• Hypotenusan

    Det måste vara så att man ser om någon är mycket inne på ens FB-sida!

    Facebook har ju lovat dyrt och heligt, att ingen ska kunna se om man är mycket inne på hans eller hennes sida och läser. Men det MÅSTE vara så, att man kommer upp som vänförslag orimligt ofta hos den personen, om man är mycket inne på hans sida. Jag ser ingen annan förklaring till, att en viss man (en vän till en Facebookvän) kommer upp som andra eller tredje förslag dag efter dag efter dag, sedan flera månader nu.

    Det måste vara så att han är inne på min sida och läser väldigt ofta - varför skulle det annars bli så? För det är INTE så att jag är inne mycket på hans sida - jag har bara kollat den en enda gång, och då var det så lite information man kunde se när man inte var vän, att det var helt ointressant.

    Ska tillägga att den Facebookvännen som han och jag har gemensamt, har runt 200 Facebookvänner. Men det är bara den här som kommer högt upp på listan dag efter dag. De andra verkar rotera, och det verkar också bero på om jag har kommenterat något på min väns sida, och de har deltagit i samma tråd. Då kommer de högt upp i några veckor, sedan glider de ner på listan igen. Men den här mannen har såvitt jag har sett aldrig skrivit något på vår gemensamma Facebooksväns sida (bara lajkat några få gånger), så det kan inte vara DET heller...

  • Svar på tråden Det måste vara så att man ser om någon är mycket inne på ens FB-sida!
  • sextiotalist
    Hypotenusan skrev 2019-04-05 10:09:34 följande:

    Facebook har ju lovat dyrt och heligt, att ingen ska kunna se om man är mycket inne på hans eller hennes sida och läser. Men det MÅSTE vara så, att man kommer upp som vänförslag orimligt ofta hos den personen, om man är mycket inne på hans sida. Jag ser ingen annan förklaring till, att en viss man (en vän till en Facebookvän) kommer upp som andra eller tredje förslag dag efter dag efter dag, sedan flera månader nu.

    Det måste vara så att han är inne på min sida och läser väldigt ofta - varför skulle det annars bli så? För det är INTE så att jag är inne mycket på hans sida - jag har bara kollat den en enda gång, och då var det så lite information man kunde se när man inte var vän, att det var helt ointressant.

    Ska tillägga att den Facebookvännen som han och jag har gemensamt, har runt 200 Facebookvänner. Men det är bara den här som kommer högt upp på listan dag efter dag. De andra verkar rotera, och det verkar också bero på om jag har kommenterat något på min väns sida, och de har deltagit i samma tråd. Då kommer de högt upp i några veckor, sedan glider de ner på listan igen. Men den här mannen har såvitt jag har sett aldrig skrivit något på vår gemensamma Facebooksväns sida (bara lajkat några få gånger), så det kan inte vara DET heller...


    Jag har en kollega som dyker upp, vi har inga gemensamma vänner. Möjligt att hon varit inne på min sida, men tror inte så ofta som hon dyker upp. Jag dyker upp hos henne och jag var inne på hennes sida en gång, när hon dök upp första gången. Där kan det vara att vi har samma arbetsgivare
  • Hypotenusan

    Så kan det vara. Men jag har INGET gemensamt med den här mannen, utom den gemensamma vännen. Han är tysk och bor i Tyskland! Inte någon grupp han är med i eller någon kändis han följer, musiksmak eller någonting. Vad jag kan se i alla fall, han är rätt hemlig... 

  • Jilo

    Det dök upp en fd vän som vänförslag på min fb. Har definitivt inte sökt på hans namn och tänkte att vi måste ha gemensamma vänner. Gick in på hans sida, men nej, inget gemensamt öht....

  • Hypotenusan
    Jilo skrev 2019-04-05 12:11:57 följande:

    Det dök upp en fd vän som vänförslag på min fb. Har definitivt inte sökt på hans namn och tänkte att vi måste ha gemensamma vänner. Gick in på hans sida, men nej, inget gemensamt öht....


    Om han är en före detta vän, så har ni antagligen någon gemensam vän, eller "once removed (typ du har en vän som är vän med någon som är vän med honom). Det är ju en sak om personer kommer upp EN gång. Men den här mannen är alltså på andra eller tredje plats på förslagslistan varje dag i flera månader. Det ÄR skumt!
  • Physalis

    Är ganska säker på att det finns funktioner för att blockera folk. Testa det om du känner dig obekväm med det du misstänker. Har du fel är ingen skada skedd, har du rätt så har du satt upp en gräns.

    Sen tror jag inte att din misstanke måste vara rätt. Jag får nästan jämt samma ~10 personer som vänförslag med mer eller mindre relevanta kopplingar till mig, trots att många fler personer borde kvala in på samma lösa koppling. Jag tror inte att någon av dessa är inne på min sida eftersom jag gömt allt för alla som inte redan är vänner.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Det måste vara så att man ser om någon är mycket inne på ens FB-sida!