• Lillinde

    Tajma ägglossning vid insemination

    Hej!

    Egentligen vill jag nog bara starta en konversation och höra om andras erfarenheter kring insemination. Jag är singel, 35 år och har bestämt mig för att skaffa barn på egen hand. För tre dagar sen fick jag glad gubbe på Clearblues ägglossningstest men svagare streck än kontrollstrecket på RFSU's samtidigt. Jag får alltid en äggviteliknande flytning ca ett dygn innan min oerhört tydliga ägglossningssmärta. När cb visade positiv gubbe kände jag inga tecken på ägglossning i min kropp. Ringde Danmark dagen efter och de tyckte att jag skulle komma ner och inseminationen gjordes i förrgår em. Trots att de test jag tog efter det var negativa. Det kändes inte bra, då min egen kropps signaler inte var där.

    Igår em/kväll fick jag äggviteflytningen och testade då positivt för ägglossning med både cb och RFSU. Så min ägglossning (och tillhörande smärta) kommer nog ikväll/natt. Eftersom de upptinade spermierna bara lever i max 24 h så finns det ingen chans att jag blivit gravid och därmed kastat 13-14 000 kr i sjön.

    Nu känner jag min kropp, och vet därmed när jag har ägglossning (dock var jag inte cool nog att våga vänta och lita på det den här gången). Men jag funderar då på hur vanligt det är att man faktiskt inte insemineras kring ägglossning, för de som bara har tester att gå på, som uppenbarligen kan visa fel.

    Vad har ni för erfarenheter kring att pricka rätt vid insemination? :)

  • Svar på tråden Tajma ägglossning vid insemination
  • Aliona

    Jag gjorde insemination i Danmark för några år sedan, som har resulterat i en numera två-årig son. Men vilken underbar resa det var!

    Jag började med enbart äl-test, och testade då två gånger om dagen för identifiera omslaget. Jag ville inte ha hormonbehandling trots att jag var 38 år så jag började så här. Efter några försök föreslog dock min svenska gynekolog att vi skulle göra ul och ta äl-spruta för att öka chanserna. Man gör då ett ul vid viss tid i cykeln, mäter foliklarna, gyn räknar ut den ultimata tiden då du tar en äl-spruta hemma och sen insemineras du 24 timmar senare. Förrutom att du vet nästan garanterat och exakt när äl sker så kan du planera resan till Danmark mycket bättre.

    Mitt råd är att du försöker hitta en gyn som är beredd att hjälpa dig och gör sedan ul. Vi fick tips genom andra lesbiska par med barn, men du kan kanske fråga tex femis (om du är ensamstående). Det kostar ju en hel del per insemination, det är inte helt lätt att pricka äl, man har kortare tid med fryst sperma och det är ju inte ens garanterat att det tar sig även om allt blir rätt.

  • Lillinde

    Vad härligt att du lyckades! :) Och tack för ditt svar.

    För min del känner jag nu när jag testat att åka en gång, och jämfört äl-test med mina "symtom" att jag ska prova en gång till men då kommer jag gå på vad min kropp säger till mig. Den signalerar egentligen som en klocka när ägglossning kommer inom 24 h men jag blev helt enkelt stressad och tog deras råd, fast jag känner min kropp väldigt väl. Men om det inte lyckas pricka äl nästa gång ska jag ta ditt råd. :)

    Det jag funderar kring är statistiken: flera kan ju ha blivit inseminerade när de inte har ägglossning medan om man verkligen VET att man inseminerar precis ett par timmar innan eller efter äl så kanske procenten för att lyckas skulle vara högre?

    Lyckades du på första försöket efter att du fick ägglossningsspruta? :)

  • askyfullofstars

    Hej!

    Jag har blivit gravid via insemination i Danmark men jag körde på ovitrelle + VUL, hade nog inte chansat med stickor med så mycket pengar på spel. Blev gravid på andra försöket.

