• Äldre 4 Apr 17:22
    622 visningar
    6 svar
    6
    622

    Fråga angående visdomständer

    Hej.

    Finns det någon tandläkare eller annan tandkunnig här?

    Var hos tandläkaren idag för undersökning och nämnde att tandköttet över mina visdomständer brukar bli inflammerat ibland. Hade läst att man kan bränna bort det vilket jag ville göra men han sa att det inte hjälper att göra det. Han sa även att om man ofta får besvär så är lösningen att ta bort dem men att jag ska avvakta med det.

    Undrar nu om det är ok att låta dem vara kvar livet ut trots att tandköttet blir inflammerat ibland?

    Har inte värk i själva tänderna och vill helst inte operera då jag är rädd för infektion och antibiotika.

    Är även 34 år vilket är lite äldre än den ideala åldern för att få en bra läkning efter operationen. Har läst att det är upp till 25 år som det är bäst att operera bort dem.

    Kan det va ok att låta dem va kvar och bara vara extra noga med hygienen i tandfickorna där? Eller är det något som brukar bli värre med tiden?

    Ps: inga skräckhistorier om det värsta som kan hända då jag lider av hälsoångest.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Fråga angående visdomständer
  • Äldre 6 Apr 17:20
    #1

    Ja tandköttet växer alltid tillbaka även om man bränner eller skär bort det.

    Om du håller så rent som möjligt och bunkrar upp med Corsodylskölj hemma (enbart för de gånger som det sväller upp och bråkar med dig) så ska du kunna klara dig. Men risken finns alltid att det någon enstaka gång blir en riktigt jobbig infektion med större besvär än lite ömt och svullet som kan kräva ett tandläkarbesök med spolning under fliken eller i värsta fall då antibiotika som man ska vara sparsam med.

    Men tills dess kan du ju utan problem ha kvar dem. Ha dock i åtanke att ju äldre du blir desto svårare kommer det bli att 1) få ut dem 2) läka.

    Mvh

    Leg. Tandläkare

  • Äldre 9 Apr 21:21
    #2

    Hej. Tack för svar. Om du har tid och vilja så undrar jag hur lång tid det tar för tandköttet att växa tillbaka och är det säkert att det alltid växer tillbaka i dessa fall?

    Kan man inte gå till tandläkaren typ en gång per år för att köpa en ny "skärning" isåfall?

  • Fillib­om
    Äldre 9 Apr 21:39
    #3

    Opererade ut alla fyra visdomständerna på en gång och jag tyckte inte det var särskilt jobbigt alls. Två av dem hade kommit upp bara lite grand och två inte alls.


    Jag skulle nog hellre plocka bort dem, en gång för alla, än att få inflammerat tandkött lite nu och då, än att gå ofta för att skära bort tandköttet, med risk för infektioner.

    Tog bort mina när jag var i tjugoårsåldern och det läkte jättebra på någon vecka (och fick sådana där stygn som försvinner av sig själva så behövde inte gå tillbaka för att ta bort dem).

  • Äldre 10 Apr 02:49
    #4

    Mina är placerade på ett sätt som innebär att man inte kan dra ut dem hos tandläkaren utan man måste operera ut dem, eventuellt även borra i käkbenet eller nåt :(. Har ju läst om hur ont det gjort efteråt för andra och vissa får ju infektion efter operation som gör smärtan värre så det känns lite för läskigt just nu. Speciellt då vissa tyckt att det är värre än att föda barn. Vet inte, det kanske är bäst att operera ut dem men får se. Tack för att du delade med dig.

  • Äldre 10 Apr 18:59
    #5

    Ja förr eller senare kommer de ju tillbaka. Men varje gång det görs blir det ju ett öppet sår ett tag som ändå gör ont. Och kostar säkert ändå över tusenlappen per gång. Rent smärt- och kostnadsmässigt för dig är det ju ändå bättre att ta bort dom och ha ont 1 vecka än att ha ont varje år.

    Och de du hör talas om är ju de som det gått dåligt för.

  • Äldre 13 Apr 03:05
    #6

    Ok, får hoppas att jag vågar ta steget. Tack så hemskt mycket för din tid och ditt råd.

Svar på tråden Fråga angående visdomständer