• Fri 5 Apr 2019 22:10
    791 visningar
    5 svar
    5
    791

    Yoga och Mindfulness för att få igång fertiliteten?

    Jag tänkte jag skriver lite allmänna åsikter jag har, vet inte om det är till nytta för någon men ändå.

    En fullt frisk kvinna som står på toppen av sin fertilitet har ändå bara 1 chans på 4 att bli gravid varje ägglossning. (Vid 35 års ålder är chansen 1 på 6, sedan sjunker det dramatiskt efter det.) Dessa sannolikheter kan vara lite svåra att greppa, för om man är i åldersspannet där det är 1 chans på 4 vill man gärna tro det skulle ta högst fyra försök så är man gravid. Men det är 25% chans första gången likaså som det är 25% fjärde gången. Precis som att kasta tärning.

    Jag tror denna nyckfullhet från naturens sida inbjuder till att prova saker man vill tro ska höja chanserna. Men mindre stress har ingen påverkan på om kroppen släpper ett dåligt ägg eller inte just den ägglossningen. En metod som däremot har en konkret effekt på chansen är att vila på rygg med höften vinklad i 15-30 minuter efter samlag.

    Men jag tror säkert att yoga och mindfulness bra för det allmänna hälsotillståndet, så jag skulle absolut inte avråda från det.

  • Fri 5 Apr 2019 23:44
    #3
    Majsan1177 skrev 2019-04-05 23:25:04 följande:

    Just ja jag kom på en annan videosnutt jag såg där det var någon gyn-doktor som sa att man skulle ha en flaska med varmvatten bredvid sängen också efteråt när man låg där med benen i vädret så skulle man trycka vattenflaskan mot fiffi. Kommer inte ihåg exakt men det skulle få spermierna att lättare vandra uppåt? Ja alla har sina idéer. ;)


    Det är sant att musklerna i slidan drar upp sperman närmare livmoderhalstappen under samlagets slutskede. Vem vet, kanske stimulerar en varmvattenflaska de musklerna på samma sätt? Nä men så länge de får simma i nerförsbacke är nog de flesta med och simmar på målet ändå
Svar på tråden Yoga och Mindfulness för att få igång fertiliteten?