    Min klinik säkerställde även ÄL med VUL innan inseminationen, gjorde inte din klinik det?

  • Aliona
    Lillinde skrev 2019-04-04 17:50:44 följande:

    Vad härligt att du lyckades! :) Och tack för ditt svar.

    För min del känner jag nu när jag testat att åka en gång, och jämfört äl-test med mina "symtom" att jag ska prova en gång till men då kommer jag gå på vad min kropp säger till mig. Den signalerar egentligen som en klocka när ägglossning kommer inom 24 h men jag blev helt enkelt stressad och tog deras råd, fast jag känner min kropp väldigt väl. Men om det inte lyckas pricka äl nästa gång ska jag ta ditt råd. :)

    Det jag funderar kring är statistiken: flera kan ju ha blivit inseminerade när de inte har ägglossning medan om man verkligen VET att man inseminerar precis ett par timmar innan eller efter äl så kanske procenten för att lyckas skulle vara högre?

    Lyckades du på första försöket efter att du fick ägglossningsspruta? :)


    Så är det säkert, att chansen att lyckas är högre ju närmre man lyckad pricka äl. Jag missade att få ett neg äl-test innan pos en månad och då ville kliniken först inte ta emot mig eftersom det blev mer osäkert.

    Ja, jag lyckades första på första försöket med äl-spruta.

    Du ska naturligtvis göra det du känner dig mest bekväm med. Det är ju fördelen med att gå privat. Litar du på din kropp och känner att du har råd, så kör på det! Du kan också välja ul utan äl-spruta om du vill, så kan du gå båda på egen känsla och vetenskap ;)

    Sen händer det ibland saker i kroppen när man försöker bli gravid. Jag hade tex ganska kort lutealfas (10-11 dagar) vilket inte är idealiskt när man inseminerar, men när jag började försöka bli gravid blev den plötsligt 4 dagar längre! Efter graviditeten gick den tillbaka till vanligt igen..
  • Lillinde

    Askyfullofstars:

    Jag frågade om UL när jag ringde ner eftersom jag kände mig så osäker på det hela men det tyckte inte att det skulle vare sig göra till eller ifrån. Själv tänkte jag att hade kunnat bo på hotell nån dag om det visade sig att follikeln inte var tillräckligt stor. Problemet tycker jag var att i telefon pratade jag med en sekreterare, som agerade budbärare mellan mig och sköterskan så det blev ju ingen vidare diskussion.

    Nu vet jag bättre dock. :) Vart vände ni er för att få hjälp med ultraljud och spruta här i Sverige?

  • Lillinde

    @Aliona

    Ja, ett försök till på ostimulerad cykel men sen får det bli spruta. Och ev ett försök till efter det men sen går jag nog över på IVF.

    Förstår hur du menar med cykeln, min äl skulle kommit i måndags men kom nu ikväll istället. Och nästa gång ska jag heller inte prata med vänner och familj om att det är dags för ägglossning. I all välmening så är de så pepp och undrar hur det går ett par gånger om dagen. Och det är jättefint att alla är så glada och spända för min skull men det är också svårt att ta det lugnt själv då. Blir ju väldigt mycket fokus på det. Nästa gång ska jag inte ta semester och utan leva på som vanligt och bara åka om det känns 100 % rätt.

    Lite off topic, men hur är det att vara själv med en liten? Som ni trodde? Svårare? Lättare? :)

  • askyfullofstars
    Lillinde skrev 2019-04-04 19:28:49 följande:

    Askyfullofstars:

    Jag frågade om UL när jag ringde ner eftersom jag kände mig så osäker på det hela men det tyckte inte att det skulle vare sig göra till eller ifrån. Själv tänkte jag att hade kunnat bo på hotell nån dag om det visade sig att follikeln inte var tillräckligt stor. Problemet tycker jag var att i telefon pratade jag med en sekreterare, som agerade budbärare mellan mig och sköterskan så det blev ju ingen vidare diskussion.

