• Thu 4 Apr 2019 17:37
    301 visningar
    1 svar
    1
    301

    Känna på livmodertapp?

    Hallå! Jag har bara en undran, jag har hört att vissa känner på sin livmodertapp för att ?kolla? om man kanske kan vara gravid. Hur ska en livmodertapp kännas i tidig graviditet? Har haft ägglossning och ska inte ha mens än på ett bra tag, men undrar bara om man strax innan mensen är beräknad kan känna någonting på tappen? Ska den vara mjuk, hård, öppen, stängd? Eller ändras den inte överhuvudtaget så tidigt liksom?

    /en fundersam tjej

  • Svar på tråden Känna på livmodertapp?
  • Anonym (Hej)
    Fri 5 Apr 2019 16:33
    #1

    Jag har känt på livmodertappen för att känna ev. graviditet och ev. missfall. Vid mens och missfall är livmodertappen öppen för att blodet ska ut. Vid graviditet ska livmodertappen vara helt stängd, men om man fött barn tidigare kan den kännas lite öppen ändå. Det lättaste är att du känner hur den känns innan/efter mens, vid ägglossning osv så du har något att jämföra med! Annars tycker jag att det funkar bäst att tempa för att upptäcka graviditet, brukade få en dipp 4 dagar innan mens men när tempen var hög på morgonen tog jag ett test som visade positivt. Men där gäller det också att lära känna sin egen temp/cykel. Även billingsmetoden kan funka för att upptäcka graviditet!

Svar på tråden Känna på livmodertapp?