk, där merparten inte verkar fatta något så enkelt som att lämna tvättstugan i ett godtagbart skick när man är klar. 
    Finns få ställen som verkligen kan få en att hata grannarna som tvättstugan.
    Nu har vi ivarjefall fått digital tvättavla, så nu går det inte att dra över på sin tvättid längre som princip var standard förr.
    Så något som får upp den generella hygiennivå av tvättstugan vore alltså bra.
  • Anonym (P)

    Det jobbigaste är att moderna tvättmaskiner inte sköljer ordentligt. Att gå runt med en massa tvättmedelsrester direkt mot huden är mindre trevligt. Och snackar vi gemensamma tvättstugor är problemet att de knappt går att använda om man inte tål parfym. Herrejävlar vad somliga överdoserar!

  • Meriall

    Enda jobbiga är att trä på nya påslakan på täcken efteråt...

    Saknar ett torkskåp (bor för litet), det är mkt bättre än torktumlare.

  • Fliselisan

    Det jobbigaste är att vika in tvätten efteråt.

    Vi har tvättstuga bredvid köket, med torkskåp, torktumlare och tvättmaskin. Tycker om att tvätta, brukar faktiskt ta med mig kaffe in till tvättstugan och där få en stund i lugn och ro medan maken håller koll på minstingen.

    Alla våra maskiner är nya, har inte märkt att maskinen sköljer dåligt. Använder flytande ekologiskt tvättmedel.

  • BurningDiamond
    Designstudenter skrev 2019-04-04 10:48:22 följande:

    Hej allihopa!
    Vi är några studenter som studerar industridesign vid Umeå Universitet.
    Vi har nu ett projekt där vi undersöker framtida koncept kring rengöring och hantering av textilier och hoppas, genom att diskutera detta ämne här på familjeliv, nå vår målgrupp.
    Vi undrar vad upplever ni är det jobbigaste/värsta med att tvätta? Vad är det roligaste/smidigaste? Vad för utrustning använder ni och vart är den placerad i ert hem? Om ni fick drömma helt, hur tror ni att tvättning kommer att se ut i framtiden?

    ALLA tankar och svar rörande alla aspekter av tvätt uppskattas!

    Tack på förhand,
    Designstudenterna :D


    Jobbigast är förarbetet, sortera, tömma fickor, räta ut korvade strumpor osv.
    Det roligaste är väl doften av nytvättat när man plockar ut ur tumlare/torkskåp.
    Vet inte vilka märken och modeller på maskinerna, de är placerade i gemensam tvättstuga.

    I framtiden tror jag att man kommer tvätta mer med saker som bakterier och enzymer och minska/sluta med vatten och minska/sluta med mekanisk tvätt.
Svar på tråden Vad är jobbigast med att tvätta?