• TotteE

    Varför daltas det med Ryssland, men inte med Israel?

    Hur kan det komma sig att kultursfären och innemänniskor, och mediafolk m.fl. har så oerhört svårt för rysslandskritik? Och på att hålla isär begreppen när det gäller rysslandskritik?

    Men Israel som är Mellanösterns enda något sånär demokratiska samhälle ska man ta avstånd ifrån i alla frågor?

    Upprinnelsen är SVT som nu sänder nåt program som visserligen säkert är trevligt och bra, där Johan Rehborg åker till Ryssland och har trevligt. Ska försöka se på play när jag får tid.

    Samtidigt som man kan läsa i media om att man borde bojkotta Eurovision i Israel?

    Ryssland som nation ÄR väl faktiskt inte ett trevligt land ärligt talat?

  • Svar på tråden Varför daltas det med Ryssland, men inte med Israel?
  • TotteE

    Jag tycker gott man kan kritisera och bojkotta Israel i ett och annat, även om man i då fall måste bojkotta på riktigt.

    Men varför ska Ryssland alltid försvaras? Afronbladet försöker på olika sätt tona ned kritik mot Ryssland exempelvis.

  • Anonym (Kerstin)

    Israel ockuperar  landområden som tillhör andra länder, de skjuter ihjäl barn och de stoppar leveranser av mat, el och vatten till andra länder.

    Ryssland har varit aggresiva mot närliggande länder, efter afghanistan enbart länder där det funnits många ryska medborgare som de ansetts sig behövt försvara.

    USA har sedan andra världskriget invanderat och fört krig i över 20 länder, märdat en stor mängd folkvalda ledare och bombat byar med oskyldiga barn.

    Frågan är varför vi inte kritiserar USA, ett land som dödat fler utlänningar än något annat land sedan andra världskriget.

  • KurtKoben
    TotteE skrev 2019-04-05 10:53:34 följande:

    Jag tycker gott man kan kritisera och bojkotta Israel i ett och annat, även om man i då fall måste bojkotta på riktigt.

    Men varför ska Ryssland alltid försvaras? Afronbladet försöker på olika sätt tona ned kritik mot Ryssland exempelvis.


    Vem exempelvis då? Jag tycker snarare att det varit både en onödig ton och överdriven rädsla i många mot Ryssland. Inte för att jag är så förtjust i dem, men liksom varför fasiken skulle de vilja invadera Sverige? Nu ska man ju igen rusta upp hela svenska försvaret som man lagt i träda sedan tidigt 90-talet enbart pga man tror att Putin ev. skulle vilja invadera denna avkrok av världen som redan blivit invaderat för längesedan av massa oproduktiva bidragstagare.
  • KurtKoben
    TotteE skrev 2019-04-05 10:53:34 följande:

    Jag tycker gott man kan kritisera och bojkotta Israel i ett och annat, även om man i då fall måste bojkotta på riktigt.

    Men varför ska Ryssland alltid försvaras? Afronbladet försöker på olika sätt tona ned kritik mot Ryssland exempelvis.


    Vem exempelvis då? Jag tycker snarare att det varit både en onödig ton och överdriven rädsla i många mot Ryssland. Inte för att jag är så förtjust i dem, men liksom varför fasiken skulle de vilja invadera Sverige? Nu ska man ju igen rusta upp hela svenska försvaret som man lagt i träda sedan tidigt 90-talet enbart pga man tror att Putin ev. skulle vilja invadera denna avkrok av världen som redan blivit invaderat för längesedan av massa oproduktiva bidragstagare. 
  • KurtKoben
    TotteE skrev 2019-04-05 10:53:34 följande:

    Jag tycker gott man kan kritisera och bojkotta Israel i ett och annat, även om man i då fall måste bojkotta på riktigt.

    Men varför ska Ryssland alltid försvaras? Afronbladet försöker på olika sätt tona ned kritik mot Ryssland exempelvis.


    Vem exempelvis då? Jag tycker snarare att det varit både en onödig ton och överdriven rädsla i många mot Ryssland. Inte för att jag är så förtjust i dem, men liksom varför fasiken skulle de vilja invadera Sverige? Nu ska man ju igen rusta upp hela svenska försvaret som man lagt i träda sedan tidigt 90-talet enbart pga man tror att Putin ev. skulle vilja invadera denna avkrok av världen som redan blivit invaderat för längesedan av massa oproduktiva bidragstagare. 
  • Anonym (myself)
    Anonym (Kerstin) skrev 2019-04-05 14:08:09 följande:

    Ryssland har varit aggresiva mot närliggande länder, efter afghanistan enbart länder där det funnits många ryska medborgare som de ansetts sig behövt försvara.


