• Stålmamma

    Pausa komvuxstudier för föräldraledighet

    Jag läser några ämnen via komvux just nu men Jag ska få barn i juni och vill då vara föräldraledig med bebisen. Är det någon som vet om jag kan pausa mina studier för att istället ta up fp eller kommer jag behöva läsa om hela kurserna då? Min studievägledare verkar lika vis

  • Svar på tråden Pausa komvuxstudier för föräldraledighet
  • BurningDiamond
    Stålmamma skrev 2019-04-06 04:31:33 följande:

    Jag läser några ämnen via komvux just nu men Jag ska få barn i juni och vill då vara föräldraledig med bebisen. Är det någon som vet om jag kan pausa mina studier för att istället ta up fp eller kommer jag behöva läsa om hela kurserna då? Min studievägledare verkar lika vis


    Prata med kuratorn, hen ska ha koll på det.

    Om du går på FL from juni så borde det vara vid termins-slut i vilket fall som helst (om du inte går på FL tidigare vill säga), så du borde i princip vara klar med kurserna då. Om inget annat så kanske det går att tenta av kurserna efter du går av din FL om det nu bara är sista veckan eller två som du missar.
  • BurningDiamond
    BurningDiamond skrev 2019-04-06 06:05:05 följande:
    Prata med kuratorn, hen ska ha koll på det.

    Om du går på FL from juni så borde det vara vid termins-slut i vilket fall som helst (om du inte går på FL tidigare vill säga), så du borde i princip vara klar med kurserna då. Om inget annat så kanske det går att tenta av kurserna efter du går av din FL om det nu bara är sista veckan eller två som du missar.
    Glöm det där med kurator. Blev snömos i huvudet på mig.

    Förlåt, din studievägledare har inte koll? Detta måste hen ta reda på, det är ju dennes faktiska jobb. Hen får kontakta CSN och vilka instanser som håller i detta hos skolan (lokalt på skolan eller den som är ansvarig för komvux i kommunen, eller skolverket eller vem som nu är rätt instans.
  • Stålmamma

    Eftersom jag läser på distans så har vi inga såna terminer utan jag är klar med kurserna i juli. Får be henne kolla upp detta mer noga

  • BurningDiamond
    Stålmamma skrev 2019-04-06 06:22:59 följande:

    Eftersom jag läser på distans så har vi inga såna terminer utan jag är klar med kurserna i juli. Får be henne kolla upp detta mer noga


    Jag tänkte mig scenariot att du skulle komma tillbaka från FL och sätta dig i en ny klass ett par veckor innan termins-slut och göra siste provet/inlämningsuppgiften/grupparbete.

    Är det på distans så är det rent praktiskt inget problem att säga "de tre första inlämningsuppgifterna är klara, det är två kvar" om det inte finns obligatoriska gruppdiskussioner osv på nätet också.
  • mammaåten
    Stålmamma skrev 2019-04-06 06:22:59 följande:

    Eftersom jag läser på distans så har vi inga såna terminer utan jag är klar med kurserna i juli. Får be henne kolla upp detta mer noga


    Kan du inte försöka hinna läsa klart kurserna innan?

    Kan ju inte vara så mycket kvar.

    ALternativt att du försöker plugga extra mycket innan och sen går in och gör tentorna när det är dags?

    Pappan kan ju vara utanför med barnet under tiden om det ammas :)
  • BurningDiamond
    mammaåten skrev 2019-04-06 07:11:10 följande:
    Kan du inte försöka hinna läsa klart kurserna innan?

    Kan ju inte vara så mycket kvar.

    ALternativt att du försöker plugga extra mycket innan och sen går in och gör tentorna när det är dags?

    Pappan kan ju vara utanför med barnet under tiden om det ammas :)
    Komvux. Inga tentor.
  • BurningDiamond
    mammaåten skrev 2019-04-06 07:11:10 följande:
    Kan du inte försöka hinna läsa klart kurserna innan?

    Kan ju inte vara så mycket kvar.

    ALternativt att du försöker plugga extra mycket innan och sen går in och gör tentorna när det är dags?

    Pappan kan ju vara utanför med barnet under tiden om det ammas :)
    Komvux. Inga tentor.
  • Ms H

    Det finns inget som säger att det är samma upplägg i den kursen nästa gång.

  • Tiina87
    Stålmamma skrev 2019-04-06 06:22:59 följande:

    Eftersom jag läser på distans så har vi inga såna terminer utan jag är klar med kurserna i juli. Får be henne kolla upp detta mer noga


    Läser du på distans kan du fortsätta läsa samtidigt som du är föräldraledig. Dessutom kan du ta csn och fp samtidigt bara du har rumslig kontakt med barnet du är föräldraledig för och klarar dina kurser på komvux.
  • Stålmamma

    Jag vet att jag kan plugga samtidigt och läsa klart kurserna men jag vill inte det. Jag vill njuta av min bebis och få ha min bebisbubbla utan att jag ska behöva stressa över att jag ska hinna plugga och träna inför prov o så. Iaf de första månaderna

Svar på tråden Pausa komvuxstudier för föräldraledighet