• Äldre 5 Apr 10:02
    433 visningar
    23 svar
    23
    433

    Hur har ni löst verktygsförvaringen?

    Funderar lite på hur vi ska läsa verktygsförvaringen hemma och undrar hur ni har gjort.

    Hur förvarar ni verktyg hemma?
    Hur många har ni och hur ofta använder ni dom?
    Hur många i hemmet använder dom?
    Har ni tänkt något på typ funktion, ergonomi eller säkerhet?
    Vad fungerar och vad skulle kunna förbättras?
    Blev det dyrt?

  • Svar på tråden Hur har ni löst verktygsförvaringen?
  • Äldre 5 Apr 10:41
    #1

    Jag tyckte nyss att jag verkligen vill ha skruvmejslar och några andra vanliga små verktyg uppsatta någonstans på väggen, så att man bara kan ta dem, istället för att rota i en låda. Så nu har vi köpt en sån där verktygstavla

    https://www.biltema.se/verktyg/verktygsforvaring/verktygshallare/verktygstavla-2000022183

    som sätts upp på väggen och där man kan sätta olika sorters krokar och annat tillbehör, som man sedan kan hänga verktygen på. Personligen gillar jag såna här hållare för skruvmejslar

    https://www.biltema.se/verktyg/verktygsforvaring/verktygshallare/verktygshallare-2000035960

  • Äldre 5 Apr 10:48
    #2

    Bor med begränsade förvaringsutrymmen hemma. Inne har jag en lite låda för att kunna fixa småsaker, skrivmejslar, insex, tång, hammare, kniv, pryl, polygrip, skiftnyckel samt lite spik, skruv, krokar. Lätt att förvara och ta med sig dit det behövs

    Ute i garaget har jag resten, sågar, tving, vattenpass, skruvdragare, borrar, spackel och målargrejer, cirkelsåg, nyckelsatser mm på tavla eller hylla.

  • Äldre 5 Apr 10:56
    #3

    Vi har ganska mycket plats och sakerna är lite utspridda. Men vi har också två såna plåthurtsar i metall med många lådor (från Ikea) där vi har olika småsaker. Vi har både pannrum som är lite av en verkstad och garage, och det finns verktyg på båda ställen (större verktyg i hyllor). Och förstås en ett antal såna där sorteringslådor med små fack. 

  • Äldre 5 Apr 14:55
    #4

    Jag har några tänger i kökslådan, skruvmejslar i bokhyllan och städskåpet, en hammare i byrålådan, en hammare i städskåpet, tror skruvdragaren är i garderoben... Så lite här och där, utan system, rim eller reson.

  • sextio­talist
    Äldre 5 Apr 15:21
    #5

    Jadu, lite överallt, i en låda, på köksbordet, på soffbordet, i källaren, i sambons bil ?.

  • Äldre 5 Apr 15:28
    #6
    +2
    SamP skrev 2019-04-05 10:02:04 följande:

    Funderar lite på hur vi ska läsa verktygsförvaringen hemma och undrar hur ni har gjort.
     


    Gör inte som vi!

    Hur förvarar ni verktyg hemma?
    Lite varstans, förutom i nån av verktygslådorna som vi har flera av. Vi har verktyg i förrådet ute, i förrådet under trappan, i en klädkammare på övervåningen, i en låda i köket. Ingen sortering utan de hamnar där på nåt sätt bara. Så när man behöver en skruvmejsel så kan den vara precis vart som helst och man kanske aldrig hittar den mer.

    Hur många har ni och hur ofta använder ni dom?
    På grund av ovansående så köper vi alltför ofta nytt... Verktyg används i perioder, vid renoveringar eller när nåt ska skrivas upp på väggen eller fixas till.

    Hur många i hemmet använder dom?
    Alla i hemmet använder verktygen, och det är en del avproblemet under första punkten...

    Har ni tänkt något på typ funktion, ergonomi eller säkerhet?
    Funktion brukar alltid vara grundorsaken till inköp, typ att vi köper en skruvmejsel för att vi behöver just en skrivmejsel. Ergonomi och säkerhet känns som att det kommer på köpet, eller jag vet inte, vet för lite om verktyg för att kunna bedöma det.

