• Thu 4 Apr 2019 16:29
    384 visningar
    6 svar
    6
    384

    Transportera vår nya kattunge

    Hej! 


    Är ny här på Familjeliv så hoppas allt hamnade i sin ordning nu.


    Hur som helst. Jag och sambon har beslutat oss för att skaffa en katt, så vi har nu fått tag i en liten brittisk korthår som vi va på jakt efter. 


    Vi bor i Helsingborg och uppfödaren finns i Stockholm så det blir ju ca 6 timmars bilresa för katten. Det jag undrar är hur toalett besök osv kommer funka för katten, hur går man till väga, tips? 


    För övrigt så har vi annars fixat allt, både inför transporten och för hemmet, med klösträd, kattlåda, leksaker, mat, bädd, transportväska osv. 


    Det enda som oroar mig är som sagt resan. Är tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Transportera vår nya kattunge
  • Thu 4 Apr 2019 16:52
    #1

    Jag har hämtat katt från både Hudiksvall och från Göteborg via tåg till Malmö, och de katterna har varit allt för stressade för att äta eller gå på låda. Jag hade med en stor "matlåda med lock", stor som ett A4 ungefär och 10-15cm hög, med sand i och jag försökte få dem att gå på dessa ungefär en gång i timmen. Jag försökte samtidigt få i dem mat och vatten (alltså inte när jag satte dem i lådan utan i samband).

    Åker ni bil kan det vara lugnare, ni kan pausa och låta katten komma ur buren i sele flera gånger på lugna ställen på vägen.

    Se också till att er transportbur håller tillåtna mått, många säljer "transportburar" som inte är godkända för katt-transport.
    En transportbehållare för katt ska ha minst följande mått:
    längd = 0,5 meter,
    bredd = 0,3 meter,
    höjd = 0,35 meter.

    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterakatter.4.207049b811dd8a513dc80001664.html

    Lycka till!

  • Thu 4 Apr 2019 16:59
    #2

    Och förresten, lite praktiska tips!
    feliway-spraya buren ordentligt
    ta med typ "puppy pads" att ha i botten av lådan så det går lätt att byta ut
    Ta med handdukar och hushållspapper och baby-wipes för att torka och rengöra
    Lägg med något från uppfödaren i buren så det luktar tryggt
    ta gärna också med ett gosedjur i buren som kan hålla sällskap

    Och framför allt, ta med en vilja av stål! Min ena katt grät hjärtskärande hela vägen från Göteborg, mitt hjärta gick i tusen bitar och jag kände mig som världens mest onda människa...

  • Fri 5 Apr 2019 09:54
    #3

    Tack för bra tips!

    En sele är absolut något vi ska skaffa innan vi hämtar honom så att vi kan göra ett par stopp på vägen. Vi kör bil för övrigt så det blir kanske lite enklare och mindre stressigt för katten då.

    Kollade precis över transportväskan och det va inga konstigheter med måtten.

    Tack för svar, nu är vi lite mindre oroliga över transporten

  • Glinda från Oz
    Fri 5 Apr 2019 13:28
    #4

    Ta absolut inte ut honom i sele på vägen, risken är skyhög att han smiter. Han kommer vara rädd eller i alla fall stressad det är helt fel tillfälle att gå på promenad. Han är troligtvis inte koppeltränad heller. Jag hjälper hemlösa katter så jag har sett det här massor av gånger.

  • Fri 5 Apr 2019 15:37
    #5
    Glinda från Oz skrev 2019-04-05 13:28:20 följande:

    Ta absolut inte ut honom i sele på vägen, risken är skyhög att han smiter. Han kommer vara rädd eller i alla fall stressad det är helt fel tillfälle att gå på promenad. Han är troligtvis inte koppeltränad heller. Jag hjälper hemlösa katter så jag har sett det här massor av gånger.


    Så länge det är en bra sele som passr så går det hur bra som helst, katten kan inte smita. Det finns katter (min uppskattning runt 20%) som stressar sönder sig i buren blir lugna i sele vid transport. Har också jobbat med katter i drygt 15 år.
  • Sun 7 Apr 2019 19:11
    #6
    BurningDiamond skrev 2019-04-05 15:37:41 följande:
    Så länge det är en bra sele som passr så går det hur bra som helst, katten kan inte smita. Det finns katter (min uppskattning runt 20%) som stressar sönder sig i buren blir lugna i sele vid transport. Har också jobbat med katter i drygt 15 år.

    Ja nu får man ju lite blandade åsikter om hur man bör göra angående sele. Vi har iallafall köpt en sele som är till för kattungar. Och inte säkert att vi kommer använda den, men om vi känner att det funkar så kommer vi kanske göra det. I såfall på en väldigt lugn rastplats där det inte kan vara någon fara för honom. 


    Men det får vi helt enkelt se under resans gång. 

Svar på tråden Transportera vår nya kattunge