    Aggresiva på vilket sätt? Egenltigen om du läser historia så har Ryssland aldrig anfallit nåt annat land - det har alltid varit försvarskrig mot ockupanter. Så, nej, Ryssland ska inte anfalla SverigeFlört
  • RebeckaZ70
    Anonym (Kerstin) skrev 2019-04-05 14:08:09 följande:

    Israel ockuperar  landområden som tillhör andra länder, de skjuter ihjäl barn och de stoppar leveranser av mat, el och vatten till andra länder.

    Ryssland har varit aggresiva mot närliggande länder, efter afghanistan enbart länder där det funnits många ryska medborgare som de ansetts sig behövt försvara.

    USA har sedan andra världskriget invanderat och fört krig i över 20 länder, märdat en stor mängd folkvalda ledare och bombat byar med oskyldiga barn.

    Frågan är varför vi inte kritiserar USA, ett land som dödat fler utlänningar än något annat land sedan andra världskriget.


    Israel har erövrat landområden från länder som anfallit oss. Gnäller du lika mycket på den ryska ockupationen av Ostpreussen? 

    hamas skickar barn med vapen till att attackera oss. Vad tycker du man ska göra om barn skjuter skarpt mot dig. Saft och bulle? 

    Betalar man inte för leveranserna så uteblir dom. Får du matkassar, el och vatten om du slutar betala dina räkningar? 
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • KillBill
    TotteE skrev 2019-04-05 10:51:34 följande:

    Hur kan det komma sig att kultursfären och innemänniskor, och mediafolk m.fl. har så oerhört svårt för rysslandskritik? Och på att hålla isär begreppen när det gäller rysslandskritik?

    Men Israel som är Mellanösterns enda något sånär demokratiska samhälle ska man ta avstånd ifrån i alla frågor?

    Upprinnelsen är SVT som nu sänder nåt program som visserligen säkert är trevligt och bra, där Johan Rehborg åker till Ryssland och har trevligt. Ska försöka se på play när jag får tid.

    Samtidigt som man kan läsa i media om att man borde bojkotta Eurovision i Israel?

    Ryssland som nation ÄR väl faktiskt inte ett trevligt land ärligt talat?


    Med något undantag (t.ex. Åsa Lindeborg, som fått mycket kritik) så daltas det inte med det högernationella och homofoba Ryssland. Jag läser nästan dagligen kritiska artiklar från höger till vänster om Ryssland och hur Putin via högernationalister och tusentals trollkonton försöker påverka samhällsordningen i Europa och USA.


    Det program som du referat till tar inte politisk ställning. För några år sedan gjorde Jonas Gardell TV i Israel även han utan att ta ställning politiskt.  


    Om du är emot gullandet mot Ryssland så är problemet störst bland sympatisörer till högernationella Alternativ för Sverige och sympatisörer till nazistiska NMR organisationer där antisemitismen är utbredd.  


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Va?)
    Anonym (myself) skrev 2019-04-05 14:32:22 följande:

    Aggresiva på vilket sätt? Egenltigen om du läser historia så har Ryssland aldrig anfallit nåt annat land - det har alltid varit försvarskrig mot ockupanter. Så, nej, Ryssland ska inte anfalla Sverige


    Ukraina. Georgien.. Man ockuperar en liten del utav Moldavien med militära förband. Man hjälper Assad att mörda civila i Syrien.

    Vem har påstått att Ryssland skulle anfalla Sverige?
  • TotteE
    Anonym (Kerstin) skrev 2019-04-05 14:08:09 följande:

    Israel ockuperar  landområden som tillhör andra länder, de skjuter ihjäl barn och de stoppar leveranser av mat, el och vatten till andra länder.

    Ryssland har varit aggresiva mot närliggande länder, efter afghanistan enbart länder där det funnits många ryska medborgare som de ansetts sig behövt försvara.

    USA har sedan andra världskriget invanderat och fört krig i över 20 länder, märdat en stor mängd folkvalda ledare och bombat byar med oskyldiga barn.

    Frågan är varför vi inte kritiserar USA, ett land som dödat fler utlänningar än något annat land sedan andra världskriget.


    Fast det sista.. Det gör vi ju! Tänk på alla anti-vietnamkrigsdemonstrationer världen över när det begav sig.

    När USA drog igång kriget mot Irak 2003 demonstrerade hundratusentals människor i stora städer världen över. Vilket var jättebra! Såg dock ingenting av nåt sånt 2014. Var var exempelvis Svenska freds då?

    Kan du ge några exempel på alla folkvalda ledare USA mördat och vilka 20 länder har man invaderat?

    Jag har aldrig försvarat Israel eller USA, undrar bara varför vi blundar för Ryssland.
Svar på tråden Varför daltas det med Ryssland, men inte med Israel?