    Vad fungerar och vad skulle kunna förbättras?
    Mycket skulle kunna förbättras om vi hade verktygen på ett ställe i något slags sorterat skick. Men jag tror att det är en utopi. Det som fungerar är väl att ibland hittar vi nåt verktyg på en rimlig plats, men det är mest slump eller tur.

    Blev det dyrt?
    Det kan bli dyrt om man köper nytt istället för det man/nån lagt på hemligt ställe.
  • sextio­talist
    Äldre 5 Apr 15:40
    #7
    elsi skrev 2019-04-05 15:28:16 följande:
    Gör inte som vi!

    Hur förvarar ni verktyg hemma?
    Lite varstans, förutom i nån av verktygslådorna som vi har flera av. Vi har verktyg i förrådet ute, i förrådet under trappan, i en klädkammare på övervåningen, i en låda i köket. Ingen sortering utan de hamnar där på nåt sätt bara. Så när man behöver en skruvmejsel så kan den vara precis vart som helst och man kanske aldrig hittar den mer.

    Hur många har ni och hur ofta använder ni dom?
    På grund av ovansående så köper vi alltför ofta nytt... Verktyg används i perioder, vid renoveringar eller när nåt ska skrivas upp på väggen eller fixas till.

    Hur många i hemmet använder dom?
    Alla i hemmet använder verktygen, och det är en del avproblemet under första punkten...

    Har ni tänkt något på typ funktion, ergonomi eller säkerhet?
    Funktion brukar alltid vara grundorsaken till inköp, typ att vi köper en skruvmejsel för att vi behöver just en skrivmejsel. Ergonomi och säkerhet känns som att det kommer på köpet, eller jag vet inte, vet för lite om verktyg för att kunna bedöma det.

    Vad fungerar och vad skulle kunna förbättras?
    Mycket skulle kunna förbättras om vi hade verktygen på ett ställe i något slags sorterat skick. Men jag tror att det är en utopi. Det som fungerar är väl att ibland hittar vi nåt verktyg på en rimlig plats, men det är mest slump eller tur.

    Blev det dyrt?
    Det kan bli dyrt om man köper nytt istället för det man/nån lagt på hemligt ställe.
    Åh, det låter väldigt bekant, i samband med flytten lyckades vi samla ihop verktygen (ja, det hände, tro det eller ej), jag slutade räkna skruvmejslarna efter 20 :D

  • sextio­talist
    Äldre 5 Apr 15:42
    #8
    sextiotalist skrev 2019-04-05 15:21:19 följande:

    Jadu, lite överallt, i en låda, på köksbordet, på soffbordet, i källaren, i sambons bil ?.


    Hur förvarar ni verktyg hemma? Överallt och ingenstans
    Hur många har ni och hur ofta använder ni dom?
    Alltför många och alltför få (dvs vi har många men vi vet inte var)
    Hur många i hemmet använder dom?
    Samtliga och alla hustomtar som gömmer verktygen för oss
    Har ni tänkt något på typ funktion, ergonomi eller säkerhet?
    Eh, hittar jag dom är jag glad
     Vad fungerar och vad skulle kunna förbättras?
    Instruera hustomtarna att lägga verktygen på rätt ställe istället för att gömma dom)
    Blev det dyrt?
    Säkert
  • Äldre 5 Apr 15:46
    #9

    Vi köpte nyss en verktygslåda på hjul där man kan stapla lådor på varandra och låsa ihop dom. Det blir som tre verktygslådor ovanpå varandra med hjul och ett handtag så att man kan rulla dom dit man skall.

    Vi har
    Slagborr
    Borrmaskin
    Kapsåg
    Bordscirkelsåg
    Dremel
    Tigersåg
    Sticksåg
    Spikpistol x 2
    Slipmaskin
    Högtryckstvätt
    Kompressor
    Vinkelslip
    Multiverktyg
    och lite till...

    Just nu är det lite rörigt, men vi har planer på att bygga rejält med hyllor i garaget för att få lite mer ordning på allt (och så vi får plats med bilen i garaget).

  • Äldre 5 Apr 15:53
    #10

    Jag fick en knivmagnetlist över efter köksrenovering, den förvarar jag numera alla mina skruv/stjärnmejslar på. Supersmidigt!

Svar på tråden Hur har ni löst verktygsförvaringen?