    Nu vet jag bättre dock. :) Vart vände ni er för att få hjälp med ultraljud och spruta här i Sverige?


    Vilken klinik går du till? Oftast vill många kliniker inte göra VUL pga många säkert inte ens har ÄL då och de ?tappar? kunder så... tyvärr!!

    Jag tog kontakt med en privat gyn som hjälpte mig med översättning av recept och VUL. Var bor du? :)
  • Lillinde
    askyfullofstars skrev 2019-04-04 20:37:03 följande:

    Vilken klinik går du till? Oftast vill många kliniker inte göra VUL pga många säkert inte ens har ÄL då och de ?tappar? kunder så... tyvärr!!

    Jag tog kontakt med en privat gyn som hjälpte mig med översättning av recept och VUL. Var bor du? :)


    Storkkliniken. Det jag läst om dem på nätet verkar bra och de har varit jättetrevliga i telefon. Men precis som du säger blir man ju lite fundersam kring varför de tyckte att VUL var en onödig utgift. De menade på att det kunde vara svårt att se äggblåsor eller om man hade haft ägglossning redan men här inne verkar ju varenda en veta hur stora blåsor de har på millimetern. :P

    Jag bor nära Göteborg och gjorde min fertilitetsutredning där på privat klinik. Då ville jag inte gå vidare med dem då jag ville ha mer valmöjligheter med donatorn. Dock så blev det ändå att jag överlät valet till Storkkliniken nu efter några få kriterier. Hur tänkte du kring donator? Var ju jättemycket information på t ex European spermbank så det blev helt omöjligt att välja. :)
  • h0pe79

    Jag var på en privat klinik i Sverige och de gjorde VUL en gång på sex försök. Jag borde ha läst på bättre innan, då kanske mina chanser hade varit större. De sa att jag skulle testa med ÄL-test och att det gick att lita på dem. De gjorde ingenting mot min korta Lutealfas (7-9dgr) förrän jag ifrågasatt det. Sen efter femte försöket fick jag veta att donatorn uteslutits från spermabanken pga upphov till barn med någon typ av handikapp. Jag blev totalt knäckt. Fick ingen ersättning eller nåt, de sa att det inte gjorde någon skillnad i chanserna att bli gravid. Ändå stängdes han av permanent som donator.

    Jag var i kontakt med Storkklinik i DK innan, jag skulle nog ha gått på det...

    Önskar Dig och er andra som försöker stort Lycka Till <3

  • Lillinde
    h0pe79 skrev 2019-04-05 10:27:11 följande:

    Jag var på en privat klinik i Sverige och de gjorde VUL en gång på sex försök. Jag borde ha läst på bättre innan, då kanske mina chanser hade varit större. De sa att jag skulle testa med ÄL-test och att det gick att lita på dem. De gjorde ingenting mot min korta Lutealfas (7-9dgr) förrän jag ifrågasatt det. Sen efter femte försöket fick jag veta att donatorn uteslutits från spermabanken pga upphov till barn med någon typ av handikapp. Jag blev totalt knäckt. Fick ingen ersättning eller nåt, de sa att det inte gjorde någon skillnad i chanserna att bli gravid. Ändå stängdes han av permanent som donator.

    Jag var i kontakt med Storkklinik i DK innan, jag skulle nog ha gått på det...

    Önskar Dig och er andra som försöker stort Lycka Till <3


    Oj, vilken resa du gjort... Jag insåg inte själv innan jag var iväg nu hur mycket det tar på en mentalt. Var är du nu i processen? Försöker du fortfarande?

    Tack! Jag försöker att fokusera på annat i livet också så att inte allt blir en plågsam väntan på ägglossning, försök och bim om och om igen. Jag kan ju inte bestämma när och om jag blir gravid men jag kan styra över hur det påverkar mig. ????
Svar på tråden Tajma ägglossning vid insemination