• Råttiz

    Hur vet man om man kan bli gravid?

    Hej, jag är 22 år och jag och min sambo (23 år) har bestämt oss för att försöka få barn. Vi bestämde detta för 3 veckor sedan och det var precis i slutet av min ägglossning. Vi hade sex och även fast jag inser det själv så förstår jag ju att jag inte skulle bli gravid, men ändå fanns hoppet där. Men det grusades och jag fick mens idag, en dag försent såklart så man fick upp hoppet lite till...

    Men nu väntar vi in ägglossning men jag känner mig orolig. Hur vet man ens om man kan bli gravid? Hur lång tid är ?normal? tid, alltså vad ska jag ställa in mig på innan jag behöver vara orolig? Jag hoppas inte att jag trampar på någons tå, vilket inte är meningen då jag vet att det kan ta tid att bli med barn och ingenting jag alls tar för givet. Någon som delar min oro? Hur tänker ni?

    Känns så uppgivet just nu då jag någonstans hade en känsla som visade sig vara så fel och nu när man väl har bestämt sig att köra så är ju det de enda som finns i hjärnan...

  • Svar på tråden Hur vet man om man kan bli gravid?
  • Anonym (MT)

    Det kan ta tid, har för mig att snittet är 9 månaders försök? Med ettan tog det 3 månader för oss, med tvåan tog det 9 månader. Lycka till

  • Anonym (Olika)

    Nästan alla kan bli gravida. Ett år är normal försökstid. Olika beroende på ålde, hälsa osv. Jag blev gravid första oskyddade samlaget med båda barnen och då var jag 32och 33. En väninna försökte i 2 år innan det blev bebis när hon var 21. Så det är så olika.

  • Pimpinellan

    90% av alla som försöker bli gravida blir det inom 2 år. De allra flesta av de resterande kan också bli gravida, men många behöver hjälp. Några blir spontant gravida fast det gått många år. Andra behöver jättemycket hjälp. Ingen vet vilken grupp man själv tillhör förrän man börjat försöka.

     I din ålder är chansen att bli gravid som störst, ca 40% och missfallsrisken som lägst- ca 10%.

  • Aliona

    Som de andra sagt - ett år är fullt normalt att det kan ta. Det finns ingen chans att veta om man kan bli gravid eller inte, men de allra flesta kan.

  • JayJay1991

    Jag och min man har försökt 1,5år ungefär tog längre tid än väntat men de brukar säga upp till 6 mån upp till 1 år. Man märker när man väl blir gravid mens uteblir ev bröst som ömmar man blir illamående. Gått genom första biten av graviditet gjorde abort 2010 men iaf då mådde ja väldigt illa sov dåligt ont i brösten m.m

  • Anonym (A)

    Det är lättare att veta om man inte kan (tex ingen mens) och blir man inte gravid kan det lika gärna bero på spermierna, så fortsätt att ha sex för nöjes skull och se vad som händer. Dödar ni sexlusten med stickor och schemalagt sex blir det kanske så lite sex att det i sig minskar chanserna!

Svar på tråden Hur vet man om man kan bli gravid?