• Fri 5 Apr 2019 20:25
    398 visningar
    2 svar
    2
    398

    Kan jag som barn till avliden på något sätt slippa ha att göra med syskon vid arvsfördelning osv?

    Min mor misshandlade oss barn psykiskt under vår uppväxt och även in i vuxenlivet och fick oss även att vända oss mot varandra. 

    Hon är numera väldigt sjuklig och jag undrar därför om jag kan undslippa att ta hand om dödsbo osv och i så fall hur? Det finns stort värde i dödsboet. Jag vill helst slippa se dem alls men vill inte heller att det äldsta syskonet ska rusa dit innan modern hunnit bli kall och länsa stället så jag hoppas på lite råd på hur jag ska hantera detta.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Kan jag som barn till avliden på något sätt slippa ha att göra med syskon vid arvsfördelning osv?
  • Fri 5 Apr 2019 21:28
    #1
    +1

    Visst, du kan ge nån en fullmakt att sköta allt åt dig. 

  • Fri 5 Apr 2019 21:40
    #2
    +1
    Hararochkaniner skrev 2019-04-05 20:25:18 följande:

    Min mor misshandlade oss barn psykiskt under vår uppväxt och även in i vuxenlivet och fick oss även att vända oss mot varandra. 

    Hon är numera väldigt sjuklig och jag undrar därför om jag kan undslippa att ta hand om dödsbo osv och i så fall hur? Det finns stort värde i dödsboet. Jag vill helst slippa se dem alls men vill inte heller att det äldsta syskonet ska rusa dit innan modern hunnit bli kall och länsa stället så jag hoppas på lite råd på hur jag ska hantera detta.

    Tack på förhand.


    Vanligast är väl att man tar hjälp av begravningsbyrå, jurister, städ- och flyttfirma mm för att sköta allt man inte vill sköta själv vid dödsfall hos anhörig.
Svar på tråden Kan jag som barn till avliden på något sätt slippa ha att göra med syskon vid arvsfördelning osv?